שני סופרים ישראלים ברשימת ה"ניו יורק טיימס"

ספריהם של א.ב יהושע וישי שריד נכנסו לרשימת 100 הספרים המומלצים של "הניו יורק טיימס" • יהושע: "חשיבות הסופר היא במולדתו"

צילום: לירון אלמוג, יהושע יוסף // ישי שריד, א.ב יהושע

גאווה ישראלית: שני כותרים שיצאו בארץ בשנים האחרונות נכנסו לרשימת מאה הספרים המומלצים לשנת 2020 של עיתון "הניו יורק טיימס". הספר הראשון הנו "המנהרה" של הסופר הישראלי א.ב. יהושע, והשני "מפלצת הזיכרון" של הסופר ישי שריד.

"מדובר ברומן קצר, נועז ומבריק", נכתב על "מפלצת הזיכרון" בעיתון האמריקני, "העוסק במדריך סיורים במחנות ההשמדה שמתחיל להשתגע לאיטו, כאשר הידע שלו, הנוגע למנגנוני רצח עם, הופך לאובססיה".

מפלצת הזיכרון", ישי שריד
מפלצת הזיכרון", ישי שריד

על הספר "המנהרה", העוסק באדם שנמצא בשלבים ראשונים של דמנציה, כתבו ב"הניו יורק טיימס" כך: "יהושע משלב בצורה מופתית פרשנות חברתית עם דיוקן של מוח בשלבי הידרדרות".

"מגיל 30 אני אומר את זה, ואומר גם בגיל 84", מגיב הסופר א.ב יהושע לכניסת ספרו ל-100 המומלצים, "מבחינתי העיקר זו הביקורת בארץ וקריאת הספרים שלי כאן. ביקורת בעיתונים נחשבים כמו ה"לה מונד", "הגרדיאן" או ה"ניו יורק טיימס", פחות חשובות לי מאשר ביקורת ב"ישראל היום" ועיתונים אחרים בארץ. 

"חשיבות הסופר היא במולדתו, וכאן נשקלים דבריו והשפעתו. מעבר לזה כבר הייתי ברשימה הזו ולכן איני מתרגש, אבל יותר מכך גדולים וחשובים בספרות העברית לא הוזכרו ברשימות כאלו ועדיין הם חשובים מאוד בהקשר של מדינת ישראל. כוונתי כמובן לנתן אלתרמן, ס. יזהר ואחרים. אלו גדולי הסופרים שהיו לנו, ובכל זאת הם לא זכו להכרה גדולה בחו"ל. עיקר הספרות היא בארצה ובביתה".

"המנהרה", א.ב. יהושע
"המנהרה", א.ב. יהושע

הסופר ישי שריד מספר כי הופתע מהידיעה ולא התכונן או ניסה להיכנס לרשימה. "לא ידעתי על כך, עד שחבר בארץ סיפר לי, ואז ההוצאה שלי בארה"ב שלחה לי גם מייל עדכון. מתמודדים על הרשימה עשרות אלפי סופרים כל שנה, ולכן זה הישג יפה מאוד מבחינתי.

"יש כאן אישור לעובדה שהספרים שלי לא מדברים רק לקהל ישראלי אלא לעוד קהלים בעולם. כל סופר רוצה תמיד לדבר לקהלים חדשים, ולכן זו תחושה של סיפוק. עם זאת, מה שהכי שימח אותי היה להיות באותה רשימה עם א.ב. יהושע, שהוא מגדולי הסופרים הישראלים ונערץ עליי. זה כבוד גדול מאוד". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר