זינוק של 24% בדיווחי פגיעות מיניות בצה"ל

דו"ח יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר חושף את העלייה בהיקף התלונות למצ"ח • ב־2020 התקבלו 1,542 דיווחים • חלק מהסיבות: הסגרים ועוצר היציאות

בדו"ח מודגש כי חלה עלייה בהיקף אירועי ההצצה. למצולמת אין קשר לידיעה // צילום: עמי שומן // בדו"ח מודגש כי חלה עלייה בהיקף אירועי ההצצה. למצולמת אין קשר לידיעה

בצה"ל נרשמה עלייה חריגה של 24% במספר הדיווחים על פגיעה מינית בנסיבות צבאיות, ועלייה בהיקף התלונות למצ"ח. כך עולה מדו"ח יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר שהגיע לידי "ישראל היום". בצה"ל מעריכים כי הגידול המשמעותי שחל בהיקף הדיווחים הוא תוצאה ישירה של ההתמודדות עם נגיף הקורונה. 

מנתוני הצבא עולה כי בשנת 2020 התקבלו לא פחות מ־1,542 דיווחים על אירועי פגיעה בנסיבות צבאיות, בהשוואה ל־1,239 דיווחים בשנת 2019. בדו"ח, שעליו חתומה יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל יפעת תומר־ירושלמי, צוין כי מדובר ב"עלייה חריגה בהיקפה, שכן בעשור האחרון חלה עלייה שנתית ממוצעת של 11% בהיקף הדיווחים", ובשנת 2020 היתה עלייה גדולה מפי שניים, של 24%. עלייה דומה נרשמה רק בשנת 2018, ואז היא יוחסה לקמפיין MeToo. 

מהדו"ח עולה כי רובם המכריע של המטרידים, לכאורה, הוא גברים. כמחציתם חיילים בחובה, כשליש מהם קצינים ונגדים, והיתר אזרחים עובדי צה"ל, משרתי מילואים, עובדי קבלן ופוגעים שזהותם אינה ידועה. עם זאת, אין שינוי בהיקף האירועים הפיזיים, כאשר 48% מהדיווחים בנסיבות צבאיות עוסקים במגע פיזי. 

עוד עולה מהדו"ח כי חלה ירידה קלה בהיקף האירועים הפיזיים החמורים, ועלייה בהיקף המעשים הפיזיים החמורים פחות. בדו"ח מודגש כי חלה עלייה בהיקף אירועי ההצצה והצילום במגורים ובמקלחות, כאשר מספר הדיווחים בגין אירועים אלה הוכפל השנה ועומד על 41 אירועים אל מול 20 בשנה שעברה. 

הרבה יותר מנגיף

כאמור, חלה גם עלייה בהיקף התלונות למצ"ח או למשטרת ישראל, שעמדו השנה על 17% לעומת 15% בשנת 2019. כשליש מהאירועים, 480 מקרים, טופלו בכלים פיקודיים, כאשר בשמונה מקרים התקבלו כנגד המשרת תלונות נוספות לאחר השיחה עימו. במהלך 2020 הופסקה הגעתם לבסיסי צה"ל של 25 אזרחים עובדי קבלן והתקיימה שיחה עם חמישה נוספים. כמחצית מהנפגעים בחרו להימנע מכל טיפול בפוגע. 

עוד עולה כי בשנת 2020 דווח על 27 מקרים של מערכת יחסים אסורה בין מפקד לפקוד, בהשוואה ל־23 מקרים כאלו ב־2019. 14% מהנפגעים הם גברים, וחלה עליה במספר הפוגעים שכנגדם התקבל יותר מדיווח אחד (178 בשנת 2020, לעומת 159 בשנת 2019).

החדשות ה"טובות" מבחינת צה"ל הן שלראשונה זה כעשור חלה ירידה של כ־2% בהיקף הדיווחים על פגיעה מינית בנסיבות אזרחיות, בהשוואה לעלייה שנתית ממוצעת של 12% מאז שנת 2014. בצה"ל סבורים כי הגידול בדיווחים על הטרדות מיניות ובתלונות למצ"ח הוא פועל יוצא של השלכות ההתמודדות עם נגיף הקורונה, המהווה חוויה טראומטית קולקטיבית.

לפי הדו"ח, העלייה בדיווחים היא פועל יוצא של הגבלות הריחוק החברתי, הסגרים, עוצר היציאות והתרופפות הקשר עם מקורות תמיכה חברתיים, משפחתיים ומקצועיים, המהווים גורמי סיכון לעלייה בהתנהגויות מיניות פוגעניות. הלחץ הקיצוני המצטבר, מסבירים בצבא, מגביר את הסיכון להתפתחות תחלואה נפשית. נוסף על כך, גברה גם תחושת המצוקה הסובייקטיבית של הנפגעים והנפגעות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה רבה כל פגיעה על רקע מיני, ופועל למיגור התופעה משורותיו".

יו"ר ועדת המשנה לכח אדם (ועדת חוץ וביטחון), האלופה במיל' אורנה ברביבאי, ביקשה לכנס את הועדה בראשותה על מנת לקבל את התייחסות צה"ל לאופן בו הוא מתמודד עם העלייה בהיקף ההטרדות המיניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר