החל מיום ראשון בבוקר: שינויים וחידושים במהדורת החדשות בכאן רשת ב'

המהדורה תתחיל חצי דקה קודם השעה העגולה, ובה יוצגו כותרות החדשות • מוזיקה נעימה תלווה את השידור ותפריד בין הידיעות השונות • מנהל כאן רשת ב', גל ברגר: "הזמנים משתנים, והגיעה העת שגם המהדורה של הרדיו תשתנה"

מטה תאגיד השידור בירושלים. צילום: אורן בן חקון

מאזיני כאן רשת ב' משכימי הקום יתעוררו ביום ראשון הקרוב בשבע בבוקר להפתעה. לראשונה מאז קום המדינה והקמת השידור הציבורי, מהדורות חדשות השעה העגולה של התחנה המיתולוגית הולכות לקבל מתיחת פנים, שדרוג ושינוי ניכר, בדמות פורמט חדש.

מאחורי הקלעים של השינוי במהדורת החדשות של רשת ב' \\ קרדיט: באדיבות כאן

בין החידושים המשמעותיים במהדורה האייקונית, שדיווחיה מזוהה עם אבני דרך רבות בתולדות ישראל: זמן תחילה של חצי דקה טרם השעה העגולה בה ימנו כותרות החדשות; קטעי קול מוקלטים של ציטוטים היישר מפי הסוס (בניגוד להקראתם על ידי המגיש); וגם נעימה מוזיקלית שתלווה את הידיעות ותבדיל ביניהן, בביצוע הסימפונית ירושלים ובניצוחו של שמואל אלבז.

שינויים בשידורי הרדיו, צילום: אורן בן חקון

מדובר באחד המהלכים הראשונים שהגה מנהל כאן ב' גל ברגר מאז נכנס לתפקיד בחודש יוני של השנה שעברה, ואשר מטרתו לחדש ולרענן את פורמט החדשות המוכר. אבל אלה ממאזיני התחנה הקשורים לאות הישן והטוב לא ייפרדו ממנו לגמרי. שכן המרכיבים הנוסטלגיים של המהדורה, שהם הצפצוף שמכריז על השעה וכמובן שורת הפתיחה "קול ישראל מירושלים" ישתמרו.

"כבר שנים ,עוד הרבה לפני שנכנסתי לתפקיד, חשבתי שזה הכיוון שנכון לצעוד בו וזה גם משהו שדי עיצבתי בתוכנית העבודה שלי כבר בשלבים מוקדמים", מסביר ברגר את חזונו.

"הזמנים משתנים"

"אני חושב שכמו שהמציאות משתנה והזמנים משתנים וצועדים קדימה, הגיע הזמן אחרי המון שנים שגם המהדורה של הרדיו תשתנה. אני בהחלט בא מהאסכולה שחושבת למשל שדברים שנאמרו על ידי  ניוז-מייקרים עדיף להשמיע ממש, מאשר לדבר על מה שהם אמרו. באמת מדובר בהתאמה של המהדורה לזמנים שלנו. להכניס אותה ל-2023 עם שמלה חדשה, ואולי גם לפתוח את המהדורה שלנו גם לקהל חדש – של צעירים ולא צעירים".

מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז, צילום: גדעון מרקוביץ'

לצד מי שיברך על השינוי, תמיד יהיה גם מי שיבכה על לכתו של המוכר. הרגלים ישנים קשה לשנות.

"ניגשנו לפרויקט הזה מההתחלה במלוא הרגישות, עם מלוא הכבוד לעבר. אני יודע ששינוי הוא אף פעם לא דבר קל, לאף אחד. לכן היה חשוב לי לשתף קודם כל את האנשים בחדר החדשות מהרגע הראשון, העורכים והקריינים. כולם היו שותפים מלאים לתהליך הזה. החשש שאתה מדבר עליו הועלה והוא לגיטימי. אבל בסופו של דבר אנחנו יוצאים ביום ראשון הקרוב עם תוצר איכותי שמשמר את הסטנדרט שלנו ואפילו משדרג אותו. אני חושב שגם בקרב אלה מתוכנו שאולי לא סברו שזה הכיוון שצריך ללכת אליו, גילו במרוצת הדרך שזה דבר טוב".

הרבה אנשים שומעים רדיו בדרכים, צילום: GettyImages

מדובר בפרויקט מושקע שהעבודה עליו הייתה רבה וארוכה, והיא תוצר שיתוף פעולה בין אנשי רדיו כמו יניב מורוזובסקי, חטיבת החדשות ובראשה ברוך שי, מנכ"ל תאגיד השידור גולן יוכפז ועוד רבים. באשר לגווארדיה הוותיקה, נראה שגם היא מקבלת בזרועות פתוחות את השינוי.

אחד הבולטים שבה הוא אריה גולן, מגיש יומן הבוקר של התחנה, וקריין שכולו מזוהה עם שלל אירועים היסטוריים ב-75 שנות קיומה של המדינה. ביניהם הפריצה לשידור בשתיים בצהרים מדממת יום הכיפורים באוקטובר 1973, והבאת דבר פרוץ המלחמה לכל בית בישראל. כבוד מפוקפק משהו, אך גם כזה המעיד על חשיבותה של המהדורה לאורך השנים.

"בלי חצאי שמועות"

"אני חושב שזה שינוי לטובה", הוא אומר. "אנחנו צריכים להתחדש ולהתקדם. גם העניין של ה-ר' הרשמית כבר נגמר, כי היא לא נחלת כולם במדינה, ואיתה גם הטון הבומבסטי של מגישי החדשות. גם על זה בהתחלה חשבתי 'מה הם עושים?', אבל זה בסדר להישמע כמו שנשמעים ומדברים במדינת ישראל, לא כמו איזה טון מגבוה. אנחנו כשדרים חלק מהשידור הציבורי וצריכים להישמע כמו הציבור. אני מאוד קנאי לעברית, חשוב לי שהיא תהיה טובה ואנחנו מאוד מקפידים על זה. הדבר החשוב ביותר שהוא שזו אותה מהדורה מהימנה ואמינה, שלא מביאה שמועות ולא חצאי שמועות". 

על הצד המוזיקלי, חלק הארי של השינוי, אמון המפיק והמוזיקאי עופר מאירי, שזהו בהחלט לא שיתוף הפעולה הראשון שלו עם תאגיד השידור. עבורו היה מדובר בהזדמנות נהדרת לשמוע את המוזיקה שכתב והלחין מבוצעת על ידי תזמורת, ולעזור להעביר את החדשות תהליך מודרניזציה, דומה לשידורי רדיו ציבורי אחרים בעולם. "התחלנו לעבוד, הייתה לנו קבוצה עם גל ועם גולן, ואז הם אמרו שהם רוצים שזה 'יישמע כמו תזמורת'", הוא מספר. "אז אמרתי בצחוק 'תביאו תזמורת' ופתאום גולן אומר 'חכו רגע' וכבר במהלך השיחה הוא קיבל אישור של הסימפונית ירושלים. פעם קראו לה תזמורת רשות השידור, ממש כמו של-BBC יש תזמורת. הרעיון הוא לתת לגוף הכי ממלכתי אות ממלכתי. לא להשתמש באפקטים אלא בדבר האמיתי. זה נותן תחושה של גודש, ריספקט. של כבוד למותג". 

בעצם הרעיון כאן הוא הצערה, תוך שמירה על טון מעונב.

"הצרכים של היום הם לתת תחושה של מהירות, של אקשן. זה קורה במהדורות בכל העולם היום. אתה בעצם מעצים את החדשות עם מוזיקה. זה כמו סרט קולנוע שאתה יוצר מהמציאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר