ארגז הערכים של "פרפר נחמד" - סיבה מוצדקת לא לסגור את התאגיד

תוכנית הילדים המיתולוגית חזרה לעונה השנייה • ההורים של דור הפעוטות העכשווי מודעים לפוטנציאל של אפקט הפרפר, ובטוח ישמחו לדעת שהעיבוד המחודש נאמן למקור • וגם: נטשה ליון גונבת את ההצגה בסדרה חדשה

בלי תוכן ממומן או ניסיון למכור מרצ'נדייז על גב ההורים, צילום: כאן חינוכית

עבור ילדי האייטיז והניינטיז הסדרה "פרפר נחמד" היא אבן יסוד במבנה אישיותם. הם גדלו עליה, כפי שנגיד הזאטוטים בימינו גדלים על יובל המבולבל ומיכל הקטנה. בעצם, ההשוואה הזו מוגזמת, כי בניגוד לרוב התכנים המשודרים בתקופתנו, התוכנית המיתולוגית של החינוכית הייתה יצירה פדגוגית גאונית ועל־דורית בכל רבדיה.

מפרק החגים האייקוני עם עפרה חזה, דרך הפרק על הקופסה שזכה בפרסים בינלאומיים ועד לשירים שנכתבו לתוכניות (שלום לכם, כך נולד הצבע ועוד), כמעט כל מה שעשו אז - לא רק שורד את מבחן הזמן, אלא גם מסתובב עד היום בגני הילדים.

מתוך "פרפר נחמד" (ארכיון), צילום: באדיבות כאן חינוכית

סוד ההצלחה של התוכנית כמכלול הוא העובדה שבחינוכית השכילו לייצר אופי לבובות והפכו אותן לכוכבי הסדרה. אוזה הייתה היוזמת והדעתנית, מין גירל פאוור שהקדימה את זמנה; נולי הייתה תמימה ועדינה, שבי גילם שבלול חנון וחרדתי, ואילו בץ היה צב שמנמן, כבד ועצלן. ארבע בובות שנכנסו לפנתיאון התרבות כי היוו השראה בקרב הגיל הרך.

כולן חוץ מפינגי המעצבן, שהצטרף בשלב מאוחר והיה דמות מעוררת מחלוקת של פינגווין תחמן, פרובוקטור, מטריד ומוזר עם קול צווחני והליכה עקומה. הוא הבהיל דורות של ילדים, ומזל גדול שהוא סולק מהגרסה המעודכנת של "פרפר נחמד", שעונתה השנייה עלתה אתמול ב"כאן".

ילדי האייטיז והניינטיז הם ההורים של דור הפעוטות העכשווי. הם מכירים את ארגז הערכים ש"פרפר נחמד" יכולה לספק עבור ילדיהם, מודעים לפוטנציאל של אפקט הפרפר, ובטוח ישמחו לדעת שהעיבוד המחודש נאמן למקור. הרוח היא אותה רוח של "פרפר נחמד" - סיפורים, שירים, דילמות חינוכיות, שיח פשוט ומקבל, שלא עטוף בתוכן ממומן או בניסיון למכור מרצ'נדייז על גב ההורים. ומעל הכל, הבובות שנותרו אותו הדבר בדיוק.

דודו זר ב"פרפר נחמד" המקורית, צילום: צילום: מתוך התוכנית

פרק הפתיחה הציג סיטואציה שבה התכנון משתבש ולא יוצא לפועל, ובמקום פירות לסלט הביא השליח ארגז לימונים. "נוכל לעשות מהלימון לימונדה, להפוך את החמוץ למתוק", התרגשה אוזה. כי כמו ש"פרפר נחמד" לימדו אותנו - לפעמים אני עצוב ולפעמים שמח, אבל אני תמיד נשאר אני.

מוסר השכל: אם שלמה קרעי, שר התקשורת, מעוניין לסגור את התאגיד ולבטל תוכנית כמו "פרפר נחמד" בגלל שיגעון גדלות ורצון לשלוט על התקשורת, הרי זה בעצם אומר שהוא יותר גרוע מפינגי.

החברים של נטשה

אם הגורל היה לוקח פנייה אחרת, נטשה ליון הייתה יכולה להיות ילדת פלא ישראלית, לריב עם טילטיל על אורז ב"הישרדות VIP" או לשחק לצד עמוס תמם ויהודה לוי בדרמה גנרית.

בילדותה התגוררה עם הוריה בישראל ובגיל 9 שיחקה בסרט "אחד באפריל" עם ציפי שביט וספי ריבלין. אבל אז המשפחה חזרה לאמריקה, וליון צמחה להיות שחקנית מסוג שגונב את הפוקוס בכל סרט או סדרה בהם היא משתתפת (למשל, "אמריקן פאי", "כתום זה השחור החדש", "בובה רוסית").

כעת היא מובילה סדרה חדשה וכיפית, "פוקר פייס", שארבעת פרקיה הראשונים עלו בסופ"ש ל־VOD של yes. ליון מגלמת דמות שחייה בסכנה ולכן נודדת מעיר לעיר בארה"ב. בכל מקום היא נקלעת לתעלומת רצח ביזארית ומצליחה לפצח אותה עד סיום הפרק. תהיו חברים של נטשה, זה שווה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר