"זה הזוי": העירוי נאסר לשימוש בעקבות מקרה מוות - הציבור והרוקחים לא עודכנו

למרות הוראת משרד הבריאות לעצור השימוש - עדיין לא נמסרה כל הודעה בנושא לציבור, ובתי המרקחת עודכנו באיחור • "איזה בן אדם יידע שפרינג'קט אסור לשימוש?", שואלת הדס, שמשתמשת בעצמה בתרופה • רופאה בכירה בתחום: "למשך כמה ימים הרוקחים היו בערפל, אנחנו בשנת 2024 - צריך לנקוט בשקיפות"

התכשיר ניתן כעירוי לווריד לסובלים מאנמיה של חוסר ברזל. (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

כמעט שבוע עבר מאז עצר משרד הבריאות את השימוש בעירוי ברזל בשם "פרינג'קט" בעקבות מקרה מוות של מטופלת לאחר קבלת העירוי ועוד 3 מקרים של תופעות לוואי של מטופלים, אך לא נמסרה בנושא כל הודעה רשמית לציבור, וגם הרוקחים בבתי המרקחת, שם נמכר העירוי, קיבלו את ההודעה באיחור.

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

ביום שישי פרסמנו ב"ישראל היום" שמשרד הבריאות עצר את השימוש בעירוי, שניתן למי שסובלים מדימומים במערכת העיכול או לנשים הרות. זאת בעקבות מספר מקרים של תופעות אלרגיות. "רופאים נותנים פרינג'קט כמו שנותנים אקמול", אומרת הדס (שם בדוי) שמשתמשת בעצמה בתרופה. "יש לי אנמיה קשה מאוד ובינואר שעבר קיבלתי את זה וקיבלתי התקף אלרגיה מסכן חיים. אלמלא ההשגחה והטיפול של האחיות לא הייתי פה. אלרגולוגים והמטולוגים אמרו לי להמשיך לקחת בלי למצמץ. אמרו לי שלמרות האלרגיה אני חייבת להמשיך לקבל".

"יש לי הרגשה שהסיפור הנוכחי הרבה יותר גדול. באתר של משרד הבריאות אין שום דבר על זה ב'מידע חשוב לציבור'. זה הזוי שמשרד הבריאות לא הוציא הודעה לציבור שמפסיקים לשווק את התרופה, או הודעה בנוסח 'אל תעשו עירוי'. אנשים לא מודעים איזה תרופות הם מקבלים. ולא יודעים מה זה עושה. איזה בנאדם יידע שפרינג'קט אסור לשימוש?".

"רופאים נותנים פרינג'קט כמו שנותנים אקמול",

רופאה בכירה בתחום אמרה "ההודעה הועברה בשעות אחה״צ של יום שישי האחרון, ביום ראשון נשלחה הודעה לקופות. עדיין, למי שמחפש הנחייה רשמית, בחתימת משרד הבריאות - אין בנמצא". גורם בענף התרופות אמר כי "עד ליום ראשון לא הגיעה לידי הרוקחים שום הנחיה ממשרד הבריאות. בקבוצת הווטסאפ של הרוקחים שלחנו הודעה שלאחר שפורסמה הכתבה בנושא החלטנו לא לנפק את התרופה עד לקבלת מידע רשמי ממשרד הבריאות".

"מידע רשמי הגיע רק ביום ראשון אחר הצהריים. עדיין לא יצא מידע לציבור, אלא רק לרוקחים. באים מטופלים לבית המרקחת, וברגע שאתה אומר למטופל שאי אפשר למכור לו תרופה כי זה בבדיקה, זה גורם לחרדה ולחץ. אנשים רוצים לדעת, צריך הודעה מפורטת. היה צריך להוציא הודעה למטפלים-רופאים ורוקחים, ובמקביל הודעה לציבור - אזהרה/הרגעה/הסבר מה קורה, או שהנושא בבדיקה. הרוקחים הם חלק אינטגרלי במערך ואי אפשר ליידע רק חלק מהמטפלים".

"החלטנו לא לנפק את התרופה עד לקבלת מידע רשמי ממשרד הבריאות", צילום: Getty Images/iStockphoto

"למשך כמה ימים הרוקחים היו בערפל ועד היום לא קיבלנו הסבר או מה הסיבה. יש דרך לתקשר את הדברים האלה מול מטופלים. אנחנו בשנת 2024 צריך לנקוט בשקיפות".

ההודעה שנשלחה לבתי החולים ולקופות החולים ביום שישי אחר הצהריים היתה: "לאור מספר דיווחים על חשד לתגובה אלרגית כתוצאה ממתן התכשיר Ferinject, משרד הבריאות מורה על הפסקת השימוש בתכשיר והכנסתו ל-hold, עד לברור הנושא והנחיה חדשה". במשרד לא פירטו מהם המקרים, אך ל"ישראל היום" נודע כי מדובר במטופלת בת 79 שנפטרה לאחר פעם ראשונה שבה קיבלה את העירוי. בעבר קיבלה עירוי ברזל חלש יותר בשם ונופר ללא תופעות לוואי.

המטופלת שנפטרה סבלה ממחלת לב. בתום קבלת העירוי היא סבלה מתגובה אלרגית קשה (שוק אנאפילקטי). במרפאה טעו לחשוב שמדובר בדום לב וטיפלו לא נכון. האישה נשלחה לבית חולים עם נט"ן ונפטרה. בשני מקרים אחרים טופלו שתי נשים הרות שסבלו מתגובה אלרגית מיידית. אחת מהן, בת 27 שקיבלה עירוי למשך מספר שניות קצר ונכנסה לקוצר נשימה קשה, ואז הופסק מתן העירוי. היא טופלה במרפאה והתאוששה. היא טופלה לראשונה בפרינג'קט וסבלה בעבר מתגובה אלרגית למזונות ולתרופות אחרות.

"בשלב זה בוחן המשרד את הנושא ויפעל בהתאם לממצאים",

המטופלת השניה, בת 28 ובהריון, קיבלה את העירוי במוקד של טרם. לאחר שניות בדדות סבלה מקוצר נשימה ואדמומיות. העירוי הופסק והיא שוחררה לביתה לאחר שהתאוששה. שתי המטופלות ההרות קיבלו עירוי מאצווה (סדרת ייצור) זהה מאותו בית מרקחת.

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות עדכן ביום שישי את המרפאות ובתי החולים, שהם המקומות היחידים בהם ניתן התכשיר, בהנחיה להשהות את השימוש בתכשיר. ביום ראשון עודכנו גם בתי המרקחת. במשרד הבריאות התקבלו ארבעה דיווחים על תגובות אלרגיות בסמיכות לשימוש בתכשיר. בשלב זה בוחן המשרד את הנושא ויפעל בהתאם לממצאים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר