השנה יוצא לדרך המחזור השלישי של פרויקט ייחודי של משרד החינוך, שבו משתתפים 18 מחונני על, ולמרבה ההפתעה - שלושה מהם לומדים באותו בית ספר, "עתיד מדעים", בעיר לוד.
העובדה שיש תלמידים מצטיינים ואף מחוננים ידועה לכל, אך יש תלמידים שמכונים עילויים - אלו מצליחים לבלוט גם בקרב אוכלוסיית המחוננים במערכת החינוך הכוללת בסך הכל אחוז עד שלושה, שהם כ־13 אלף תלמידים.
הפרויקט משותף למשרד החינוך ולמכון סאלד בירושלים, ובמסגרתו התלמידים מצוותים למומחים במוסדות להשכלה הגבוהה ומבצעים במשך שנה מחקר משותף במגוון נרחב של מקצועות דוגמת פיזיקה, אקולוגיה ימית, גנטיקה, בלשנות, כימיה ומתמטיקה.
במשרד החינוך הסבירו כי מחונני העל הם נבחרת המחץ של ישראל. "מדובר בתלמידים בעלי כישורים לימודיים יוצאי דופן, שמתבלטים באופן מיוחד גם בתוך קבוצת המחוננים הכללית", אמרו במשרד החינוך, "נוהגים לכנות אותם 'עילויים', ומתוך שנתון של 120 אלף ילדים רק כ־15 תלמידים עונים להגדרה. תלמיד מחונן יבלוט מייד בתוך קבוצה של תלמידים מצטיינים, אבל תלמיד 'מחונן על' יבלוט מייד גם בקרב קבוצה של תלמידים מחוננים".
מנהלת בית הספר תמר כרמלי התקשתה להסתיר את אושרה: "זו גאווה גדולה לבית הספר ששלושה מתלמידיו מוגדרים מחונני על", אמרה כרמלי, "זה הישג גדול, שמצביע על ההצלחה בחינוך ובטיפוח למצוינות בבית הספר. אנחנו 'לודאים' גאים ומבחינתנו מדובר באמירה חברתית, שמדגישה שבלוד יש גם הרבה דברים יפים". מנכ"לית משרד החינוך דליה שטאובר הוסיפה כי "שמנו לנו למטרה לטפח את ההון האנושי, ולשם כך אנו פועלים להכשיר מורים להוראת מחוננים ולהתאים את ההוראה לצרכים השכלתניים והרגשיים של קבוצות תלמידים אלו".
אף ששלושת התלמידים מלוד - עידו רוזנבאום, ניר מגרפטה ויעל שרים - שמשתתפים בפרויקט הייחודי עסוקים במחקרים במכון ויצמן, הם דואגים לשמור על צניעות וטוענים כי הם תלמידים רגילים לחלוטין שמעוניינים לתרום לחברה בחזרה. התלמידה יעל שרים, שעורכת מחקר בנוירוביולוגיה, הדגישה כי היא ילדה רגילה ולא גיבורת על. "אני לא חושבת שאני סופר־וומן. אני תלמידה רגילה כמו כולם, אוהבת לבלות עם חברים וליהנות מהחיים", אמרה יעל בחיוך. "אנחנו יודעים שיש מאיתנו ציפייה גדולה, ואני מקווה מאוד שלאט־לאט נוכל להגשים את החלומות האישיים ולתרום מהכישורים שלנו גם למדינה". התלמיד ניר מגרפטה אמר כי "אני לא מתחבר להגדרה של מחונן על. שום דבר לא יבוא לנו בקלות, ואנחנו חייבים לעבוד קשה כדי להוכיח את עצמנו בעתיד".
תוכניות המחוננים השונות נוצרו כדי להבנות סביבה חינוכית המתאימה למאפייניו ולצרכיו הרגשיים, החברתיים והקוגנטיביים של הילד המחונן.
שר החינוך הרב שי פירון ציין בהקשר זה כי "חובת מערכת החינוך לפתח מצוינות באה לידי ביטוי בחבורה מופלאה זו, שתסייע לישראל להתייצב בחזית הקידמה בעולם. אנו מחויבים לעודד מגמה של מצוינות".
