חולמים להיות רופאים? בשנת 2023 הסיכוי שלכם יגדל

המועצה להשכלה גבוהה החליטה: החל משנת הלימודים תשפ"ד יוקפאו תוכניות לימודי רפואה שבהן לומדים סטודנטים מחו"ל • המשמעות: עוד 130 ישראלים יוכלו ללמוד את המקצוע הנחשק • השרה שאשא ביטון: "מהלך חשוב, שיגדיל בעתיד את מספר הרופאים בישראל"

סטודנטים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב (ארכיון), צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף

סטודנטים ישראלים במקום אמריקנים בלימודי רפואה: החל משנת הלימודים תשפ"ד (2023) יגדל מספר לומדי הרפואה בישראל בכ-130 סטודנטים ישראלים, בעקבות סגירה צפויה של תוכניות לימודי רפואה שבהן לומדים סטודנטים מחו"ל.

המועצה להשכלה גבוהה החליטה להקפיא את הרישום לתוכניות הבינלאומיות לרפואה, שבמסגרתן מתקבלים בכל שנה כ-130 סטודנטים מחו"ל. רבים מאלו שרוצים להגשים את החלום ללימודי רפואה נאלצים לעבור לשם כך למדינות אחרות כמו רומניה, איטליה, צ'כיה ועוד, ולכן מהלך זה הוא בשורה חשובה ל-130 ישראלים שיוכלו להתקבל כעת ללימודי רפואה בארץ.

הבשורה טובה גם לתחום הרפואה, הנמצא במחסור ארוך שנים של רופאים ורופאות. שיעור הרופאים בישראל עומד כיום על כ-3.14 רופאים לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.5 במדינות ה-OECD. מחצית מהרופאים בישראל הם מעל גיל 55.

בשנים האחרונות יש ניסיון להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, אך האוניברסיטאות עצמן מתנגדות לכך לא פעם בתירוצים שונים. המהלך החדש צפוי להגדיל בכ-15% את מספר בוגרי הרפואה בארץ. כיום מסיימים 880 סטודנטים מדי שנה את לימודי הרפואה בחמש הפקולטות בישראל. מרבית הרופאים החדשים בישראל, כמעט 60%, הם בוגרי לימודי רפואה בחו"ל – בעוד רק 40% הם בוגרי מוסדות בארץ.

בשנת הלימודים הקרובה, תשפ"ג, צפוי לגדול מספר הסטודנטים לרפואה בכ-70 סטודנטים, ומספר הסטודנטים שיחלו את לימודיהם צפוי לעמוד על כ-965. בשנת הלימודים תשפ"ד צפוי גידול של 130 סטודנטים נוספים – כלומר, יחלו את לימודיהם 1,095 סטודנטים לרפואה.

כיום פועלות בישראל שלוש תוכניות בינלאומיות לרפואה, שבמסגרתן מגיעים סטודנטים מחו"ל (בעיקר מארה"ב) ללימודי רפואה בארץ. התוכניות מתקיימות באוניברסיטת ת"א, בטכניון ובאוניברסיטת בן גוריון. מדובר בתוכניות ארבע-שנתיות. הרוב המכריע של הסטודנטים הללו חוזרים עם סיום הלימודים למדינותיהם ואינם נשארים בישראל.

ההחלטה על סגירת התוכניות ופתיחת המקומות לסטודנטים ישראלים היא קריטית אף יותר, לאור הרפורמה שעליה החליט משרד הבריאות ("רפורמת יציב") אשר מבטלת את ההכרה בלימודי רפואה ממספר מדינות, בעיקר במזרח אירופה, שבהן קיים ריכוז גבוה של סטודנטים ישראלים. בעקבות מהלך זה, מספר הרישיונות שיינתנו לרופאים צפוי לרדת משמעותית החל מ-2025.

שר הבריאות ניצן הורוביץ כתב בטוויטר בעקבות ההחלטה כי היא "הישג גדול ודרמטי למהלך שלנו להגדלת מספר הסטודנטים לרפואה בארץ. משנה הבאה יבוטלו המסלולים לסטודנטים אמריקאים (שלומדים ועוזבים), ובמקומם יתקבלו סטודנטים ישראלים לפקולטות לרפואה. אנחנו צריכים רופאים, ובמקום שסטודנטים ישראלים יוציאו הון על לימודי רפואה בחו"ל, הם ילמדו כאן, בבית".

לדברי שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, המשמשת גם כיו"ר המל"ג, "הגדלת מספר המקומות לסטודנטים ישראלים במקצועות הרפואה היא מהלך חשוב שיגדיל בעתיד את מספר הרופאים בישראל. בכך, ניתן מענה לצרכים ההולכים ומתרבים של מדינת ישראל, כחלק מהתוכנית הכוללת שלנו להגדיל משמעותית את מספר הסטודנטים לרפואה. מדובר במשימה לאומית, ואני מודה לשר הבריאות, ליו"ר הות"ת ולכל השותפים הנוספים שנרתמו למהלך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר