גם אהבתם של הישראלים להתחדש לא הצליחה להוציא את ענף השיפוצים מהבוץ

האיסור על העסקת עובדים פלשתינים יצר חוסר בידיים עובדות בענף, כמות העבודות פחתה וכשליש מהקבלנים שוקלים הסבת מקצוע • יו"ר התאחדות הקבלנים: "הפכנו לענף בסכנת קיום, אם בשנה רגילה שווי הענף הוא כ-17 מיליארד שקלים - השנה נסיים בפחות מחצי מההכנסות"

ענף השיפוצים בשפל חסר תקדים. צילום: עמי שומן

בעיה בוערת בתחום הנדל"ן: יותר מ-53 אחוזים מקבלני השיפוצים העידו כי הם מתכוונים להעסיק בקרוב עובדים פלשתינים, בין אם יאושר הנושא בממשלה ובין שלא. כ-24 אחוזים העידו שרק בהיעדר מענה אחר יעסיקו את העובדים הפלשתינים. לעומת זאת, כ-23 אחוזים מקבלני השיפוצים לא יחזרו להעסיק עובדים פלשתינים יותר.

כשליש הקבלנים שוקלים הסבת מקצוע. הענף במשבר, צילום: דודו גרינשפן

גם בגזרת הלקוחות הישראליים נרשם חשש והבעת אי אמון בעובד הפלשתיני לאחר פרוץ המלחמה, כאשר יותר מ-58 אחוזים מהלקוחות הישראלים מבקשים לא להכניס לבתיהם עובדים פלשתינים, ואף דורשים זאת במעמד חתימת הסכם העבודה. כך, מועצמת הבעיה בענף השיפוצים שמבוסס במידה רבה על כוח עבודה ממוצא פלשתיני. חלק מהקבלנים מצידם ניסו לקלוט עובדים חדשים, אולם יותר מ-31% העידו כי המהלך לא נשא פרי.

סקר התאחדות קבלני השיפוצים לרגל חג הפסח, אשר ידוע בנטיית רבים לשפץ ולחדש לקראתו את בתיהם, מדגיש את המצב הבכי רע של ענף השיפוצים. הקבלנים עונים, מדי שנה, לשאלות הנוגעות לתחומים הכלכליים, הפוליטיים, הביקוש ועוד אשר נוגעים לעבודתם. בסקר שנערך השנה השתתפו כ-1,00 בעלי מלאכה.

בהיעדר פתרון מהמשלה, קבלנים רבים מתכננים להעסיק פועלים פלשתיניים גם בניגוד לחוק, צילום: גדעון מרקוביץ'

מהנתונים ניתן ללמוד כי ענף השיפוצים נמצא בשפל חסר תקדים מאז פרוץ המלחמה - ללא עובדים, עם ירידה דרסטית בקבלת העבודות ועם קבלנים רבים שעוזבים את המקצוע. יותר מ-30.2% מהמשיבים לסקר העידו על כך שהיקף העבודה שלהם בפסח ירד השנה ביותר מ-70 אחוזים. במקביל, כשנשאלו הקבלנים בנוגע להיקף העבודות שנאלצו לבטל לנוכח מחסור בעובדים ענו יותר מ-74 אחוזים מהם כי נפגעה עבודתם בשל החוסר בידיים עובדות. כידוע, ענף השיפוצים מושתת כמעט ברובו (יותר מ-90 אחוז) על עובדים פלשתינים אשר אינם מורשי כניסה ועבודה לישראל מאז 7 באוקטובר.

בשנים האחרונות, בעקבות המצב הביטחוני המתוח ומגפת  הקורונה ידע הענף עליות ומורדות. כשנשאלו הקבלנים באיזה מהמשברים האחרונים נפגע היקף העבודה לקראת פסח בצורה המשמעותית ביותר, גם כאן התשובות ברורות כאשר יותר מ-85 אחוזים העידו כי מלחמת חרבות ברזל, פגעה בעבודתם בצורה הגדולה ביותר. לשם השוואה רק 13.2% העידו כי בקורונה נפגעו יותר.

מצוקה בענף השיפוצים, צילום: דודו גרינשפן

היעדרן של עבודות חדשות ומחסור בעובדים הובילו בחודשים האחרונים לא מעט קבלנים לשקול את עתידם במקצוע. כאשר נשאלו קבלני השיפוצים בנוגע לעתידם ענו יותר מ-34% שהם שוקלים הסבת מקצוע עקב המשבר התעסוקתי שפוקד את הענף. כאן, בשונה משאלות קודמות, עדיין נרשם אחוז סביר של שיפוצניקים שרוצים להישאר בענף.

השנה, בשונה משנים עברו נשאלו קבלני השיפוצים שאלות חופשיות בהן ניתן ללמוד על הבקשות של הישראלים ממבצעי השיפוצים. "לקוח שנתקע עם עבודה שאל אותי אם אני חמוש כשאני מגיע עם העובדים הערבים ישראלים שלי", כך כתב אחד הקבלנים שהשיבו על הסקר. על המחסור בידיים עובדות כתב אחר: "החזרתי את אבא שלי מפנסיה ואני עובד עם ילד בן 17 שלא מתעורר לעבודה".

יו"ר התאחדות קבלני ישראל, ערן סיב, צילום: יוסי זליגר

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים התייחס לממצאי הסקר השנתי בענף שלו: "שנת 2024 תיזכר כשנת השפל בענף השיפוצים. מענף חזק, שעבר סבבי לחימה, מגפת קורונה וקשיים רבים במהלך הדרך, ענף שמידי שנה בחג השיפוצים, חג הפסח מגיע לכל בית שני בישראל, הפכנו לענף במצוקת קיום. אנחנו נעדרי פתרונות מהממשלה, ללא עובדים ועם בעלי עסקים שקורסים תחת הנטל. 

סיב הוסיף כי: "ענף השיפוצים שהתייצב בשנים האחרונות על גלגול של יותר מ-17 מיליארד שקלים בשנה בישראל, הולך לסיים את השנה הקרובה על פי הערכות בקצת יותר מחצי מהסכום. מדובר בהתרסקות של ענף שלם מקצה לקצה. בעלי עסקים קטנים שבגלל אוזלת היד של הממשלה ומקבלי ההחלטות יאבדו את מקצועם, את כספם ואת רכושם אם מישהו לא יתעורר בקרוב. תנו לנו להתפרנס בכבוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר