"חלק מהנרצחים היו הקהל שלנו בהופעות - באנו לתת להם חיבוק אחרון"

כאב ללא קץ: גם להקת היהודים לוקחת חלק במיזם של צוותא למלחמה, שבמסגרתו ישדרו הופעות אונליין בשידור חי • במקביל הם מופיעים גם בפני תושבי העוטף: "הגענו מתוך רצון לעזור להם לקום על הרגליים"

להקת היהודים בהופעה בצוותא ת״א ללא קהל מתחילת הלחימה שמשודרת ברשת . צילום: קוקו

צוותא תל אביב. צהרי היום. על הבמה מתכוננת להקת היהודים להופעה, ובאולם דממה. הפעם אין כניסת קהל. לרגע זה מעלה זיכרון מתקופה אחרת, תקופה אפלה שבה ההתקהלות היתה אסורה ואת המוזיקה שלנו צרכנו דרך המסך באדיבות נגיף הקורונה.

אבל עכשיו זה לא רסס טיפתי שמאיים עלינו, זו מלחמה אחרת. קשה הרבה יותר, כואבת הרבה יותר. בצל הלחימה בדרום והמתיחות בצפון, ועקב העובדה שמוסדות התרבות מושבתים, בתיאטרון צוותא יצאו במיזם חדש לימי המלחמה שבמסגרתו ישדרו הופעות אונליין בשידור חי, תחת הכותרת "אמני ישראל מתגייסים".

חיילים במוקדי לחימה בעוטף עזה, צילום: דובר צה"ל

חברת התוכן החינוכי Nobook.ai, לצד קהילת Tech4Ed בראשותו של אבישי רות, התגייסו בהתנדבות, וכך גם האמנים שמגיעים להופיע ולנסות לספק לצופים בעמוד הפייסבוק של צוותא מעט שמחה ואסקפיזם, ובמקביל מגויסים כספים שיועברו כולם לשיקום העוטף.

בין הראשונים שהתגייסו למיזם היו חברי להקת היהודים, שבימים האחרונים, כמו רבים מאמני ישראל, מופיעים בעיקר בהלוויות הנרצחים. בשיחה כנה עם תום ואורית לאחר המופע הם משתפים בחוויה הלא פשוטה הזאת של לנסות לשמח כשהכל מסביב כל כך עצוב.

"זה עצוב, זה קשה מנשוא, אבל באנו לפה מתוך רצון לעזור לתושבי עוטף עזה לקום על הרגליים, להשתקם, לעודד אותם קצת, לשמח אותם", מסבירה אורית בעיניים נוצצות. "בזמן הזה, שבו אין להם בית או פרנסה, סיוע כלכלי עבורם הוא אחד מהדברים החשובים".

קורע את הלב

במהלך המופע עצרתם וציינתם שמות של אנשים שנרצחו במלחמה, שלהם אתם מקדישים את השירים.

תום: "לא הכרנו אותם באופן אישי, אבל הם אנשים שהשבוע הופענו בהלוויות שלהם, אנשים שהמשפחה שלהם ביקשה שנגיע לשיר בהלוויה כי הם היו מגיעים להופעות שלנו. לחלקם היו אפילו כרטיסים להופעות שלנו שמתוכננות קדימה, ולבקשת המשפחות באנו לשיר שיר פרידה אחרון. זה קורע את הלב ועצוב כל כך".

הזכרתם על הבמה גם את גיא אילוז, שרגע לפני שעליתם על הבמה התברר לכם שהוא בין החטופים.

אורית: "גיא הוא הבן של שמוליק, התאורן שלנו, ושל חברה טובה שלי דוריס, והיום הודיעו לנו שהוא חטוף".

איך עושים את הניתוק?

תום: "אתה מנסה לא לחשוב, להתנתק, אבל אתה לא באמת יכול, אלה אנשים שקרובים אליך. בת הדודה של אורית היתה בנחל עוז עשרים ומשהו שעות, סגורה בממ"ד כשמחבלים דופקים לה על הדלת. זו המשפחה שלנו, וגיא הוא משפחה של כל הלהקה".

להקת היהודים בהופעה בצוותא ת״א ללא קהל ומשודרת ברשת, צילום: קוקו

אורית: "אלה האנשים שהיו בקהל שלנו. ברגע שהמשפחות שלהם התקשרו ואמרו שהם אהבו אותנו והיו באים להופעות שלנו - מייד התגייסנו ובאנו להלוויות, כדי לתת להם חיבוק אחרון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר