בענף האופנה עוקבים בדאגה אחר עלויות היבוא והשינוע, ומספרים על התקופה המורכבת שעוברת על תחום האופנה, מהקורונה והתו הירוק, דרך המספר הרב של הישראלים שטסים לחו"ל, ועד לירידת המורל בעקבות המלחמה באוקראינה.
ברוך ריינר, הבעלים של רשת תמנון, אמר ל"ישראל היום": "יש טרפת בעולם הקמעונאות הישראלי. זה מתחיל מהסופרים וכולל את היבואנים, כמו דיפלומט. זה מחלחל לשוק האופנה, שהוא מראש תחום תחרותי. הרשתות הבינלאומיות כמו זארה ו־H&M יקרות ב־30% מבחו"ל, ואפילו ב־40%.
"אם תדברי עם הקניונים הגדולים, התחזיות לא הכי ורודות. יש ריח של משברון כלכלי פלוס אינפלציה, המצב באוקראינה ובסין משפיע. רק באפריל הישראלים צפויים להוציא שישה מיליארד שקלים על נסיעות לחו"ל. כמו כן, השיפור בדואר יביא לעלייה בהזמנת חבילות מחו"ל. כל זב חוטם יודע שהמחיר בזארה וב־H&M בכל בירה אירופית נמוך יותר. זה נהיה סוג של 'מודה' למלא מזוודות. אנחנו לא נחותים מול גורמים בחו"ל מבחינת העלות־תועלת שלנו".
למרות עלויות היבוא והשינוע: רשת תמנון מוזילה את כל הפריטים שעלו יותר מ־100 שקלים עד ל־95 שקלים בקולקציית הקיץ. עם זאת, ריינר מודה כי לא יהיה ביכולתו לספוג את עליות המחירים גם בקולקציית החורף, וכי חלק מהפריטים יעלו בכ־3% או פחות.
לדבריו, "אנחנו לא העלינו מחירים. דווקא בקטגוריות היותר יקרות, כמו ג'קטים וג'ינסים, שמנו דגש רציני בקולקציית הקיץ שלא יהיה פריט במחיר של שלוש ספרות. הפריט הכי יקר בתחילת העונה עולה 95 שקלים, לעומת 120-130 שקלים, כמו שהיה קודם".
עלייה בלתי נמנעת
לטענתו, "ברשתות רבות רואים עלייה של 20%-10%. יש עלייה במחירים. אנחנו הורדנו את המחיר למרות כל הקשיים והעלויות, בעיקר במחירי התובלה ואצל הספקים בחו"ל. כנראה בעונת החורף יהיה לנו יותר קשה לעשות את זה, כי אנחנו רואים שתחום ההובלה הימית, שציפינו שיירד, לא יורד. אנחנו מדברים על 16-15 אלף דולר לקונטיינר, כאשר לפני שנה ושלושה חודשים זה עמד על כ־2,500 דולר. כמו כן, כל בעיות האנרגיה שיש היום בסין גרמו לכך שההיצע של המפעל בסין צומצם, והפיחות בהיצע הביא לעליית מחירים. בקיץ היו עליות של 5%-15% במחירים, אבל ספגנו הכל - לפעמים על ידי פגיעה ברווח הגולמי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו