הטפת המוסר של הנאצים: "אתם הורגים בצורה סאדיסטית"

מחקר חדש על שואת יהודי מולדובה חושף כי הגרמנים העירו לרומנים, ששלטו במדינה, על אופן רצח היהודים המזעזע בשטחם • ד"ר ניסן שריפי: "הצבא הרומני - היחיד שהזדהה לחלוטין עם רצח יהודים"

רכבת המוות שהגיעה מיאשי לפודו אילואיי // רכבת המוות שהגיעה מיאשי לפודו אילואיי

מחקר חדש על שואת יהודי מולדובה חושף כי הנאצים הטיפו מוסר לרומנים, ששלטו במהלך מלחמת העולם השנייה במולדובה, על כך שהם רוצחים את היהודים בצורה סאדיסטית, לא אנושית ולא מאורגנת. את המחקר שהסתיים בימים אלה עורך ד"ר ניסן שריפי במסגרת עבודת דוקטורט נוספת שהוא עורך בנושא באוניברסיטת אירים בקישינב, בשיתוף מכוני מחקר נוספים במולדובה.

"הרומנים היו הרבה יותר סאדיסטים מכל  עם אחר שפעל עם הנאצים", מספר ד"ר שריפי, שמציין כי "צבאות אחרים שהיו בעלי הברית של הנאצים, דוגמת הצבא האיטלקי, לא ראו ברצח היהודים מטרה. הצבא הרומני הוא היחיד שהזדהה לחלוטין עם רצח היהודים, והם היו לא פחות אכזריים מהנאצים ואפילו יותר מהם, עד כדי כך שמפקדי האיינזצגרופן מחו בפני מפקדי הצבא הרומני נגד השיטות הסאדיסטיות  וה'לא מאורגנות' של הרג היהודים".

"היו חסרי רחמים"

המחקר התבסס, בין השאר, על חומרים  מארכיון מולדובה שבקישינב. לפי המחקר,  בישיבת ממשלת רומניה שנערכה ב-8 ביולי ‭ ,1941‬ כשבועיים אחרי פלישת גרמניה לשטחי  בריה"מ, אמר סגן רה"מ מיהאי אנטונסקו בצורה מפורשת: "אני מבקש מכם, היו חסרי רחמים. אין מקום להומניטריות  מתקתקה וחסרת שחר... איני יודע מתי עוד, אולי רק בעוד כמה מאות שנים, תיהנה האומה הרומנית  מחופש פעולה שכזה".

גטו בעיר צ'רנוביץ
גטו בעיר צ'רנוביץ

לאחר שקיבלו אור ירוק, החל מרחץ הדמים. "היו יהודים שביתרו את גופם בעודם בחיים, חלקם נתלו חיים על אנקולים  באיטליזים, עקרו עיניים, כרתו איברים מגוף  חי", מסביר ד"ר שריפי, "יש גם עדות שלפיה קלגסים רומנים ניסרו ילדה בכפר במולדובה לנגד עיני הוריה על רקע זעקותיה ודמה שהותז לכל עבר, לאחר מכן הם ניסרו את האישה לעיני  בעלה ולבסוף ניסרו גם את הגבר".

"לא אחת שכנים ושותפים לעבודה ולעסקים  היו ראשי הפורעים ביהודים", מסביר ד"ר  שריפי. כך, לדוגמה, ב-‭28‬ ביוני ‭ 1941‬ רצחו  תושבי העיר יאשי, בשיתוף המשטרה המקומית,  אלפים מיהודי המקום. כ-‭8,000‬ ניצולים הועמסו על רכבות שעליהן התנוססו כתובות כגון  "יהודים קומוניסטים" או "רוצחי חיילים גרמנים  ורומנים". כ-‭6,000‬ מתו בקרונות הרכבת עקב  הדוחק, הצפיפות והיעדר מזון ומים.

"הנאצים לא אהבו לראות ברחובות הערים שכבשו יחד עם הצבא הרומני אלפי גופות של יהודים פזורות ללא קבורה, ודרשו מהרומנים להרוג את היהודים בצורה יותר 'מאורגנת  ומסודרת'", מסביר ד"ר שריפי, "הנאצים התנגדו  גם להרג היהודים באמצעות כלי נשק קרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר