התייקרות במחירי במזון ופגיעה בזמני האספקה: ההשלכות האפשריות מחטיפת האוניה בידי החות'ים

גלקסי לידר, אוניה בבעלות ישראלית, נחטפה היום בידי החות'ים • בעקבות כך יתכנו ביטולי קווים לישראל ומכך להתייקרות המוצרים המיובאים מהים • "המגמה הזו צפויה לגבור משמעותית ולפגוע בביטחון המזון הישראלי"

אוניית Galaxy Leader. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

חטיפת האוניה גלקסי לידר שבבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר עלולה להתברר כבעלת השלכות כלכליות רחבות היקף מבחינת ישראל. לפי פרסומים, האוניה נשאה אלפי מכוניות והייתה בדרכה להודו. החשש המרכזי הוא שהאירוע יגרום להתייקרות במחירי ההובלה הימית לישראל בעקבות התייקרות הביטוחים ואף לביטולי הקווים לישראל. הדבר עלול לגרום בתורו לעליית מחירי המוצרים המיובאים דרך הים, ויש לא מעט כאלה - החל ממכוניות מהמזרח ועד בקר מאוסטרליה.

ניר גולדשטיין מנכ"ל מכון המחקר GFI ישראל מסביר בשיחה עם "ישראל היום" כי "לפגיעה של החות'ים בנתיבי השיט יכולה להיות השפעה אסטרטגית על הייבוא לארץ ובפרט על עולם המזון. מאז תחילת הלחימה ראינו חשש של חברות ספנות לעגון בארץ, ובמקביל עלייה במחירי הביטוח וההובלה הימית לארץ. כעת, המגמה הזו צפויה לגבור משמעותית ולפגוע בביטחון המזון הישראלי", אומר גולדשטיין ומתכוון בכך ליכולת הבטחת אספקת המזון למדינה בשעות חירום.

גולדשטיין מוסיף כי "מעל 70% מהמזון שלנו מיובא דרך הים, ובעיקר - 85% מהבקר. הוא מגיע אלינו באוניות, דרך נמלי אילת, אשדוד וחיפה. שלושת הנמלים או דרכי הגישה אליהם מאויימים על ידי האויבים שלנו, וצריך להיערך לכך. החות'ים מאיימים על הכניסה לים האדום, דרכו מגיעות אלינו אוניות מאוסטרליה המכילות 15% מיבוא עגלי הבשר לישראל".

"הפגיעה בייבוא הימי יביאו לעליית מחירי הבשר, העוף והביצים", צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

לדבריו, "בשורה התחתונה, החיבור של הלחימה בעוטף ובלבנון (שם מגודלות מרבית התרנגולות), המחסור בידיים עובדות, והפגיעה בייבוא הימי יביאו לעליית מחירי הבשר, העוף והביצים. כבר היום הישראלים משלמים 40% יותר מהאירופים על בשר, וכנראה שבחודשים הקרובים הפער הזה יעלה משמעותית. הפתרון הוא לעבור לייצור מוגבר של מוצרי חלבון בישראל, בין היתר באמצעות טכנולוגיות חדשות כמו חלבון אלטרנטיבי".

גם הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, חן הרצוג, מדבר על השלכות רחבות היקף שעלולות להיווצר כתוצאה מחטיפת האוניה. לדבריו, "החשש הכלכלי הוא מהשפעות רוחב על ההובלה הימית לישראל. בעקבות המלחמה, חלה כבר התייקרות משמעותית במחירי ההובלה האווירית עקב הפגיעה בטיסות חברות זרות לישראל. החשש כעת הוא מהתייקרות מקבילה גם של ההובלה הימית לישראל, עקב התייקרות הביטוחים או ביטולי קווים לישראל. להתייקרות מחירי ההובלה יש השפעה על יוקר המחיה - בייקור סחורות מיובאות וכן בעיכוב אפשרי של זמני משלוח לישראל", הוא אומר.

"עלולה להיות פגיעה בזמני אספקה ועלויות של כלל מוצרים מיובאים, וחשש מיוחד למוצרים המגיעים לישראל דרך ים סוף לנמל אילת, ובייחוד כלי רכב מנמלי המזרח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר