בעיה עולמית ומחירים שמזנקים: "המחסור בשמן הזית רק ילך ויחמיר"

המצרך הכל כך חיוני למטבח הישראלי נמצא ברגע השפל שלו • הסיבות: בצורת באירופה שייקרה את השמן ויבול מקומי דליל • הסוחרים מזהירים: "אין כאן מספיק זיתים - המחירים יעלו עוד"

שמן זית מקיבוץ מגל.. צילום: הדס ניצן

תתרגלו לשלם יותר: על רקע המחסור העולמי בשמן הזית והמחירים שזינקו ברחבי העולם, בענף המקומי טוענים כי המחסור יכול להעמיק בישראל בחודשים הקרובים וכי המחיר יכול לזנק באופן משמעותי.

גורם בענף רשתות המזון אמר ל"ישראל היום": "המחירים של שמני הזית בישראל עלו ביותר מ־30%, ועלייה זו הגיעה אף ל־50%. בקבוקי שמן הזית נמכרו במחירים שבין 24.9 ל־30 שקלים, וכעת הם עולים 45-38 שקלים. עליית המחירים התחילה אפילו לפני ארבעה-חמישה חודשים, ומדובר בעלייה זוחלת שלא מפסיקה.

"העלייה נובעת מזה שבאירופה ובמדינות שמהן מגיעים שמני הזית היתה בצורת וזה הקפיץ את המחיר. נוסף על כך, היבול פה מאוד דל וזה גם השפיע. רוב השמן הוא לא מקומי, אבל עכשיו זה החמיר. אני לא יודע אם המחיר צפוי עוד לעלות. יש לציין כי גם ספקים של שמני זית דורשים עלייה שתגלם מחיר של 55 שקלים על המדף. עם זאת, ממה שאני מזהה שום קמעונאי לא לוקח את השמנים הללו כרגע".

שמן זית (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

ורד בן־סעדון, מבעלי יקב טורא, התייחסה למחסור העולמי בשמני הזית ולהמשך התייקרותם בישראל: "זה טירוף מערכות מה שקורה עם תחום השמן זית. ראינו את זה מגיע והזהרנו לגבי זה. באירופה היתה בצורת וגדלו פחות זיתים. ברגע שיש פחות זיתים יש פחות שמן זית. בעונת המסיק האחרונה היו פחות זיתים באופן משמעותי וצפויה לנו שנה קשה יותר".

באשר למחירים, בן־סעדון אומרת: "המחירים בבורסה העולמית עלו ב־75% לעומת השנה שעברה וזה ימשיך לעלות. בספרד אנשים גונבים שמני זית. זה הפך להיות הזהב החדש. הכמות שלנו ירדה ב־50%, זה אומר שאנחנו צריכים להתפרנס מחצי הכמות. אנחנו מעריכים שביוני היא תיגמר לנו, הלוואי וזה יחזיק יותר. המסיק הבא יהיה רק בדצמבר. חצי שנה ללא סחורות זו בעיה. אני לא לקחתי לקוחות חדשים כי אין לי ברירה.

"מבחינת המחירים אנחנו לא העלינו כמו כולם - העלינו את המחירים בפחות מ־30% כאשר אחרים העלו ב־50%. לא עשינו זאת כי הבנו שאנחנו במלחמה ויש לי בן שנלחם בעזה. הבנו שאי אפשר להגזים, אבל לא היתה לנו ברירה ולכן ספגנו חלק מהעלויות".

בן סעדון, צילום: ללה דיגיטל

לסיכום אומרת בן־סעדון כי "המחסור ילך ויחמיר, כי ההתחממות הגלובלית משפיעה על כולנו, ולכן צריך לתמוך בחקלאים. גם כדי שלצד האידיאלים יהיה משתלם גם לצעירים לעבוד בתחום. הגיע הזמן שמשרד האוצר והכלכלה יעשו משהו בעניין מול משרד החקלאות, חשוב שיהיה גידול מקומי של זיתים". ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, אמר ל"ישראל היום": "אני חושב שאם אנחנו לא מתעשתים עכשיו ועושים מהלך מאוד משמעותי להציל את הענף, המחסור כאן כדי להישאר. זה צריך להיות מהלך משמעותי של  נטיעת 50 אלף דונמים בשיטת גידול סופר־אינטנסיבית על פני חמש שנים. אז נוכל לספק את תצרוכת המזון למדינת ישראל. אנחנו חוששים שתוך כמה חודשים יהיה מחסור".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה:
״ענף שמן הזית סובל ממשבר עולמי וירידה בייצור העולמי, שגררה עליות מחירים גלובליות. משרד החקלאות גורס כי הפתרון לביטחון המזון לצרכן הישראלי הוא חיזוק החקלאות המקומית, יצירת וודאות לחקלאים המקומיים והקטנת התלות ביבוא, אלה יובילו להפחתת המחיר לצרכן.

אכן בעבר הייתה מגמה של עקירת עצים בעקבות המדיניות הקודמת שתיעדפה יבוא. משרד החקלאות פועל להמשיך ולחזק היפוך מגמה ולהעניק וודאות לכלל החקלאים במדינה. מגדלי הזיתים בישראל יזכו במהלך 2024 לתמיכות ישירות ייעודיות לענף, כפי שנקבע בהסכם שנחתם עם משרד האוצר על רקע הרפורמה בחקלאות. היקף התמיכה, בענף מגדלי הזיתים לשמן, השנה יעמוד על 39.6 מיליון שקלים.

ענף השמן אינו ענף המתוכנן בידי המדינה, ואין בו מכסות גידול, על כן החקלאים סוברנים להחליט האם להמשיך לגדל עצי זית או כל גידול אחר״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר