שקר החן: הרופא הפך את חיי המטופלות לגיהנום

לפחות שבע נשים עברו שאיבת שומן באופן פרטי אצל ד"ר אחמד בדראן, בלי לנחש כמה הטיפול יסתבך • אחרי הטיפול הגיעו הסיבוכים: אשפוזים ממושכים - ואפילו סכנת מוות • דבר אחד ד"ר בדראן לא סיפר להן: אין לו הסמכה לבצע טיפולים כאלה • פרקליטיו: "הוכשר כדרוש"

ניתוח פלסטי באישה, צילום: אילוסטרציה, Gettyimages

נסרין גבור (43) מירושלים מאושפזת כבר חודשיים בטיפול נמרץ בהדסה עין כרם במצב קשה, לאחר שעברה תהליך שאיבת שומן על ידי ד"ר אחמד בדראן, רופא כללי מהצפון. על ההליך שעברה גבור כמעט שילמה בחייה, והיא לא היחידה. שבע נשים לפחות טופלו בחודשים האחרונים בבתי חולים בעקבות סיבוכים שנגרמו להן בהליך שאיבת שומן שביצע ד"ר בדראן.

למרות שורה של דיווחים שזרמו למשרד הבריאות, ד"ר בדראן ממשיך לגייס מטופלות חדשות. משרד הבריאות אמנם סגר את אחת ממרפאותיו בנוף הגליל, וד"ר בדראן עבר לנתח ברמאללה, אך לפי פרסום השבוע בעמוד האינסטגרם שלו הוא ממשיך להזמין את מטופלותיו מהמגזר הערבי לפגישה איתו בסניפים בבענה, בדיר אל־אסד ובנוף הגליל.

לפי נוהלי משרד הבריאות רק רופא מומחה בכירורגיה פלסטית, כירורג כללי או רופא עור מורשים לבצע פעולות של שאיבת שומן, אך ד"ר בדראן הוא רופא כללי, ולצד העבירה המשמעתית בעקבות הצטברות התלונות נגדו עולה גם חשד לרשלנות.

ד"ר אחמד בדראן, צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ד"ר אחמד בדראן

במשרד הבריאות מנהלים נגדו הליך בירור, ורק ביום שני השבוע התקיימה פגישה בת שעות ארוכות עם הרופא ועורכת דינו, אך במקביל מודים שהם לא יכולים לפעול כאשר הניתוחים נעשים ברמאללה. גורם במשרד הבריאות ציין כי ״יש פה אירוע מורכב עם הרבה זוויות שהתפתח לכמה מרפאות ולרשות הפלשתינית. זה תיק מאתגר״.

"כמעט איבדתי את אשתי"

נסרין הגיעה אל ד"ר בדראן דרך פרסומים בפייסבוק והמלצות מחברותיה. "היא הגיעה לניתוח שאיבת שומן מהבטן, מהידיים ומהרגליים. הוא אמר לנו שיש לו מרכז ברמאללה ושם עשינו את הניתוח. חבר שלו עשה את ההרדמה", מספר וויסאם גבור, בעלה. "אחרי הניתוח נסרין התלוננה על כאבים, אך כעבור יום היא שוחררה ונאמר לה שתוך שבוע הכאבים יחלפו". אבל וויסאם ראה שאשתו לא מתאוששת, הכאבים חזקים ואזור הניתוח מדיף ריח רע.

"ביום השלישי כאב יותר, וביום הרביעי אשתי כמעט מתה. לקחתי אותה להדסה עין כרם. הפרופסור אמר לי שהמצב שלה חמור ושאם הייתי מתעכב עוד שעה היא היתה מתה".

וויסאם מסביר כי ד"ר בדראן "עשה לה חורים במעי. היה צריך לחתוך חלק ממנו. כל העור שלה בבטן היה שחור. הוציאו לה את העור והתחילו לשים עור חדש".

רויטרס, צילום: רויטרס

נסרין עברה כבר לפחות עשרה ניתוחים. לדברי וויסאם, אחרי שנודע לד"ר בדראן שאשתו מאושפזת הוא התנהג בצורה חשודה. "הוא התקשר ורצה להביא לי כסף ואמר שהוא רוצה לבוא לבדוק אותה. אמרתי לו: אני רוצה ממך דבר אחד, אני לא רוצה כסף ולא רוצה לראות אותך - או שתלך לכלא או שתצא מהארץ ותעזוב. יש לי חמש בנות בבית, אחת מהן עם אוטיזם ותינוקת בת שנה. המקרה הזה הפך לי את החיים ועצר לי את העבודה. שילמנו 50 אלף שקלים לרופא פרטי עבור ניתוח שאיבת שומן כדי שאשתי לא תחכה בתור, אבל זה הפך לגיהינום".

ד"ר נטע אדלר, מומחית בכירורגיה פלסטית בהדסה עין כרם, שטיפלה בנסרין, מספרת כי נסרין הגיעה לבית החולים במצב זיהומי קשה. "זו הפעם הראשונה שאני רואה סיבוך כזה מזעזע של שאיבת שומן, שעלול היה להסתיים במוות", היא אומרת. "האישה הגיעה אלינו עם נמק נרחב של העור ושל הרקמה התת־עורית באזור שבו נעשתה שאיבת השומן ונקבים מרובים לכל אורך המעיים. זה מצב מסכן חיים. למעשה, כל המעיים שלה היו חשופים. עצם זה שהיא שרדה זה בזכות עבודה של כל המחלקות בהדסה".

ד"ר נטע אדלר, מומחית בכירורגיה פלסטית בהדסה עין כרם, צילום: דוברות בית החולים הדסה

בהדסה העבירו את הדיווח על המקרה למשרד הבריאות, ובתקופה של החודשיים שבהם נסרין מאושפזת הגיעו עוד שני מקרים שנזקקו לטיפול בהדסה בעקבות סיבוכים כתוצאה מההליך של ד"ר בדראן.

"גם שם היה מדובר בשאיבת שומן שהסתבכה והמטופלות נזקקו למנות דם. בסך הכל מדובר בשלושה מקרים שהגיעו בתוך זמן קצר, על כל המקרים דיווחנו למשרד הבריאות".

"טראומה נפשית"

סמיה (שם בדוי), אם לשני ילדים קטנים מהצפון, סבלה מפגיעה בכלי דם לאחר שעברה שאיבת שומן אצל ד"ר בדראן. "שמעתי מחברות שלי שהלכו אליו והורידו במשקל. כשהגעתי למרפאה בדיר אל־אסד הוא אמר שהוא לא יכול לנתח בישראל ושהמכשירים שלו נמצאים ברמאללה.

"הוא הסביר לי שהוא מנתח שנה בישראל ושנה ברמאללה, ואם אני רוצה לחכות לעבור את הניתוח בישראל זה ייקח זמן. רציתי לראות תוצאות מהירות אז הסכמתי.

"היה שלב שאמרתי לו שהמצב הביטחוני לא טוב ולא רציתי להגיע לשם וביקשתי את המקדמה ששילמתי, אבל הוא הרגיע ש'הכל בסדר, לא תהיה לך שום בעיה, זה בית חולים פרטי'. ברגע שנכנסתי לשם הבנתי שאני לא במקום הנכון. זה לא היה ברמה של בית חולים בארץ", היא מספרת.

אחרי הטיפול של שאיבת השומן מאזורי הבטן והרגליים, ולאחר ששבה לביתה, סמיה המשיכה להרגיש ברע. "ההמוגלובין שלי ירד משמעותית ל־7, הרגשתי דופק מואץ. הלכתי לבית חולים זיו בצפת, שם אבחנו ירידה בלחץ הדם ובהמוגלובין בגלל פגיעה בכלי דם. בבית החולים אמרו לי שהוא לא מומחה בכירורגיה פלסטית ושהיו להם שם עוד מקרים של מטופלות שעברו סיבוך. שלחתי לו הודעה שהוא מתחזה והוא התחיל לאיים עלי".

סמיה מוסיפה כי "הטראומה הנפשית זה דבר מאוד קשה. כשאמרו לי שהוא לא רופא מומחה חשבתי רק למה עשיתי את זה, אני לא רוצה למות. אני לא מבינה איך נותנים לו אישור לנתח אנשים".

ד''ר קסיס שוכרי, יועץ לכירורגיה פלסטית ואסטתית במרכז הרפואי זיו בצפת, אמר: "המטופלת הגיע אלינו לאחר שאיבת שומן שבוצעה ברמאללה. היא סבלה מאובדן דם גדול ומסכן חיים. אשפזנו אותה במחלקה הכירורגית שם נתנו טיפול מהיר ומציל חיים שכלל גם מנות דם והשגחה צמודה".

"תופעה כואבת ונוראית"

באיגוד לכירורגיה פלסטית הצטברו שבע תלונות נגד ד"ר בדראן, כולן מהמגזר הערבי, שם הוא מנתח ומפרסם את שירותיו. התלונה הראשונה הגיעה לגבי מטופלת שאושפזה עם זיהום בבית החולים בנהריה בספטמבר, לאחר הליך שאיבת שומן. לאיגוד דווח על עוד שני מקרים של נשים שאושפזו בבית חולים העמק ושני מקרים בהדסה, כך שמדובר לכל הפחות על שבעה דיווחים שונים שהגיעו לידיעת "ישראל היום", משרד הבריאות והאיגוד לכירורגיה פלסטית.

ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית: "מדובר בתופעה כואבת ונוראית. בכל שנה עשרות גברים ונשים נופלים בפח ומסתכנים בביצוע שאיבת שומן אצל רופאים עלומי שם שאינם מומחים מחוץ למערכת הבריאות הישראלית ומגיעים לסכנת מוות ממשית, סובלים מזיהום קשה ולעיתים נשארים עם צלקות קשות לכל החיים. ביצוע ניתוח פלסטי מורכב בהרדמה כללית מחוץ למערכת הבריאות זה ממש כמו רולטה רוסית".

ניתוח שאיבת שומן הוא הפרוצדורה האסתטית השנייה בשכיחותה בישראל. בשנת 2021 בוצעו בישראל כ־7,000 ניתוחי שאיבת שומן. עם זאת, מקרים קשים כשל נסרין הם נדירים ביותר, ולאורך השנים דווח בישראל רק על שני מקרי מוות כתוצאה מהליך זה.

עו"ד תמי אולמן ועו"ד נאדר דיב, המייצגים את ד"ר בדראן, מסרו: "אין בחוק איסור על ביצוע פעולות שאיבת שומן על ידי רופא כללי, אלא שבשנת 2012 הוכנה רשימה של ענפי מומחיות ולפיה ניתוחי שאיבת שומן יתבצעו על ידי רופא בעל מומחיות, אולם רשימה זו לא פורסמה מעולם ברשומות. ד"ר בדראן עבר הכשרה ביוון לצורך ביצוע פעולות של שאיבת שומן והוא הוסמך להפעיל את המכשיר לפי דרישת משרד הבריאות. ד"ר בדראן לא ביצע כל ניתוח של שאיבת שומן ברמאללה, וכל הניתוחים בוצעו על ידי צוות מומחים בראמללה.

"רוב המקרים שהגיעו לבתי החולים הם כתוצאה מזיהומים שיכולים לקרות בכל פעולה כירורגית. ידוע לנו שישנם מספר רופאים כלליים ללא מומחיות אשר רכשו את אותו מכשיר והם ממשיכים לבצע ניתוחי שאיבת שומן, אולם משרד הבריאות מעלים עין".

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד ערך בקרה במרפאותיו של ד"ר בדראן. בעקבות הממצאים הורה המשרד על סגירת המרפאה והפסקת הפעילות בנוף הגליל. משרד הבריאות מכיר כי ד"ר בדראן העתיק חלק מפעילות שאיבות השומן לרמאללה. הפעילות המתרחשת בשטחי הרשות הפלשתינית מתקיימת בפיקוחה ובאחריותה של הרשות בהתאם להוראות הדין ולהנחיות הרגולטוריות של הרשות. ואולם פעילותו המקצועית של הרופא בשטחי הרשות נבחנת גם בישראל. בימים אלו נמצא בעיצומו בירור במשרד הבריאות בנוגע לאיכות הטיפול הרפואי שניתן על ידי ד"ר בדראן וטרם הוחלט על הצעדים שיינקטו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר