לוד היא הדבר הגדול הבא

לוד ממשיכה להתקדם בצעדי הענק לעבר היעד שהוצב לה: הכפלת שטחה ואוכלוסייתה של העיר. "אנחנו בדרך למהפכה היסטורית", אומר עו"ד יאיר רביבו, ראש העיר לוד

תוכנית לוד צפון הדמיה: בת אל זיתוני, מנעד אדריכלים

יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל ולעיר לוד שנחגג בחודש שעבר, מציב את לוד בחזית הערים בישראל. העיר לוד עוברת שינוי יסודי, שלא היה כמותו מאז קום המדינה. העירייה, כלכלית לוד והממשלה, באמצעות משרד הבינוי והשיכון, "דירה להשכיר" ומשרד האוצר, יזמו הסכם גג מהגדולים בישראל, בהיקף של כ-8.5 מיליארדי שקלים. ההסכם ומהלכים נוספים יביאו להכפלת אוכלוסיית לוד עד שנת 2040, הכפלת שטח העיר והוספת כ-30 אלף יחידות דיור.

ההסכם ומהלכים נוספים מיושמים יחדיו ובמקביל, כדי להביא להאצת ייצור יחידות דיור, חידוש פני העיר, שדרוג תשתיות, הוספת מקומות תעסוקה חדשים וחיבור תחבורתי בין חלקי העיר ומשם למטרופולינים האחרים, כגון תל אביב וירושלים.

התפתחות חשובה היא היציאה לשיווק של יחידות דיור בשכונות הענק החדשות. כל תוכנית לרובע, שכונת ענק, כוללת ראייה רב תחומית: מתכנון, דרך עירוניות ועד לפתרונות תעסוקה ותחבורה. "נופי בן שמן" תכלול כ-4,300 יחידות דיור  ובמסגרתה יוקם "פארק הנחלים" על גדות נחל גזר בשטח של כ-180 דונם. "הרובע הבינלאומי" יכלול 11,350 דירות על פני שטח של כ-1,600 דונם וימשוך עשרות אלפי תושבים ומאות עסקים לעיר.

תוכנית "לוד צפון", שבמסגרתה יוקם רובע התעסוקה והמגורים הגדול במרכז הארץ, לודקיישן (Lodcation), היא אחת הבשורות החיוביות הגדולות בארץ, כשהמכרזים צפויים להתפרסם לקראת סוף השנה. הרובע החדש הוא יוזמה של העיר לוד ומשרד הבינוי והשיכון ומקודם ע"י כלכלית לוד, כחלק מהסכם הגג הגדול בישראל. הרובע יכלול למעלה מ-6,700 יחידות דיור, כ-2.1 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר בעירוב שימושים, שיהפוך את צפון לוד למתחם התעסוקה והמגורים הבא של גוש דן.

במסגרת התוכנית, מקודם בלוד מרכז הקונגרסים הגדול והמתקדם בישראל. הרובע החדש כולל נגישות תחבורתית חסרת תקדים - חיבור של כביש 200 החדש למחלף נתב"ג בכביש 1 ולכביש 40, הוספת  תחנת רכבת (השלישית במספר בעיר), תחנות מטרו לקו M1,  מערכת להסעת המונים, נתיבי תחבורה ציבורית שיחברו בין תחנות הרכבת של העיר לחניון שפירים דרך הרובע ורשת שבילי אופניים והליכה.

״לוד ממשיכה לייצר גם שכונות ענק, גם מודלים חדשים להתחדשות עירונית, וגם נותנת מענה למגמות במשק הישראלי, כמו ייצור אפשרויות תעסוקה. אנחנו מקימים את לודקיישן, אזור תעסוקה מהנגישים והמחוברים ביותר בישראל מבחינה תחבורתית ומייצרים פתרונות נוספים, כמו הקמת מתחמי עבודה משותפים בבנייני מגורים ברובע הבינלאומי בעיר", כך מתאר ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו, את ההתאמות שייעשו בעיר בעקבות משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות על החברה הישראלית.

לצד קידום שכונות הענק החדשות, חלק מרכזי בהצלחת המהפכה בעיר נעשה בזכות האמון מצד התושבים הוותיקים, אשר חווים את השינויים החיוביים באמצעות התחדשות עירונית. העיר לוד מובילה את ההתחדשות העירונית בארץ ומהווה אלטרנטיבה נגישה, מעורבת שימושים וקהילתית לזוגות צעירים מגוש דן, תוך קידום מוצלח של שבע תוכניות ענק בותמ"ל. התיאום בין העירייה לכלכלית לוד ולמנהלת ההתחדשות העירונית, שיתוף התושבים וכמובן התיאום עם המדינה הביאו לכך שיזמים רבים כבר הגיעו ללוד ובהם אזורים, שיכון ובינוי, אפריקה ישראל, רוטשטיין ועוד.

הפרויקטים השונים באים לידי ביטוי בדו"ח רשמי של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אשר מכתיר את העיר לוד כמקום ראשון בארץ בקידום מתחמי פינוי בינוי.

בעיר מקודמים עד כה 12 מתחמי התחדשות עירונית, רובם במסלול שמקודם על ידי הרשות וחלקם במסלול קידום יזמי. במסגרת התוכניות צפויות להתווסף לעיר כ-8,500 יחידות דיור. בין התוכניות המקודמות חשוב לציין את מתחם הס-גולדברג (תמ"ל 2002) הממוקם במרכז העיר ותוכניתו כבר אושרה למתן תוקף. השיווקים במתחם כבר החלו. מדובר בשטחים לשיווק עם 256 יח"ד קיימות ותוספת של 3,304 יח"ד חדשות.

תוכנית "כיכר התחנה", הממוקמת במרכז העיר, מקודמת גם היא בימים אלו. התוכנית כבר הופקדה והצפי לשיווקים במסגרתה הוא בהמשך השנה. מבחינת שטחים לשיווק, התוכנית כוללת 256 יח"ד קיימות ותוספת של 1,440 יח"ד חדשות.

מתחם התחדשות מרכזי וחשוב הוא "הליבה" (תמ"ל 2007, סטטוס מאושר), הממוקם במרכז העיר העתיקה וצפוי להיות המנוף האסטרטגי להתפתחות העיר כולה. המתחם תוכנן כך שיהווה מוקד ארצי לתיירות, מורשת, בילוי ופנאי. פיתוח האזור כולו כולל חידוש התשתיות והמרחב הציבורי וביצוע מסיבי של פרויקטי התחדשות עירונית למבני המגורים הוותיקים באזור. במסגרת התוכנית יתווספו למעלה מ-4,000 יחידות דיור חדשות, כ-22,000 מ"ר למסחר וכן כ-33,000 מ"ר תוספת למשרדים ושירותים.

בית עיריית לוד החדש בלב העיר העתיקה צילומים: העיר לוד,

עוד באזור העיר העתיקה מקודם מתחם בית הקשתות (תמ"ל 1064 א’ סטטוס מאושר). מדובר במתחם התחדשות ייחודי וראשון מסוגו בארץ המבוסס על מימון ממשלתי ופילנתרופי. כלכלית לוד זכתה במענק של 24 מיליוני שקלים מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון, באמצעות הגשת תפיסת התחדשות עירונית חדשנית. פיתוח המתחם כולל תוספת של כ-480 יח"ד ולמעלה מ-8,500 מ"ר למסחר ותעסוקה.

"עיר ללא חובות"

כחלק מהשירות ליזמים בפרויקטים השונים, בלוד מקפידים על האצת תהליך מתן תוקף לתב"ע, אשר לוקח מקסימום שנתיים, בניגוד לרשויות אחרות. מדובר באחד התסכולים הגדולים של יזמים, כשיש תב"ע מאושרת אבל התהליך מתעכב. בלוד מעדכנים שהושקע מאמץ רב כדי להימנע מהתסכול הזה. גורם נוסף, המספק ליזם רמת ודאות גבוהה, הוא מענה מלא לדרישות מצד חברת החשמל ותאגיד המים, המהוות לעתים תנאי מקדים לאישור הבנייה.

מהפכה היסטורית בלוד, ראש העיר עו"ד יאיר רביבו,

מנכ"ל כלכלית לוד, עו"ד בן מיוסט, מציין כי מילת המפתח מבחינתנו היא ודאות. ודאות בלוחות זמנים, באסטרטגיה סדורה ומותאמת לשינויים במרחב, במיתוג העיר, בכללים הברורים, בתכניות הבינוי: "היקפי הביצוע הם אדירים, אנחנו מחדשים את התשתית בכל רחוב ובכל פארק בעיר, וגם זה מייצר ודאות ליזמים. ישנן רשויות, שיזמים יכולים להיתקע חודשים ואף שנים רק בגלל תיאומי תשתיות ואצלנו זה לא כך. אנחנו מטפלים בתשתיות ולא מצפים מהם לטפל בזה".

בעיר לוד מיושמת תוכנית בנייה לגובה, כשתכנון ההתחדשות והשכונות החדשות בעיר מאופיין בבנייה רוויה, בבניינים של 8-25 קומות.

מבחינת תחבורה, כפי שכבר צוין, בלוד ובסביבתה נסלל כביש 200 החדש כדי לחבר בין כביש 431 לכביש 1, הפרדות מפלסיות ייבנו לטובת מעבר בטוח, תכנון המטרו כולל את מרכז העיר ורובע התעסוקה. "מהיר לעיר", המתוכנן על ידי נתיבי איילון, כבר מבוצע. מתחם התחבורה המשולב של רכבת ישראל נמצא בהקמה בשטח של 51 דונם ובגודל של 36 אלף מ"ר ויכלול את תחנת רכבת הגדולה בישראל שנחנכה לאחרונה, תחנת אוטובוסים מרכזית, שטחי מסחר ובילוי, מגדלי משרדים ועוד.

המהלכים מיושמים אך ישנה עוד עבודה רבה. כך, למשל, יימשכו עבודות לפיתוח תשתיות ומרחב ציבורי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תתבצע השלמת פיתוח נתיבי "מהיר לעיר", הקמת תחנת רכבת שלישית בעיר, סלילת כביש 200 וטיפול באתגרים נוספים.

"הנתונים מוכיחים כי לוד היא הדבר הגדול הבא: מרכז המגורים והתעסוקה הראשי בלב ישראל. לוד, אשר ממוקמת במרכז הארץ, הייתה נקודת ישוב מרכזית כבר לפני שנים, ואנחנו נמשיך את המורשת הזו. העתיד של לוד הוא להיות מטרופולין משמעותי בין גוש דן לבין ירושלים, בין מטרופולין באר שבע לבין מטרופולין חיפה", כך מבהיר ראש העירייה.

לצד הגברת קצב תכנון וייצור יחידות דיור, מקומות עבודה ותחבורה נגישה, יש צורך להיערך לקליטת משפחות רבות תוך שיפור איכות חיי תושבות ותושבי העיר- הוותיקים והחדשים. לשם כך, למשל, מוסדות חינוך בעיר משתדרגים לצד הקמת בתי ספר חדשניים עם מעבדות מחקר ומגמות מדעים. בתי ספר יקבלו אוריינטציות שונות כדי להגביר את הגיוון.

במסגרת שיפור איכות החיים, מושם דגש בתכנון על חשיבה סביבתית, כמו תכנון פארק של 180 דונם ופארק תיירותי של 130 דונם, לצד שימור חורשת האקליפטוסים ההיסטורית. בעיר יוקם מרכז קונגרסים מקורה, אשר יהווה במה לאירועים לאומיים ובינלאומיים. מתחם גינתון יכלול מלון, מתקני גולף וספורט ושטחי מסחר. קאנטרי חדש בקרית הספורט נמצא בשלבי תכנון מתקדמים. לצד בניית מבני ציבור חדשים כבר נבנה אחד האתרים המרתקים בארץ, אשר הוקם בימים אלה ויושק בהמשך השנה. "מוזיאון הפסיפס" הוא מרכז תרבותי, אשר הוקם בשיתוף רשות העתיקות ויוצג בו הפסיפס של לוד, יצירת אמנות בת אלפי שנים, אשר מעידה כי כבר לפני מאות ואף אלפי שנים, אנשים זיהו את הפוטנציאל האדיר, הטמון באדמת לוד ובמיקומה המרכזי. הפסיפס שנחשף הוא הוכחה נוספת לנוכחות הבינלאומית של לוד בתחום הפסיפסים העתיקים. המוזיאון החדש לצד מיקומה האסטרטגי של העיר בקרבת נמל התעופה בן גוריון יסייעו לשים את העיר על מפת התיירות הבינלאומית לצד מקומות היסטוריים אחרים בעיר.

השירות לתושב מקבל אף הוא דגש מרכזי. בימים הקרובים יעבור כל מרכז הכובד של העיר לוד לבית העירייה החדש שהוקם בעיר העתיקה, אשר יאחד את משרדי העירייה המפוזרים כיום במבנים שונים בעיר, למבנה אחד.

בעבר, תושבים אשר ביקשו לקבל שירות, נאלצו לכתת רגליים ממקום למקום. לאחר שראש העיר רביבו הבין שכך לא ניתן לנהל עיר מודרנית, באופן שאינו מותאם לקצב הגידול המואץ של האוכלוסייה, החליט לקדם בניית משכן חדש שיאפשר לנהל טוב יותר את העיר ולאחד את כל יחידות העירייה תחת קורת גג אחת.

לוד ירוקה! אין ספק שהפעילות הנחושה שהוביל יאיר רביבו במלחמה נגד התפשטות הנגיף, יחד עם מנכ"ל העירייה וחברי מועצת העיר שנרתמו למשימה, תרמה להשטחת עקומת הנדבקים בעיר. בתוך כך המשיכה העיר לוד כל העת לרכז את הפעילות באמצעות המשל"ט העירוני שהקימה העירייה, בשיתוף פיקוד העורף ומשרד הבריאות, במטרה להביא לתיאום וסנכרון של כל המערכות העוסקות בצמצום התחלואה בעיר, תוך גיבוש תמונת מצב מהימנה ורציפה.

ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו, מסכם את ההישגים עד כה ומבהיר: "המהפכה של העיר לוד היא אחד המהלכים המוניציפליים המשמעותיים בישראל. לוד נבחרה על ידי מומחי הנדל"ן לעיר העשור הקודם, ולעיר העשור החדש. לוד זכתה בפרס החינוך, אנחנו מובילים באזור בחלק ממקצועות הלימוד, העיר נמצאת בחמישייה הראשונה בין הרשויות בישראל בהיבט של איתנות פיננסית".

ראש העיר מוסיף, כי "לוד זו עיר ללא חובות, ללא הלוואות ועם ניהול אחראי ומקצועי. נמשיך כך, נרתום שותפים נוספים ונאפשר לאלפי משפחות נוספות לקבוע את מקומן בעיר לוד, מרכז המגורים, התעסוקה והתחבורה הראשי בלב ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר