לומדים מהבית או מהכיתה? // לומדים מהבית או מהכיתה?

כך תעצבו את סביבת הלמידה של הילדים

שנת הלימודים הקרובה תיפתח באופן שונה מכל מה שהכרנו • במקביל לשגרת הקורונה, המומחים מנדבים טיפים לרגל פתיחת השנה

החזרה השנה אל שנת הלימודים צפויה להיות מיוחדת ומאתגרת עבור ילדי הגן וילדי כיתה א', שלהם זו הפעם הראשונה שהם פוגשים את המסגרת הבית-ספרית, וגם עבור הילדים הבוגרים יותר - ילדי כיתות ה' ומעלה - שנאלצים לפתוח את שנת הלימודים בבית דרך הזום. 

פנינו אל מומחי חינוך כדי שימליצו איך כדאי להיערך בימים האחרונים של החופש הגדול, מה מסבירים לילדים, ובעיקר כיצד להגיע אל היום הראשון מוכנים נפשית ורגשית. מיכל דליות, אשת חינוך ויועצת משפחתית, ממליצה להורים בימים שלפני החזרה ללימודים לתת מידע לכל ילד בהתאם לגילו מה צפוי להיות כשיחזור למסגרת החינוכית."זו תקופה של אי-ודאות, וגם לנו ההורים יש קושי להתמודד עם מצב של אי-ודאות. אנחנו צריכים להיות העוגן לילדים".

לדבריה, חשוב להסביר לילדי הגן ולילדי כיתה א' כיצד ייראה היום הראשון ללימודים. "צריך לספר להם שהם ייאלצו להיפרד מאיתנו מחוץ לגן ומחוץ לשער בית הספר, ושלא נוכל להיות איתם בפנים - לא בטון של רחמנות ומסכנות, אלא בטון חייכני והרפתקני שיאפשר לילד לחוש הרגשה חיובית. חשוב לספר שיהיו להם הרבה חברים ושצפויות להם הנאות ושאנחנו סומכים עליהם. חשוב לתת חיזוקים שמעצימים את הילדים: אתה גיבור, את נבונה...".

דליות מציינת כי חשוב להנחיל הרגלי שינה מוקדמים לפני סיום החופש הגדול. "ילדים ובני נוער זקוקים לתשע שעות שינה, וההורים צריכים לדאוג לאכוף את זה, כל הורה בדרכו, ולהסביר לילדים שזה חלק מהליך החזרה לשגרה. כמו כן, השנה יותר הורים נמצאים בחל"ת או עובדים מהבית, ולכן הם יכולים להיות יותר מעורבים בהליך הלמידה של הילדים, לגלות עניין במה שהם לומדים ובמערכת השעות שלהם ולתת להם תחושה שאנחנו שם בשבילם, וגם אנחנו שם כדי לפקח שהם לומדים ומסתדרים". 

אדוה פרי-אבישי, יו"ר לשכת המאמנים בישראל, מאמנת ומגשרת משפחתית, מציינת כי בתקופה שכזו כדאי שגם אנחנו ההורים ניקח נשימה עמוקה. "השנה הנוכחית היתה ועודנה מאתגרת. אין הורות מושלמת, ובתקופה שבה אנו נמצאים כדאי שנתייחס לעצמנו ההורים בחמלה, מתוך הבנה שאנו עושים את המיטב שאנו מסוגלים לו. לא להיכנס ללחץ, וגם לא להלחיץ את הילדים. הדבר המשמעותי ביותר הוא להקשיב לצרכים של הילדים שלכם ולבחון דרך ההקשבה מהי הדרך המתאימה ביותר לילדכם", היא אומרת.

תמיכה רגשית 

הורים רבים לילדים שעולים לכיתה א' או שילדיהם במעבר בין יסודי לחטיבה חוששים בעיקר בנושא פערים לימודיים. קרן ארצי, מנחת הורים ומשפחה במכון אדלר, מרגיעה מעט את החששות בנושא. "בשל תקופת הסגר זה נכון שילדים רבים נותרו עם פערים שונים, אך בעיניי, דווקא החלק הרגשי חשוב יותר מהלמידה. לכן בימים אלה של סיום החופש ובשבועות הראשונים של הכניסה למסגרת החינוכית, רצוי שההורים יהיו שם כדי לתמוך, להדריך, לאמן ולעודד את הילדים. חשוב לוותר על ההשוואות: 'האם הוא יודע לקרוא כמו החבר שלו? האם הוא יודע לפתור תרגילי חיבור וחיסור?'", אומרת ארצי וממליצה כי את תקופת הביניים הזו עד ללבישת חולצת בית הספר וארגון הילקוט, כדאי לנצל כדי ללמד את הילדים להתמודד עם מעברים ולחזק את היכולת להסתגל לשינויים, במיוחד כשבצל הקורונה, אף אחד מאיתנו עוד לא יודע בוודאות איך תיראה השנה הקרובה. 

"ילדים שיתקשו להכיל את המעבר בפן הרגשי, את תחושת ההתבגרות הראשונית, הפרידה מההורים, ההתמודדות עם החברים ואת השינוי במסגרת הגבולות והחוקים - לא יהיו פנויים ללמידה", מבהירה ארצי.

השארת קיר מינימלי ומאוורר // מעצבת: הילה אלטר, צילום: מאור מויאל
השארת קיר מינימלי ומאוורר // מעצבת: הילה אלטר, צילום: מאור מויאל

ארצי מציינת כי ילדים שגיבשו לעצמם היגיון שלפיו עליהם לעמוד בציפיות גבוהות ולבצע כל משימה באופן לא פחות ממושלם - כאשר הם נתקלים בחוסר הצלחה, הם מתקשים להכיל את התסכול. "בני ה-6 האלה שעולים לכיתה א', וילדים שעוברים למסגרת חדשה יזדקקו יותר מכל לתמיכה הרגשית שלכם ההורים - להפרכת הראייה של החיים בשחור-לבן, ליכולת ללמוד להתגמש, לפיתוח העצמאות, האמונה והאופטימיות בעצמם ובעולם. למציאת האומץ להיות בלתי מושלם, להפחתה בערכה של שגיאה, להרבה עידוד על מאמץ ולאו דווקא על תוצאה, וליצירת אווירה של למידה כמקור לגדילה ולהנאה".

פרי-אבישי מוסיפה כי חוסר הוודאות, היעדר המסגרת והמתח שנלווה לשנה הנוכחית, השפיעו על רבים מהילדים שחוו את תקופת הקורונה בצורה לא פשוטה, עם רגרסיות התנהגותיות שונות. להורים היא מציעה: "למידה לא מסתכמת בשינון אותיות ומספרים. כל הילדים ילמדו לקרוא בשלב כזה או אחר. ילד מסוגל להשלים חומרי לימוד במהירות רבה מאוד, כשיש בתוכו רצון פנימי וכשהוא מאמין ביכולות שלו. ההכנה שצריכה להיעשות על ידי ההורים היא לתת לילדים כישורי חיים, בין היתר הסתגלות מהירה לשינויים, גמישות מחשבתית, יצירתיות מפותחת, נחישות, ובמיוחד יצירת חוסן פנימי". 

"בעיניי חשוב לפתח כישורי חיים, מערכות יחסים בריאות עם הסביבה, לא להילחץ אם הילד לא לומד מרחוק ומגלה עניין בלמידה מסוג אחר. אם נלחץ בכוח זה לא יעבוד. חשוב שהילדים יבינו את חשיבות הלמידה ושהיא תהליך שמקדם אותם בחיים. אני מעדיפה ילדים סקרנים עם חדוות למידה שיחקרו וילמדו דברים שהם לא יודעים ובכך ירכשו כלים להתמודדות בחיים, מאשר רק שינון ידע כי הכריחו אותם. יש לנו נטייה לתת ציונים ולהגיד 'אתה אלוף' ושבחים במבחן התוצאה. צריך לתת עידוד על המאמץ גם אם לא הצליחו במשימה, לא תלוי-תוצאה".

החדר האינטימי שלי 

כחלק מההסתגלות למצב החדש נראה כי לעיצוב חדר הילדים או חדר הלימוד הביתי יש חשיבות גדולה מאי פעם, בדגש רב על שולחן הכתיבה וסביבתו שיהיו ערוכים לשיעורי זום מרובים. עם זאת, חשוב מאוד שהחדר כולו יישאר נעים, נוח ואסתטי, בעיקר משום שהילדים עתידים לשהות בו זמן לא מבוטל.

"אנחנו כהורים רוצים להעניק לילדים שלנו שפע מצד אחד ורוגע מצד אחר", אומרות מעצבות הפנים טל גל וליאת קדם חדד מסטודיו טולה. האידיאל הוא לתת לכל פונקציה את החלל שלה - שינה, משחק ולמידה, אבל דירות רבות לא מאפשרות זאת מפאת גודלן, לכן כשמדובר במשפחות צעירות מומלץ לחלק את החדרים בצורה כזו ששני אחים קרובים בגיל יקבלו חדר משותף לשינה, וחדר אחר יוקדש לפעילות של למידה ומשחק. בגילים הצעירים הלינה המשותפת תורמת מאוד לקשר בין האחים וליכולות החברתיות שלהם כאנשים בוגרים בעתיד".

במקרה כזה ממליצות גל וקדם חדד לעצב כל חלק בחדר השינה המשותף של הילדים בהתאם לתחביב ולאופי של כל ילד, ולחלק את חדר הלימוד והמשחקים בצורה ברורה באמצעות צבעים וסוגים שונים של יחידות אחסון. "חשוב לעצב סביבת למידה נקייה מאלמנטים, שבה ציוד נוח לישיבה, לאחסון וללמידה, ובצידו השני של החדר לסדר פינת משחק ופינות ישיבה רכות".

מי שמביט מי מאחור

"מומלץ לשתף את הילדים בעיצוב, להתייעץ איתם ולשאול מה הם אוהבים ומה היו רוצים", מוסיפה מעצבת הפנים יפית רותם מבן איתי רהיטים בדן דיזיין סנטר. "לצורך הקונספט העיצובי כדאי לבחור נושא או תחביב אהוב של הילד כאלמנט מרכזי שסביבו ייבנה עיצוב החדר".

בין שפינת הלימוד תמוקם בחדר נפרד ובין שבחדר המשמש גם לשינה ולמשחק, מציעה רותם למקם את השולחן במקום פינתי ואינטימי יותר בחדר, שאין סביבו עומס חפצים, שאינו צמוד לפינת טלוויזיה ושאינו קרוב למסדרון שבו עוברים בני הבית, כדי למנוע ככל האפשר חשיפה לרעש.

"רוצים להעניק לילדים שפע ורוגע" // צילום: סטודיו טולה
"רוצים להעניק לילדים שפע ורוגע" // צילום: סטודיו טולה

"דאגו לשולחן רחב שיכיל מחשב, מקלדת, מקום לכתיבה, לפריסת ספרים ומחברות באופן נוח ויעיל, ופנו כל דבר בצידי השולחן שאינו קשור ללמידה. מובן שחשוב מאוד לבחור לתלמידים כיסא ארגונומי, שמותאם למידותיהם ולישיבה ממושכת, כך שיהיה אפשר לשנות את זווית המשענת וגובה הישיבה גם לישיבה פחות פורמלית ונוקשה כשמתאפשר תוך כדי שיעור בזום". 

"מומלץ שהקיר שמול השולחן יהיה מינימליסטי וללא עומס מיותר", ממשיכה רותם, "למראה מאוורר של הקיר הזה אפשר להיעזר ברשת השראה שתהיה תלויה בו ועליה תמונות שעושות טוב לילד או משפטי השראה, לוח מגנט או לוח שעם שעליו יינעצו מטלות, תזכורות, מערכת לימוד ולוח מבחנים. בשל הלמידה בזום חשוב לטפל גם בקיר שמאחור ובחדר בכלל, שכן הכיתה הווירטואלית מקבלת הצצה אליו ורצוי שהוא יהיה אסתטי ומסודר". 

שעם, PVC ועציצים

בהתייחסות להפחתת רעשים מציע יובל סמואלוב, מעצב הבית בחברת אלוני, להפחית שימוש בחומרים קשים כמו זכוכית שמכבידה ומגבירה רעש, ולהשתמש ככל האפשר בחומרים בולעי רעש כמו טקסטיל (שטיח, פוף וכו') וחיפוי אריחי שעם על הקירות: "רצוי ליצור קיר אקוסטי באזור פינת העבודה, במיוחד אם יש שני ילדים בחדר שלעיתים שניהם יצטרכו לללמוד במפגש זום. במקרה כזה פינת העבודה תכלול שולחן ארוך ושני כיסאות, או אם החדר מספיק גדול שני אזורי עבודה נפרדים. חיפוי שעם יהיה קיר אקוסטי מפחית רעש ומבודד שנחשב בולע רעש ויקל את הריכוז".   

לילך הלוי, מעצבת רשת עצמל'ה, מציעה לתחום את פינת הלימוד באמצעות שימוש באלמנטים עיצוביים ויזואליים, דוגמת צביעת הקיר מעל פינת הלימודים, שימוש בטפט או הוספת מחיצה ניידת: "אם אתם רוצים לשדרג ברגע את מראה השולחן, הוסיפו משטח PVC מעוצב לבחירתכם, שאותו תוכלו להתאים במדויק למידות השולחן. לא רק שהמשטח ישמור על השולחן מפני שריטות ושאר פגעים, הוא גם קל מאוד לניקוי ומשווק בשלל עיצובים מרהיבים".

עוד מציעה הלוי לשלב בפינת הלמידה עציצים חיים, שיהפכו אותה לממלכה צבעונית ופסטורלית: "העציצים יוסיפו ירוק לחלל, יתרמו לאנרגיה הטובה שאנו רוצים לייצר בחדר ויהפכו את פינת הלמידה למזמינה וחמימה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...