דירות ב-800 אלף שקלים ועדיפות למשרתי מילואים: כך תיראה תוכנית הדיור הממשלתית

השרים סמוטריץ', ארבל וגולדקנופף הציגו את הפרויקט החדש של משרדי הממשלה • התוכנית שאושרה כוללת בין היתר הרחבת העסקה של עובדים זרים בתחום הבנייה והקלות בהיתרים • הקבלנים, שטוענים מנגד שכלל לא עודכנו על התוכנית, מסרו בתגובה: "אין כאן אף לא כלי אחד שיהווה גיים צ'יינג'ר למצב הקשה שאליו נקלע הענף לאחר שבעה באוקטובר"

השרים גולדקנופף, סמוטריץ' וארבל. צילום: קוקו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ושר הפנים משה ארבל הציגו הערב (ראשון) את תוכנית הדיור הממשלתית בקריית הממשלה בתל אביב. 

עיקרי תוכנית השרים שאושרה בממשלה הם הרחבת העסקת העובדים הזרים בשוק הנדל"ן, מתן מענקים לעידוד בנייה, עידוד הצטרפות ישראלים לענף, הקלות בבקשות היתרי בנייה והקצאה של 1.1 מיליארד שקלים לדיור מוזל בפריפריה. 

התחלות בנייה ברחבי הארץ (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

גולת הכותרת של התוכנית, שעלותה שני מיליארד שקלים, היא סבסוד הדירות בפריפריה. הדירות באזורים הללו לא יעלו יותר מ-800 אלף שקל ליחידה להבטחתו של שר האוצר והעדיפות לרכישתן תינתן תחילה למשרתי המילואים. 

גולדקנופף: "מאז פרוץ המלחמה אנו פועלים במשרד הבינוי והשיכון לשמר את הרצף התפקודי. זאת, לצד הסיוע לעורף בּמַאמַץ המלחמתי. למרות הפערים והאתגרים שנוצרו, אנו ממשיכים להוביל יוזמות חדשות ומהלכים ארוכי טווח. מטרתנו המרכזית היא הורדת המחירים בשוק הדיור הישראלי. אישרנו היום בממשלה, שורת החלטות משמעותיות ומשנות מציאות, שיעניקו סיוע ובעזרת השם יאיצו את ענף הנדל"ן בישראל".

עוד הוסיף השר: "ההחלטות יובילו להגדלת היצע הדירות בישראל, ויקדמו את פתרון מצוקת הדיור. לממשלת ישראל ולי כשר הבינוי והשיכון, ישנה מחויבות עמוקה לדאוג לכך, שלכל אזרח במדינה, ללא יוצא מן הכלל, תהיה קורת גג ראויה לשמה. עשרות אלפי משפחות וזוגות צעירים ממתינים לבשורה. וחולמים על בית משלהם. התכניות שאישרנו היום בממשלה לטובת ענף הדיור, היא השקעה טובה ובטוחה של המדינה לטווח הארוך. השקעה שתניב תשואה ממנה ייהנו אזרחי ישראל".

השר גולדקנופף, צילום: קוקו

סמוטריץ': "משרד השיכון, משרד הפנים ומשרד האוצר שמתקצב את התוכנית לוקחים חלק בפרויקט החשוב הזה. נכנסנו למלחמה הזאת חזקים מאד. אנחנו עוברים את המשבר בצורה טובה מאד. השקל מתחזק, אנחנו עומדים ביעדי הורדת הריבית. יחד עם זאת, המלחמה מייצרת אתגרים ולכן התקציב מסמל בעיקרו צעדי התכנסות וקיצוצים. שוק הדיור, הנדל"ן ותעסוקת החרדים נעצרו קצת בגלל המלחמה. אנו מבינים שצריך לתת בוסט לשוק הנדל"ן. האתגר שלנו בשוק הזה הוא לייצר מצב בו אנו מייצרים הרבה התחלות בנייה כמו בעבר". 

השר סמוטריץ', צילום: קוקו

ארבל: "ההחלטה משחקת תפקיד מרכזי במאבק נגד התקררות שוק הנדל"ן בעקבות המלחמה. ביקרתי במחוז ירושלים לפני כשבוע. ירושלים מתרחבת והיד עוד נטויה. זהו צעד ראשון חשוב והכרחי אך עלינו לדאוג ששוק הנדל"ן ימשיך לצמוח למען אזרחי ישראל". 

עיקרי התוכנית:

העמקת סבסוד הפיתוח במטרה להגדיל את הצלחת שיווקי המקרקעין באזורי פריפריה, באמצעות הפחתת עלויות הפיתוח במכרז כך שדירת ארבעה חדרים (100 מ"ר) במכרזי מחיר מטרה באזורי עדיפות לאומית לא יעלו על 800,000 ש"ח לדירה. מעל 20% מיח"ד שישווקו בהנחה על פי התכנית יוקצו למשרתי מילואים.

תוגדל מכסת העובדים הזרים שניתן להעסיק בישראל, ל-65,000 עובדים. יצומצמו שעות המינימום הנדרשות במשכורת לעובד זר ושעות העבודה באתרי הבנייה יורחבו.

יינתנו מענקים בהיקף 19 מיליון שקלים להקמת מפעלי ייצור לשיטות בנייה מתועשות מתקדמות ויקצה מענק הוצאות פיתוח קרקע בהתאם לתקנות ולנהליו, לשני מפעלים בתחום הבנייה המתקדמת בדגש על בנייה מודולרית שיוגדרו.

תקודם תכנית מענקים לעידוד תעסוקה בענף בהשקעה של 60 מיליון שקלים.

ייערכו תיקונים בחוק התכנון והבנייה כך שתכניות מגורים גדולות, הכוללות 80 יחידות דיור ומעלה, ומיזמי תשתית חיוניים, יוכלו להגיש בקשה להיתר או להרשאה ללא צורך בזמן ההמתנה הקבוע כיום בחוק.

על פי התכנית, בתוך 45 יום, הממשלה תגבש מנגנון למתן ערבות מדינה לפרויקטי בינוי דירות למגורים בבנייה רוויה (בהיקף העולה על 50 יחידות דיור לפרויקט).

במטרה לקדם אישור היתרי בנייה להתחדשות עירונית ב-2025-2024 יוארך המנגנון שנקבע לתמרוץ היתרים

תיקבע הוראת שעה, שתאפשר ליזמים במכרזי קרקע לדחות את ביצוע התשלומים על הקרקע עד ל-30 ביוני 2024 במקום 90 ימים כיום.

יתוקן חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) ותבוטל בהדרגתיות הפטור הלינארי הקיים ביחס לדירות שנרכשו לפני שנת 2014.

ייחתמו הסכמי גג עם רשויות מקומיות שבהן פוטנציאל משמעותי להגדלת כמות השיווקים, וקידום של השקעה תקציבית המותאמת לצרכים היחודיים לפיתוח העירוני ברשות, המיועדים לתת מענה משלים ולעודד בצורה משמעותית את השיווקים של יחידות הדיור למגורים.

תקודם התחדשות עירונית ויוקצו משאבים תקציביים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שיהווה חלף למחויבות בהסכם הגג שנחתם עם העירייה להקצאת קרקע משלימה, לצורך סבסוד מיזמי התחדשות עירונית חסרי כדאיות כלכלית.

יקודם שוק השכירות באמצעות מסלול נוסף לחבות במע"מ לפרויקטים הנבנים לשכירות ארוכת טווח. היזמים בתחום יוכלו לקזז מע"מ תשומות בשלב הבנייה ולדחות את חבות המע"מ למועד מכירת הדירות או תום תקופת השימוש בנכס לצרכי שכירות ארוכת טווח.

חוק מיסוי מקרקעין יתוקן כהוראת קבע לפיו הסדר המס לעניין מס רכישה החל כיום בהתייחס לדירה שאינה דירה יחידה, יחול כהוראת קבע.

בנוסף, תוגדל ההטבה במס רכישה לה זכאים יזמים אשר פועלים בתחום ההתחדשות העירונית בפרויקטים הנבנים בפריפריה, כהגדרתה בחוק מיסוי מקרקעין, כך ששיעור המס האפקטיבי אשר צפוי לחול עליהם יופחת בשיעור של 2% נוספים.

הקבלנים בתגובה: לא מכירים את התוכנית

בתגובה לתוכנית הממשלה מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ישנן כמה החלטות חשובות וטובות במסגרת שהציגה הממשלה כמו סבסוד הוצאות פיתוח בעיקר בפריפריה, קרקעות משלימות להתחדשות עירונית, מתן ערבות מדינה לחברות בנייה בקשיים להפחתת דרישת הבנקים לפריסייל של דירות (בסכום שיש להגדיל מאוד) ועוד. יחד עם זאת, אין כאן אף לא כלי אחד שיהווה גיים צ'יינג'ר למצב הקשה שאליו נקלע הענף לאחר שבעה באוקטובר. קראנו לממשלה להפחית את מס הרכישה על דירות, שאכן יכול להניע מחדש ומהר את פעילות הענף והיא החליטה שלא להחליט, הצגנו לממשלה תוכנית להבאת עשרות אלפי עובדים במהירות שכמעט כולה נחסמה עכשיו". 

עוד הוסיף: "המחסור בעובדים הוא קריטי ונדרשת לו תוכנית סדורה שצריך להוביל גורם ממשלתי מתכלל אחד. אנחנו למודי ניסיון ויודעים שגיוס עובדים זרים רק על ידי מדינות המוצא שלהם לא יספיק בעת הזאת. בנוסף, ההחלטה לקבוע קיזוז עובדים זרים אם יוחזרו הפלשתינים ימנע בפועל גיוס זרים מיידי והרי ברור שממילא נזדקק לעוד עובדים ואם יוחזרו פלשתינים בעתיד לעבודה בישראל – נצטרך גם אותם. לכן, יש להרחיב את מסלול גיוס העובדים הזרים בשיתוף פעולה עסקי של תאגידי כוח אדם ישראליים וזרים שמוכיח את עצמו כמהיר ואיכותי. משרד המשפטים צריך לעשות את עבודתו ולפקח על תאגידי כוח האדם שהממשלה היא שמובילה אותם". 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, צילום: יח"צ

בנוגע לסוגיית העובדים הזרים אמר סרוגו: "למרות דרישות חוזרות ונשנות שלנו, התעלמה הממשלה מהצורך בגיוס עובדים זרים גם לתחומי התשתיות והשיפוצים, שזקוקים ל-10,000 עובדים כל אחד, במקום הפלשתינים. טוב תעשה הממשלה אם תשוב היום לשולחן הדיונים ותקבע מיד כללים שישחררו את החסמים שהיא עצמה יצרה ועומדים למנוע מענף הבנייה לשוב לתפוקות שנדרשות ממנו לעוד הרבה מאוד זמן. זמן שכבר אין לנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר