תמונות מלפני הנישואין: הסרט החדש של ארז תדמור נוגע בנקודה רגישה בחברה החרדית

סרטו החדש של הבמאי-תסריטאי, "בחורים טובים", עוסק בעולם השידוכים החרדי־ליטאי • בראיון ל"ישראל היום" הוא משתף: "יש שם לא מעט ביקורת על המגזר, אבל אמרו לי שהגיע הזמן שיהיה סרט כזה"

מתוך הסרט "בחורים טובים", צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

הבמאי-תסריטאי ארז תדמור ("סיפור גדול", "ארץ פצועה") עסוק מאוד. ביום ראשון הוא יגיע לטקס פרסי אופיר בזאפה תל אביב, שם סרטו "ילדים של אף אחד" מועמד לשני פרסים. היום הוא מוציא לאקרנים את "בחורים טובים", קומדיה רומנטית משעשעת וטובת לב שמעניקה טוויסט חרדי קליל ל"רומיאו ויוליה", שגם אותה הספיק לכתוב, לצלם ולערוך במהלך תקופת הקורונה.

"אחרי שסיימנו לצלם את 'ילדים של אף אחד' עדיין הייתה קורונה ולא ממש הייתה עבודה", מספר תדמור בן ה-48, "אז מיד התחלתי לעבוד על 'בחורים טובים'. כתבנו, מצאנו משקיעים. כשצילמנו את הסרט עוד היה סגר".

בטח מאוד שמחו לשמוע שאתה עושה קומדיה. הבנתי שמציקים לך לחזור לז'אנר מאז ש"סיפור גדול" היה להיט ענק.
"אני מאוד אוהב לעשות קומדיות, פשוט צריך למצוא את הסיפור המתאים. השאלה עבורי היא איך עושים דרמה שהיא מצחיקה. איך עושים סרט שבו ההומור מגיע מהסיטואציות. כאלה קומדיות אני אוהב. דרמות שיש בהן רגעים משעשעים. חשוב לי שיהיו גם רגעים מרגשים וגם רגעים מצחיקים".

תדמור הוא מהבמאים החרוצים, הפוריים והמגוונים בישראל. בשעה רבים מעמיתיו מבלים שנים בהמתנה מתסכלת בין סרט אחד לסרט הבא, נדמה שהוא נמצא כל הזמן בעשייה. פיצ'רים, סרטים קצרים. דרמות, קומדיות. מכל הבא ליד. העיקר לא לעצור.

ארז תדמור. "היה לי חשוב לדייק בפרטים",

בתחילת דרכו שיתף פעולה עם גיא נתיב (אתו ביים את "זרים" ואת "הבן של אלוהים") ועם שרון מימון (אתו ביים את "סיפור גדול" ב-2009). ב-2015 יצא לדרך עצמאית עם דרמת המתח החברתית "ארץ פצועה", שעבורה זכה בפרס אופיר לבמאי הטוב ביותר. מאז הספיק להוסיף לרזומה גם את "נמל בית" (2016), על מאבקי כוח ושחיתות בנמל אשדוד, ואת "בשורות טובות" (2019), דרמה קומית סמי-אוטוביוגרפית על זוג שעובר טיפולי פוריות.

ב"בחורים טובים", שאותו כתב יחד עם חוה דיבון ("סרוגים") ויקי רייסנר, תדמור שוב עושה סוויץ' ונכנס אל טריטוריה שהיא חדשה עבורו: בני ברק. הסיפור מתרחש בעולם השידוכים החרדי-ליטאי ובמרכז ניצב מוטי (עמית רהב), בחור ישיבה אשכנזי ממשפחה טובה, שמוכן לעשות כל מה שיידרש כדי לזכות בלבה ובידה של נחמי (ליאנה עיון), בחורה צעירה, מקסימה ומזרחית שמהווה שידוך בלתי אפשרי בשבילו.

עירית קפלן ומאור שוויצר מגלמים את השדכנית הקשוחה ואת יד ימינה, ואילו רועי אסף, ריימונד אמסלם, גיא לואל ונטע שפיגלמן מגלמים את הוריהם האומללים של הזוג המאוהב.

"לא הכרתי את הצד הזה של רמת גן", אומר תדמור, "פשוט נשאבתי פנימה והתאהבתי. זו סוג של מנהטן קטנה כזאת. מאוד הרשימה אותי הקהילתיות, ומבחינה ויזואלית זה מאוד יפה לקולנוע. הארכיטקטורה, הסמטאות, הצפיפות. נזכרתי ב'היו זמנים באמריקה' ובסרטים של דה סיקה. עשינו תחקירים מאוד מעמיקים. למדנו את כל החוקים הנוקשים של השידוכים, נפגשנו עם המון שדכנים והגענו להרבה דייטים של חרדים. היינו מגיעים בלילות ומסתכלים עליהם. למדנו לזהות את הסימנים, למשל, אם הבחור לא מוריד את הכובע, זה דייט ראשון. מלא ניואנסים. ממש עשיתי קורס בדת, מאוד נהניתי לכתוב ולהכיר את הדמויות האלה".

באדיבות סרטי יונייטד קינג

הראית את הסרט לקהל חרדי? איך היו התגובות?
"היו לי חששות בגלל שיש בסרט לא מעט ביקורת על הליטאים, על כך שהם לא מוכנים לקבל את הכלה המזרחית. אבל דווקא היו תגובות מאוד חיוביות והרגשתי שמקבלים שם את הביקורת באהבה. אמרו לי שהגיע הזמן שיעשו סרט כזה. מבחינת הניואנסים, קיבלנו את הרושם שדייקנו מאוד. היה לי יותר חשוב להיות מדויק בפרטים מאשר להיות מצחיק. בגלל שמדובר בעולם חדש עבורי, הרגשתי שאני חייב להיות טוב בו".

עולם הדייטים של המגזר החרדי לא היה העולם החדש היחיד שתדמור נחשף אליו במהלך העבודה על "בחורים טובים". כדי ללהק את זוג האוהבים הצעיר שלו הוא נאלץ לצלול גם אל תוך עולם סדרות הנוער.

"הייתי פחות מחובר לעולם הזה", הוא מודה, "אבל פגשתי את רוב הכוכבים הגדולים וגיליתי אנשים צעירים ומוכשרים עם המון שעות ניסיון מול מצלמה. הם משתתפים בסדרות עם הרבה עונות ולומדים משחק תוך כדי – שזו הדרך הכי טובה ללמוד. את עמית רהב, שמשחק את מוטי, ראיתי בסדרה 'המורדת', שהייתה בנטפליקס, ומיד סימנתי אותו כמישהו שאני רוצה לעבוד אתו. אותו הדבר עם ליאנה עיון, ששיחקה בסדרות כמו 'שכונה' ו'בת השוטר'. היא שחקנית ברמה מאוד גבוהה. היא מאוד ריגשה אותנו באודישן".

מה הלאה עבורך? כמו שאני מכיר אותך אתה כבר עמוק בתוך הפרויקט הבא.
"אני עושה סדרה לקשת שנקראת 'דיני נפשות'. סדרה ראשונה שלי ואני מאוד מתרגש לקראתה. זו דרמה צבאית. אורי אגוז כתבה. אנחנו מתחילים בקרוב את שלב הליהוק. יש בימינו סדרות ברמה מאוד גבוהה ואפשר לומר שהטלוויזיה כבר עקפה את הקולנוע. אני אומר את זה בעצב, אבל צריך לזרום עם המצב הזה. מה זה סדרה בסופו של דבר? סרט של שמונה שעות. זה בסדר גמור לעשות גם את זה. אני אחזור לקולנוע במהרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר