"ניצלו את מצוקת האבלים": תביעה נגד ארבע מועצות דתיות

המועצות של אשקלון, אשדוד, כרמיאל וקריית ים נתבעות בסכום המוערך בכ־3.6 מיליון שקלים • הטענות: גבייה בלתי חוקית בקשר לקבורה או ליסודות מצבה • המועצות: פעלנו לפי התקנון

צילום מצבות גן עדן

רוב האנשים לא רוצים לחשוב על הרגעים הקשים ביותר בחיים שקשורים במוות של קרוב משפחה, ולכן פעמים רבות הם לא מודעים לזכויות שלהם. לאחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית  נגד ארבע מועצות דתיות - אשקלון, אשדוד, כרמיאל וקריית ים - בבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, בסכום המוערך בכ־3.6 מיליון שקלים.

בבקשה לתביעה שהוגשה על ידי עו"ד ולריה פלקסברג, נטען כי בעת קבורה שאמורה להיות בחינם, מתבצעת גבייה בלתי חוקית בקשר לקבורה או ליסודות מצבה. הטענה היא כי מדובר במעשה שהוא בניגוד לחוק, לדו"ח מבקר המדינה, לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולהלכות מנחות של בתי המשפט.

יש לציין כי המועצות הדתיות לא גובות עלויות מהמשפחות, אלא קבלני מצבה הם אלו שגובים.

בבקשה נכתב כי המועצות דרשו או קיבלו תשלום בקשר לקבורה ולהקמת המצבה, במישרין או בעקיפין, תוך ניצול מצוקתם של אבלים בשעתם הקשה ביותר.

לפי הבקשה, "המשיבות עשו כן בניגוד לחוק, לתקנות, לרישיונות המשיבות, לחוזיהן עם המוסד לביטוח לאומי ולהוראות המשרד לשירותי דת, כעניין שבמדיניות".

בבקשה נטען כי אלה שהגישו את הבקשה לתביעה הייצוגית הם קרובי משפחה של נפטרים, שטיפלו בהבאת יקיריהם לקבורה. במסגרת זו, פנה כל אחד מהם בנפרד למועצות הדתיות הללו על מנת שתבצענה עבורם את שירותי הקבורה ללא עלות, בהתאם לזכותם לפי חוק, אך המשיבות דרשו מהם תשלום עבור "יסוד למצבה" (או כינוי אחר שמצאו לכך), בניגוד גמור לדין, בין שבעצמן ובין שבאמצעות אחר.

עו"ד אליעזר רודין, המייצג את המועצה הדתית בכרמיאל, מסר בתגובה: "המועצה הדתית בכרמיאל מכבדת את המשפחות בשעתן הקשה, ופועלת ברגישות גבוהה בכל הנוגע בטיפול בקבורה ובלוויות הנפטרים.

"צוות בית העלמין ואנשי המנהלה בכרמיאל שמים דגש על כבוד האדם, הנפטרים ויקיריהם בשעה הקשה בחייהם, ונוהגים בהם בכבוד, ברגישות ובהבנה. המועצה הדתית פעלה על פי התקנות, ולא גבתה את האגרה בסך 600 השקלים מהמשפחות האבלות. הגבייה נעשית כדין מאת קבלני המצבות".

מהמועצה הדתית קריית ים נמסר: "המועצה קיבלה את כתב התביעה. היא לומדת אותו, ותשיב לגופן של הטענות בהליך בית המשפט".

מהמועצה הדתית אשקלון נמסר: "המועצה הדתית עובדת לפי הוראות הרגולטורים (כלומר - המשרד לשירותי דת והביטוח הלאומי). לפיכך, המועצה אף פעם לא גובה ולא גבתה כסף ליסודות מצבה ממשפחות".

מהמועצה הדתית אשדוד נמסר: "הבקשה תילמד לעומק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר