קשת 12 או ערוץ 14? אלו הערוצים שנתפסים בציבור כאמינים ביותר

לפי סקר שהרשות השנייה ביצעה בנובמבר האחרון בנוגע ליחס הצופים לסיקור המלחמה, ערוצי הטלוויזיה הישראליים מהווים את המקור העיקרי למידע חדשותי • וגם: כמה ישראלים פונים לרשתות החברתיות כמקור מידע?

צפייה בטלוויזיה. צילום: Getty Images

כמעט שלושה חודשים לתוך מלחמת חרבות ברזל, שידורי החדשות השתלטו על המסך – ובסקר חדש שפורסם היום (רביעי) על ידי הרשות השנייה, נבדק היחס של הצופים בבית אל התכנים.

מיכל פעילו נשברת צילום מסך חדשות 12 (ארכיון)

הסקר הוזמן על ידי הרשות השנייה ונערך באמצעות מכון מדגם בחודש נובמבר 2023. הוא בוצע בקרב 1,000 מרואיינים הצורכים חדשות, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. מהסקר עולה כי ערוצי הטלוויזיה הישראליים הם המקור העיקרי למידע חדשותי (65 אחוזים מהנשאלים) וכי אלה נתפסים כאמינים ביותר בעיני הציבור (61 אחוזים). על פי הסקר, כצפוי, הפרמטר החשוב ביותר הוא אמינות ושקיפות בדיווחים (39 אחוזים) והשני הוא הרכב הכתבים והפרשנים (18 אחוזים).

מבין ערוצי הטלוויזיה הישראליים, קשת 12 נמצא בראש (70 אחוזים) ואחריו רשת 13 (47 אחוזים), בתוכם כמובן כאלה שצופים בשני הערוצים, בעיקר בשל הכתבים והפרשנים של שתי החברות. מבין אלה שנשאלו אם הם צופים גם בערוצים אחרים, ענו שבכאן 11 (36 אחוזים) ובערוץ 14 (33 אחוזים).

יונית לוי מחדשות 12, צילום: חדשות ערוץ 12

לאחר ערוצי הטלוויזיה, הציבור פונה לאתרים ולאפליקציות לטובת מידע חדשותי. במקום השלישי נמצאות הרשתות החברתיות (44 אחוזים), מתוכן הציבור פונה בעיקר לפייסבוק (52 אחוזים), לאחר מכן לאינסטגרם (31 אחוזים) ולבסוף לטלגרם (29 אחוזים).

חלק קטן מהציבור (16 אחוזים) פונה לערוצים הזרים כדי לקבל מידע חדשותי, על אף שרבים סבורים כי הערוצים הזרים מתאפיינים בפייק ניוז (48 אחוזים) ובמתן מידע חלקי (39 אחוזים).

במקום האחרון. טלגרם (אילוסטרציה), צילום: איי.פי.

האמינות בערוצי הטלוויזיה הישראליים גבוהה בעיקר בקרב מצביעי האופוזיציה (72 אחוזים) מול מצביעי הקואליציה (55 אחוזים), חילונים ומסורתיים (71-73 אחוזים) לעומת דתיים (51 אחוזים) וחרדים (23 אחוזים), ויהודים (64 אחוזים) לעומת ערבים (45 אחוזים).

בתקופה האחרונה עלתה לא מעט שאלת הצנזורה, כשנדמה היה שבערוצים מספקים מידע רחב מדי. בעניין זה, כמחצית מהמרואיינים סבורים כי ישנם דברים שעדיף להימנע מלהציג אותם גם אם עברו את אישור הצנזורה. מנגד, השאר סבורים שיש להציג כל מה שהצנזורה מאשרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר