בבתי החולים זועמים על צה"ל: אל תעבירו לנו מחבלים

צה"ל טרם הסדיר את נושא הטיפול הרפואי במחבלי חמאס וממשיך לפנותם לבתי החולים בישראל, על אף התנגדותם: "למה להעמיד אותנו בסיטואציה כזו בעת מלחמה?!" • צה"ל: "הם מועברים לטיפול הרשויות, ומשם עוברים לטיפול שב"ס ושאר זרועות הביטחון, על פי צורך"

"נדרשת הסדרה מול צה"ל". מחבלי חמאס שבויים. צילום: יוסי זליגר

אף שחלפו יותר מחודשיים ממתקפת חמאס וכחודש וחצי מתחילת הלחימה בעזה, צה"ל טרם הסדיר את נושא הטיפול הרפואי במחבלי חמאס וממשיך לפנותם לבתי החולים בישראל. זאת, על אף התנגדות מנהלי בתיה"ח ופניית מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לצה"ל כדי להביא לפתרון הנושא.

גלנט בהערכת מצב בפיקוד הדרום: "הפגיעה במחבלי חמאס שיטתית, היא תלך ותגבר" // ישראל היום חדשות

ככל שידוע, מדובר במקרים ספורים אך כאלו שמקשים על מערכת הבריאות, פוגעים בלכידות הצוותים בבתיה"ח בתקופה רגישה זו, ומיותר לומר - מהווים איום ביטחוני על יתר המטופלים. החשש העיקרי בבתיה"ח הוא ממצב כפי שהיה בתחילת המלחמה, כשהגיעו אנשי לה פמיליה לבתיה"ח בדרישה להוציא מהם את המחבלים, ורק בהתערבות של עשרות שוטרים הצליחו לשמור על הסדר.

לצד המחבלים, בתיה"ח מעורבים בימים אלו גם במה שכונה "פינוי הומניטרי" - טיפול בנשים ובילדים עזתים שנפגעים באזור לחימה מאש צה"ל. אלה מפונים על ידי כוחות צה"ל ומטופלים בארץ, אך כבר היו מקרים שבהם היה קושי בהחזרתם לעזה לאחר מכן, והם הועברו למזרח ירושלים. במערכת הבריאות ציינו כי "יש צורך בהסדרה אל מול צה"ל לגבי אופי הפינוי וההחזרה".

פרקטיקה מקובלת. בי"ח שדה שצה"ל הקים בטורקיה, פברואר 2023, צילום: צילום ארכיון: יפעת ארליך

האחריות בידי צה"ל

אמנם צה"ל הקים בבסיס שדה תימן מעין מרפאה המשמשת לטיפול רפואי במחבלים, אך במקרים כמו צורך בבדיקות הדמיה או בניתוחים הם מובאים לבתיה"ח. גורם באחד מבתי בחולים תהה: "למה לא לטפל במחבלים ובבלתי מעורבים בשדה תימן? למה בכלל להעמיד את בתיה"ח בסיטואציה כזו בעת מלחמה?!".

לדברי אחד המנהלים, "כשצריך בדיקה בבי"ח מגיעים לבדיקה וחוזרים, אבל זה קורה מעט מאוד. היה אצלנו אחד שעשה בדיקה ושוחרר. ברור לנו מה סדר העדיפויות בטיפול, ועבודת ביה"ח לא נפגעת". עם זאת, בבי"ח גדול אחר ציינו כי "מי שצריך לדאוג לטיפול הרפואי במחבלים זה הצבא, כמו שהיה בעירק ובאפגניסטן. הקמת בתי"ח שדה צבאיים זו פרקטיקה מקובלת. אם צה"ל מתגאה שהקים בי"ח שדה בהאיטי ובטורקיה ובכל מקום בעולם, למה שלא יקים פה בי"ח שדה לטיפול במחבלים?!

מניחים את הנשק ויוצאים בידיים מורמות. פעילי חמאס נכנעים, צילום: דובר צה"ל

"זו חולשת מערכת הבריאות שאנחנו מסכימים לטפל בהם. תארי לך שתוך כדי אירוע קליטת חטופים, מגיע גם מחבל שצריך לנתח. זה מאוד מקשה וזו דילמה שמקשה על יחסי יהודים־ערבים במערכת הבריאות, שגם כך נמצאת תחת איום. הלחימה נמשכת כבר חודשיים, והמערכת לא דופקת על השולחן. צריך שצה"ל יארגן את הטיפול באותם מחבלים. בתיה"ח צריכים לדרוש חוליית אבטחה וכוח יס"מ שיגיע עם כל מחבל כזה".

במשרד הבריאות אישרו את הפרטים. מדובר צה"ל נמסר: "המחבלים שנתפסים על ידי כוחות צה"ל ביו"ש ובעזה ונדרשים לטיפול רפואי, מועברים לרשויות להמשך הטיפול, ומשם עוברים לטיפול שב"ס ושאר זרועות הביטחון, על פי צורך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר