השכר הוכפל: כמה מרוויחים הרופאים הבכירים? | הנתונים המלאים

על פי דו"ח על הוצאות השכר במערכת הבריאות, משכורת המומחים הבכירים עלתה משנת 2009 ב-77% • בבתי החולים שכר הגברים גבוה ב-21% משכר הנשים • רופאים בפריפריה מבצעים יותר תורנויות בהשוואה למקביליהם במרכז

רופאים מנתחים מרוויחים עוד כ-12 אלף שקלים , צילום: גדעון מרקוביץ

שכר הרופאים המומחים הבכירים עלה משנת 2009 ב־77%, כמעט כפול ביחס לעלייה בשכר המתמחים - כך עולה מדו"ח על הוצאות השכר במערכת הבריאות.

בקרב הרופאים נמצאים גם פערי השכר הגבוהים ביותר: השכר הממוצע עומד על 35 אלף שקלים, בעוד השכר הממוצע למשרה בעשירון העליון מגיע ל־78,756 שקלים. רופא שמבצע גם ניתוחים במסגרת קיצור תורים (אחה"צ) משתכר בעוד כ־12 אלף שקלים בחודש.

כמו כן, רופאי בתי החולים בפריפריה מבצעים בממוצע 5.6 תורנויות בחודש, לעומת 4.8 תורנויות של הרופאים במרכז. מחברי הדו"ח ציינו כי "בגיבוש המתווה לקיצור התורנויות, יש להבטיח כי הפערים בין המרכז לפריפריה יצומצמו". מספר התורנויות הגבוה ביותר הוא של המתמחים בכירורגיה כללית וברפואת ילדים (5.7 בחודש), אחריהם מיילדות וגינקולוגיה (5.2), והכי מעט תורנויות הן אצל רופאי אף אוזן גרון (4.9) ורופאי עיניים (4.2).

בית החולים סורוקה בבאר שבע. לרופאים בפריפריה יש יותר תורנויות // צילום: דני מרון, צילום: דני מרון

עוד עולה מהדו"ח, שקיימים פערי שכר משמעותים בין נשים לגברים בקופות החולים. השכר הממוצע של נשים עובדות מערכת הבריאות נמוך ב-42% מאשר גברים: השכר הממוצע לנשים עומד על 17,816 ש"ח ברוטו משרה מלאה, לעומת 30,577 לגברים. בבתי החולים שכר הגברים גבוה ב-21% משכר הנשים.

חלק מרכזי מהפער נובע מהפרש של כ-61% בממוצע ההשתכרות בגין עבודה נוספת. גורם מרכזי נוסף לפערי השכר המגדריים הוא שונות בבחירת העיסוק, כאשר בעיסוקים שבהם השכר גבוה יחסית יש שיעור גבוה יותר של גברים, בין היתר בדירוגי רופאים ומהנדסים. כמו כן, חלק מהפער נובע מייצוג נמוך יותר של נשים במשרות בכירות. הפער בשכר בין רופאים לרופאות עומד על 11%, והוא גבוה יותר (29%) בקרב מועסקים בחוזים אישיים.

עוד עלה בדו"ח כי שיעור הרופאים בבתי החולים ובקופות החולים גדל בשנים האחרונות ב־29%, קצב מהיר בהרבה מקצב גידול האוכלוסייה (16%), וזאת לטובת שיפור והרחבת שירותי הבריאות לציבור.

הממונה על השכר, קובי בר נתן, אמר: "מערכת הבריאות הציבורית עומדת בחזית המלחמה בקורונה. נמשיך לשים דגש גם השנה על צמצום הפערים במערכת ועל התאמת מבנה השכר לשוק העבודה המודרני, כדי להבטיח שהמערכת תוכל להמשיך לקלוט צעירים ומוכשרים, ולשומרם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר