עשתה היסטוריה: בפעם הראשונה בישראל - מותנה יו״ר חרדית לוועדת בתי הדין הרבניים

עו"ד רבקה שוורץ היא החרדית הראשונה בישראל שמונתה ל יו"ר ועדת בתי דין רבניים, ולסגנית יו"ר ועד מחוז ירושלים ב לשכת עוה"ד • "ניגשת לתפקיד בחרדת קודש ורואה בו שליחות של ממש - בכוונתי להביא לסדר היום את היחס לנשים ולייצר פתרונות"

בית הדין הרבני. צילום: אורן בן חקון

עו״ד רבקה שורץ מונתה לתפקיד יו״ר ועדת בתי הדין הרבניים במחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין ולסגנית יו״ר ועד מחוז ירושלים הנבחר, עו״ד ארז צ’צ’קס.
שורץ היא עו״ד ירושלמית העוסקת בענייני משפחה, והאישה החרדית הראשונה בתפקיד, הן כאישה והן כחרדית.

הפגנת ענק מול בית הדין הרבני האזורי תל אביב (ארכיון) // משה בן שמחון

"אנחנו עומדים לייצר שיח בנושא הזה להבאת נושאים שעל סדר היום בנושא יחס בתי הדין לנשים, לייצר פתרונות הן ברמת השיח הציבורי והן ברמה הפרקטית".

״אני שמחה ואפילו נרגשת לקבל לידי תפקיד חדש, בין שאר המינויים, כסגנית יו״ר ועד מחוז ירושלים, יו״ר משותפת בוועדת בית משפט מחוזי ובוועדת קידום מעמד האישה, התפקיד הכי חשוב ומשמעותי מבחינתי הוא — יו״ר מנהלת בוועדת בתי הדין הרבניים," אמרה שורץ.

"אני ניגשת לתפקיד בחרדת קודש, רואה בו שליחות של ממש, בעידן של קיטוב בין דת למדינה, בין הלכה למדינה, במערכת שמחד נותנת שירות לכלל המגזרים ומאידך נתונה לביקורת מתמדת בנושאי הלכה והשפעתה על בתים רבים בישראל".

"מבחינתי מציאת מרחב הסכמה, בין הלשכה למערכת בתי הדין, היא שליחות עצומה, אחריות כבדה והזדמנות להשפיע על שלל נושאים אקוטים בחברה," הוסיפה.

הגברת החרדית הראשונה בבתי הדין, עו"ד רבקה שוורץ, צילום: ללא

"אני לוקחת את זה כאתגר, דווקא כאישה וכחרדית ומקווה להשפיע על טובת ציבור עורכי הדין בכלל, ועורכות הדין בפרט וחשוב מזה, על טובת הציבור כולו, גברים כנשים, הבאים בשערי בית הדין ברגעי משבר בחייהם. כעו״ד לענייני משפחה, שמופיעה רבות בפני דיינים, חיה ונושמת את אותם משברים זוגיים במסדרונות בית הדין, אני שמה לי כמטרה לקדם כל נושא שישפיע ולו במעט על הנסיון לצלוח משברים אלה בלי לאבד את הרוח".

"כבר במעט הימים שחלפו מאז המינוי, גיליתי רצון מדהים הן מצד בית הדין והן מצד לשכת עורכי הדין לחיבור, לשיח, להבנת המערכות, על כל מורכבותן ואני רואה בעיני רוחי - מהפכה! תודה שוב ליו״ר ועד מחוז ירושלים עו״ד ארז צ’צ’קס על האמון, על היד הרחבה שמושטת לניפוץ תקרות זכוכית (וכידוע לגישתי אין דבר כזה, תקרת זכוכית)״.

כאישה חרדית, כיצד את רואה את תפקידך החדש לצד כל הפרסומים על נסיגת מעמד האישה ועינוי דין של בתי דין רבניים כלפי נשים?

"גם בנושא זה נפעל, בהחלט", אומרת שוורץ. "מוניתי גם ליו״ר משותפת בוועדה לקידום מעמד האישה בלשכה. ואנחנו עומדים לייצר שיח בנושא הזה להבאת נושאים שעל סדר היום בנושא יחס בתי הדין לנשים, לייצר פתרונות הן ברמת השיח הציבורי והן ברמה הפרקטית".

האם פנו אלייך נשים חרדיות בבקשה לקידום נושאים החשובים להן?

"אנחנו בימים הראשונים, כרגע אנחנו ביצירת הבסיס לתקשורת בין מערכת לשכת עורכי הדין למערכת בתי הדין ומכאן השמים הם הגבול. אני פתוחה לשמוע כל דבר כדי לקדם כל נושא אפשרי למען הציבור בכלל וציבור עורכי ועורכות הדין".

שוורץ קוראת לאחיותיה החרדיות להצטרף לתחום עריכת הדין ובכך להוביל מהפכה היכן שהיא נדרשת באולמות בית הדין. "אני לא רואה עורכות דין חרדיות רבות, בטח שלא בתחום המשפחה, ואני מאד מאד מאד רוצה לראות עוד עורכות דין חרדיות בתחום". היא מסכמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר