הבור התקציבי לשנת 2024 נחשף: מה יעשה שר האוצר?

דו"ח ההפרשים הוגש לחברי ועדת הכספים ולשרי הממשלה לקראת הדיון בשבוע הבא • אם הממשלה לא תבצע התאמות וקיצוצים חדים בסך של 67.2 מיליארד שקלים - הגירעון יגיע לפחות ל-5.9% • סכנה העיקרית - הורדת דירוג האשראי • באופוזיציה תקפו: "הניהול מופקר של נתניהו וסמוטריץ' מתחיל לגבות מחירים כבדים מהציבור הישראלי"

סמוטריץ' בוועדת הכספים. צילום: סמוטריץ' בוועדת הכספים

השלכות המלחמה וניהול תקציבי לקוי נותנים את אותותיהם והבור התקציבי העמוק שצופה לנו שנת 2024 מתחיל להתברר: כדי לעמוד ביעד הגירעון המותר לשנת 2024 (2.25%) יש צורך בקיצוצים חדים בסך של 67.2 מיליארד שקלים – סכום עצום ושווה ערך לתקציב משרד החינוך לשנה שלמה. כך עולה מ"דו"ח ההפרשים" הצפויים בתקציב 2024, לעומת התקציב שאושר רק בחודש מאי השנה. הדו"ח הוגש היום (שישי) לחברי ועדת הכספים ולשרים בממשלה לקראת דיון בנושא בשבוע הבא.

הצבעה על תקציב המדינה לשנת 2023 // ערוץ הכנסת

אם הממשלה לא תעשה "צעדי התאמה" בתקציב (קיצוצים והעלאות המסים), הגירעון בקופת המדינה יעמוד על 5.9% מהתוצר.

מה זה דו"ח ההפרשים?

על פי חוק יסוד: משק המדינה, הממשלה חייבת לפרסם את הדו"ח עד חודש נובמבר, אלא שבגלל המלחמה פרסומו התעכב עד היום.

מדובר בהשוואה של נתונים כלכליים שהיו יודעים בעת גיבוש התקציב לשנת 2024 לעומת הנתונים הידועים היום (תחזיות להכנסות המדינה ממסים והוצאות הממשלה לשנה הבאה). כיוון שהתקציב לשנת 2024 אושר בממשלה כבר במאי השנה ומאז תחזיות השתנו דרמטית בעיקר בשל המלחמה, יש צורך בביצוע התאמות.

הורדת הדירוג בדרך?

שר האוצר סמוטריץ' בהצהרה: "בנינו כלכלה חזקה - נשלם את מחיר המלחמה"

לפי האוצר, הכנסות המדינה ממסים צפויות להיות נמוכות יותר ב-35 מיליארד שקלים בהשוואה לתחזית שניתנה ביוני.

בצד ההוצאות, צרכי המלחמה יעלו לפחות 39.6 מיליארד שקלים, בנוסף, הממשלה תצטרך להגדיל את ההוצאות ב-8.8 מיליארד שקלים נוספים, כדי לתקן את התחזיות השגויות שנעשו במאי 2023. כלומר, בסך הכל ההוצאות צפויות לגדול ב-48.4 מיליארד שקלים, לעומת התחזית.

כאמור, אם הממשלה לא תבצע "צעדי התאמות", הגרעון בתקציב 2024 יגיע לפחות ל-5.9%. הסכנה העיקרית בגירעון כה גבוה היא הורדת דירוג האשראי – כל סוכנויות הדירוג כבר הודיעו כי הן בוחנות צעד זה זמן קצר לאחר תחילת המלחמה. הורדת דירוג האשראי עלולה להוביל למשבר פיננסי, נפילות בשווקים, לשחיקת המטבע וכתוצאה מכל אלה לירידה ברמת החיים.

שימור אמון המשקיעים הכרחי

בהקשר הזה נציין כי בדו"ח מזהיר הדרג המקצועי של משרד האוצר מפני "הדרדרות באמון המשקיעים בממשלה" ומציינים כי זהו אחד הסיכונים כלפי מטה לתחזית לשנת 2024.

שר האוצר סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

"שימור אימון המשקיעים בממשלה הינו הכרחי להבטחת המשך ההשקעות הזרות והמקומיות במשק, ויאפשר לממשלה ולמגזר העסקי לממן בצורה נאותה את עלויות הלחימה והתאוששות ממנה," אומרים הגורמים הבכירים.

"ככל שתפחת היכולת לשקף את קיומה של מדיוניות פיסקלית אחראית ומדיניות ממשלתית תומכת צמיחה בת קיימא, זו עלולה לפגוע באמון המשקיעים בממשלה. לפיכך, להחלטות הממשלה והכנסת שישתקפו בעדכון הצפוי של התקציב לשנת 2024, ובכלל זה אימוץ רפורמות מבניות והקצאה מחדש של מקורות, פוטנציאל השפעה גבוה על אימון המשקיעים כאמור".

לא מספיק רק להגדיל גירעון

כלומר, באוצר אומרים כי לא די בהגדלת הגירעון ויש לגלות אחריות תקציבית ולבצע קיצוצים בהוצאות מיותרות. האם שר האוצר מתכוון לעשות זאת?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צילום: אורן בן חקון

הרמז הראשון ניתן כבר השבוע – שר האוצר לא מעוניין להיכנס למחלוקות עם חברי הקואליציה בעת הזו. בטקס הארכת קנציית הנגיד, אמר סמוטריץ': "אנחנו עומדים עכשיו, מכובדיי ושותפיי לניהול כלכלת ישראל, בצומת דרכים שבה נידרש לקבל החלטה האמיצה בהקשר הזה ביחס לתקציב 2024".

"האם להיכנס לשדה המוקשים הזה של סדרי העדיפויות ובהכרח להצית את אש המחלוקת, או למצוא את הדרך לדלג מעליו, למצוא את הדרך להתייעל, להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות אבל לעשות זאת במרחב הקונצנזוס. אני מאמין שזה מה שנכון בעת הזו ומצפה לשיתוף פעולה בעניין מכם מכובדיי - ראש הממשלה, הנשיא והנגיד".

"שחיתות פוליטית וחוסר אחריות לאומית"

באופוזיציה תקפו את ההתנהלות התקציבית של הממשלה על רקע פרסום הדו"ח. מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), אמר היום כי "הניהול המופקר של נתניהו וסמוטריץ' מתחיל לגבות מחירים כבדים מהציבור הישראלי".

ח"כ ולדימיר בליאק, צילום: אורן בן חקון

בליאק הוסיף כי "על פי חוק יסוד: משק המדינה, הממשלה הייתה חייבת לפרסם את הדו"ח עד נובמבר, אלא שב-7 באוקטובר פרצה המלחמה וסמוטריץ' מצא תירוץ מושלם לדחות את הפרסום. הדחייה הייתה חשובה בעיקר עד לאחר אישור התקציב המתוקן לשנת 2023, על מנת לעמוד ביעדי הביזה הקואליציונית, בלי לחשוף לציבור הישראלי את משמעות הביזה בעת המלחמה".

בליאק הוסיף: "בתקציב המתוקן לשנת 2023 הם ידעו כי נדרשת תוספת של 30 מיליארד שקלים כדי לממן את צרכי המלחמה. במקביל, הם כבר ידעו כי קיים בור תקציבי בהכנסות של 25-26 מיליארד שקליםלפחות. כל הנתונים הללו שהם, להבדיל מהציבור, היו חשופים אליהם - לא גרמו להם לקצץ בכספים הקואליציוניים ולסגור את המשרדים המיותרים. זה לא מחדל. זה פשע".

לדברי בליאק, המשמעות של דו"ח ההפרשים היא "משבר תקציבי חמור והורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל. 67.2 מיליארד שקלים בור תקציבי מפלצתי, גבוה יותר מתקציב משרד הבריאות. זה לא מחויב מציאות. זה היה צריך והיה חייב להתנהל אחרת. המספרים המפחידים הללו הם תוצאה ישירה של שחיתות פוליטית וחוסר קיצוני באחריות לאומית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר