צילום: אליהו גיל ג'יני

באמת חייבים להדליק הרבה נרות בחנוכה?

בתחילה היה צורך בנר אחד בכל לילה • אחר כך קבעו שיש להדליק לכל בן משפחה • ולמה מזל שדעת המהדרים לא נקבעה? • מדור "שוברים את המיתוס" בעקבות מנהגי חנוכה

בבתים רבים ברחבי מדינת ישראל, וכמובן גם בעולם, נוהגים להדליק נרות חנוכה במהלך שמונת ימי החג. בכל יום, יודע כל ילד, יש להדליק נר נוסף, כך שבסוף החג ידלקו שמונה ימים ושמש. אולם למרות שמדובר לכאורה במנהג ברור שכולנו מכירים, תתפלאו לשמוע שלא מדובר בחיוב הלכתי, ובעצם אנו מקיימים היו הרחבה שיתכן שאבותינו כלל לא חשבו עליה. 

מקריאה בתלמוד מתברר שמעיקר הדין מספיק היה להדליק נר אחד בלבד בכל לילה. ההידור הראשון הנוסף שמוזכר בגמרא הוא שמדליק החנוכיה ידליק נר על כל אחד מבני הבית. כלומר, שבבית עם שישה נפשות יודלקו כל יום שש נרות. מפתיע, אבל לפי דין זה אין בכלל צורך בחנוכייה, שכן פמוט אחד מספיק בשביל נר יחיד, ומספר קטן של פמוטים יסגרו את הסיפור עבור משפחה שלמה. 

רגע לפני שכל יצרני החנוכיות בישראל קופצים עלינו בזעם, הם יכולים להירגע. כבר אז, בתלמוד, החליטו חכמנו להרחיב את המצווה, וציינו שכדאי להדר עוד יותר ולהדליק כל יום בחנוכייה נר נוסף. הידור זה מוזכר בתלמוד תחת הכותרת "מהדרין מן המהדרין", ולפיו יש להוסיף נר בכל ערב, כפי שאנו נוהגים כיום. 

ההידורים לא מפסיקים גם כאן, מכיוון שיש מי שפירשו את ההידור הזה בנפרד מההידור הקודם, מה שמעלה את מספר הנרות המודלקים בצורה דרמטית. בלילה הראשון, גורסים חלק מהמהדרים, צריך להדליק נרות כמספר בני הבית, ביום השני פי שניים ממספרים, ביום השלישי פי שלושה וכן הלאה. נבהלתם? אל תדאגו. פירוש מקל יותר קובע שבלילה הראשון מדליקים נרות כמספר בני הבית, ובהמשך לא עושים זאת, אלא מוסיפים רק עוד נר בכל יום. 

צילום: אליהו גיל ג'יני

ואם כבר מדברים על סדר הנרות. כל ילד לומד שבכל ערב מוסיפים נר אחד לחנוכייה, אולם למעשה זה היה יכול להיות הפוך לחלוטין. בתחילה הייתה מחלוקת בין בית הלל לבית שמאי על צורת ההדלקה בחג – בית הלל קבעו שיש להוסיף כל יום נר, ובית שמאי האמינו שיש להדליק את הנרות בצורת "פוחת והולך" – כלומר שמונה נרות ביום הראשון, שבעה ביום השני וכן הלאה. פסיקה זו נדחתה, ואנו נוהגים על פי בית הלל. 

בטח כבר התבלבלתם לחלוטין, ואתם רוצים לדעת בתכל'ס כמה נרות מדליקים. ובכן, במקרה שהסתפקתם בחנוכייה אחת בלבד, ללא השמש, נצטרך להדליק בסך הכל 36 נרות – לפי החישוב הבא: 1+2+3+4+5+6+7+8. למספר זה יש להוסיף שמונה נרות שיוצבו כ"שמש", ולכן בסך הכל תמצאו באריזה סטנדרטית 44 נרות. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

אחד ממנהיגי החסידות הקדומה, רבי לוי יצחק מהעיר ברדיצ'ב, הסביר שהמספר 36 אינו מקרי, ושיש לו קשר עמוק לתוכנו של החג. חנוכה, קובע הרב, מסמל את נצחון החשמונאים על היוונים, שרצו להשכיח את התורה מעם ישראל, כלומר להשכיח את התלמוד הבבלי, שנושא בתוכו את עיקר מסורת עם ישראל. התלמוד כולל בדיוק 36 מסכתות, חלקים שונים שמוקדשים לנושא מסוים (למשל מסכת שבת, מסכת ראש השנה וכן הלאה). 36 הנרות שאנו מדליקים, הסביר רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, מסמלים את 36 המסכתות שתוכנם השתמר בעם ישראל בזכות חג החנוכה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו