קריאה לחרם: עשרות רבנים במתקפה חסרת תקדים נגד הרב אליעזר מלמד

רבנים מובילים בציונות הדתית חתמו על מכתבים שבהם קריאה לא להסתמך על ספריו של רב היישוב הר ברכה בקביעת הלכה • באחד המכתבים הם תוקפים אותו על פגישותיו עם רפורמים ועל פסקים שכתב • במכתב שני, שפורסם במקביל, קוראים רבנים להימנע מקריאת כתביו של רב אנונימי ומאשימים אותו בלשון מרומזת בפעולות ללא סמכות: "תלמידי חכמים מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות" • הרב נבנצל: "הוא מפרסם פסקי הלכה שאינם ראויים ופוגעים בקדושת ישראל"

הרב אליעזר מלמד, צילום: יהונתן שאול

שורה של רבנים מובילים בציבור הדתי לאומי מפרסמים הבוקר (חמישי) שני מכתבים חריגים וחסרי תקדים בחריפותם נגד הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה ומחבר הספר "פניני הלכה". בחודשים האחרונים מובילים רבנים מתקפה נגד הרב, בין היתר בשל פגישותיו המתוקשרות עם מנהיגי התנועה הרפורמית, אך כעת הם לוקחים את המאבק צעד קדימה, בקריאה שלא לסמוך על ספריו ועל חלק מפסקי ההלכה שלו. יצויין כי מדובר במהלך חריג ביותר נגד רב שנחשב לבולט במיוחד בציונות הדתית – וכעת מוקע על ידי עמיתיו. בעבר התפרסמו מספר מכתבים נגד הרב בשל עמדותיו נגד הרפורמים, אך כעת המאבק עולה מדרגה באופן חריף.

על המכתב הראשון, שמתפרסם כאן לראשונה, ושאותו ניסח הרב דב ליאור, חתומים יותר מעשרים רבנים, ביניהם ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג, הרב אליקים לבנון, הרב מיכה הלוי, הרב יגאל קמינצקי ורבנים מובילים נוספים, ובו הם מוחים נגד התבטאויותיו ביחס לרפורמים וכן נושאי הלכה שונים.

"באנו למחות על פרסום דבריו של הרב אליעזר מלמד, בפרט בשני תחומים: היחס לרפורמים וכן בעניין הדרכות הלכתיות מסוימות המופיעות בספר 'פניני הלכה' על הלכות טהרת המשפחה", כותבים הרבנים.

הם יצאו נגד העובדה שהרב מלמד נפגש עם אנשי התנועה הרפורמית, זאת מכיוון שלטענתו יש מקום לקרבם. "המציאות הינה אחרת לחלוטין", כתבו. "הרפורמים אינם באים להיפגש עם נציגי היהדות הנאמנה כדי להתקרב לתורה, אלא כדי לקבל 'הכשר' לדרכם ולמגמותיהם". הרבנים ציינו "כי מטרת התנועה הרפורמית היא להחליף את תורת ישראל הנצחית בטקסים ובסמלים ריקים מתוכן אמיתי. הם אינם מאמינים בתורה מן השמים, הן תורה שבכתב והן תורה שבע"פ".

"לכן בכל מפגש עימם יש מעין הכרה בדרכם כאילו הם זרם נוסף ביהדות, כאשר למעשה הם זרם נגד היהדות, כפי שהתבטא פעם הגרא"י הרצוג זצ"ל. יתירה מזאת, הרב מלמד אף כותב שיש לאפשר לרפורמים להתפלל על יד הכותל המערבי בדרכם הנלוזה, ואף הוסיף שצריך ליתן להם ספר תורה. כל זה בניגוד לדעתם של פוסקי הדורות האחרונים".

לאחר דברים אלו, הם פורטים בעיות שיש לטענתם בספר "פניני הלכה" שעוסק בהלכות טהרת המשפחה. "בספר פניני הלכה העוסק בענייני טהרת המשפחה נכתבו דברים שהצניעות יפה להם ואין מפרסמים אותם בפרהסיה לציבור הרחב. כמו כן מובאים שם כמה היתרים שפוסקי הדורות נהגו אחרת. אם הרב המחבר סבור שהם טועים מן הראוי היה לבאר מה מקור טעותם לדעתו, אך אי אפשר להתיר את מה שגדולי הפוסקים אסרו מבלי לנמק. לא ייעשה כן בישראל".

הרבנים מוסיפים שחלקם ניסו להידבר עם הרב מלמד ולהניא אותו מפסקיו המחודשים, אך ללא הצלחה: "חלק מהרבנים אף הזמינו את הרב מלמד להיפגש עימם בנושא, אך בסופו של דבר הדבר לא יצא לפועל". על כן, הם מסיימים בקריאה לציבור ללמוד ספרים אחרים במקום סדרת הספרים הפופולרית של הרב מלמד. "לכן קוראים אנו לאחינו בני ישראל, החפצים ללכת בדרכי אבותינו בהתאם לפסיקה המסורה לנו מדורי דורות, לדעת ולהבחין באיזו דרך ישכון אור. ועצתנו לכל החפץ ללמוד 'דבר ד' זו הלכה', לחפש את מבוקשו בספרים אחרים, הנאמנים לדרך הפסיקה המקובלת".

מנסח המכתב החריג ביותר. הרב דב ליאור, צילום: יוסי זליגר

למכתב הצטרפו שני רבנים מוכרים נוספים, הרב אביגדר נבנצל, רב העיר העתיקה בירושלים, והרב יוסף זייני, ראש מוסדות "אדר היקר" באשדוד. הרב נבנצל כתב כי הוא מסתייג מהרב מלמד "המפרסם פסקי הלכה שאינם ראויים ופוגעים בקדושת ישראל". הרב זייני תקף את הרב מלמד על כך שהוא מתיר קבלת תרומות מארגונים נוצרים. ובפרט שהרב הנזכר מתיר לקבל תרומות מנוצרים ונותן להם חניה בקרקע בסמוך ליישובו ובכך גורם להרבות עבודה זרה בארצנו. הייעשה כזאת בישראל?".

את המכתב השני ניסח הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן לשעבר, שעליו חתמו יותר משישים רבנים, ביניהם חלק מהרבנים המוכרים ביותר בישראל – הרב שלמה עמאר, רב העיר ירושלים, הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, הרב יהושע שפירא והרב בן ציון אלגזי שמשמשים כראשי ישיבת רמת גן, הרב יהודה עמיחי – ראש מכון התורה והארץ ורבנים רבים נוספים. המכתב, שבו שמו של הרב מלמד לא מוזכר במפורש, התפרסם בעלוני השבת. יצויין כי רבנים שונים, כולל הרב אריאל, התנערו מהמכתב בדיעבד ואמרו כי לא התכוונו לרב מלמד, זאת למרות שיוזמי המכתבים פרסמו אותם יחד במטרה ברורה נגד הרב מלמד.

"אנו, ראשי הישיבות, הכוללים והמכונים התורניים, המגדלים את דור העתיד של הרבנים, הדיינים ומורי ההוראה בישראל, מביעים בזאת את דאגתנו מפני הסטייה מדרכה של פסיקת ההלכה בישראל", כתבו הרבנים. הם ציינו כי קיימת מסורת פסיקה בישראל כבר אלפי שנים, וכששאלה עולה על הפרק יש לשקול באחריות את ההשלכות המעשיות והחינוכיות של ההכרעה.
"לצערנו, אנו נתקלים בתופעה של תלמידי חכמים שלא שמשו כל צרכם, התוקעים את עצמם לדבר הלכה ללא בית אב וללא התייעצות, ואף מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות, ומסתמכים על חוות דעתם האישית בלבד. הם מכשילים את המסתמכים עליהם ומשמשים דוגמא אישית לא ראויה לצורבי הכוללים", תקפו הרבנים. "לא זו דרכה של תורה שקבלנו מרבותינו מעתיקי השמועה מדור דור. לא כך אנו מורים לצורבים מדור העתיד של מורי ההוראה בישראל"/

הרבנים חותמים את מכתבם בהמלצה חריגה ביותר שלא לסמוך על פסקים עצמאיים אלו: "הננו מודיעים בזאת לציבור, שאין לסמוך הלכה למעשה על פסיקות עצמאיות מסוג זה, אלא על כל אחד לפנות לפוסק מוסמך עובר לעשייתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר