צילום: אי.אף.פי // מוחמד בן זאיד. בן ברית?

טייס, גנרל ויורש עצר: מי אתה, מוחמד בן זאיד?

במרוקו הוא היה החבר לכיתה של המלך, בבריטניה למד להטיס מסוקים, ובעזרת ארה"ב הפך את איחוד האמירויות לאחד הכוחות החזקים במזה"ת • הקיץ, הנסיך הערבי הגיע להסכם היסטורי עם ישראל • זה הסיפור שלו

ברמה מדברית הנמצאת למרגלות ג'בל חפית שעל הגבול עם עומאן, שוכנת העיר "אל-עין", המעיין. מדובר בעיר הרביעית בגודלה באיחוד האמירויות. שם, כך מסתבר, נולד מנהיגה החשוב ביותר. 59 שנה לפני שיחתום על הסכם היסטורי עם ישראל, מוחמד בן זאיד אאל-נהיאן היה קודם כל בנו השלישי של האמיר הראשון באבו דאבי. אימו, פאטימה, הייתה אשתו השלישית של האמיר זאיד בן סולטאן, והמשפיעה מכולן. לא הייתה זו הפתעה גדולה, כשב-2003 מינה בן סולטאן דווקא את בנו השלישי לסגן יורש העצר.

עיר המדינה אבו דאבי קיבלה עצמאות מבריטניה, כחלק מאיחוד האמירויות ב-1971. שנים בודדות אחר כך - הנסיך הצעיר נשלח למרוקו. בראיון נרחב שפורסם ב"ניו יורק טיימס", נחשף כי בגיל 14, הוא נשלח לקצה המגרב כדי לחוות קושי מהו. אחרי הכל, מתחילת שנות ה-60 התפתחה באיחוד האמירויות תעשיית נפט משגשגת שהפכה אותה ואת משפחת השלטון לעשירות בתבל.

צילום ארכיון: לע''מ

בינתיים במרוקו, הנער מוחמד כיבס את בגדיו, מלצר במסעדות מקומיות ובישל לעצמו את ארוחותיו הצנועות. אפילו שמו בדרכון שונה כדי שלא יקבל יחס של בן אצולה. כל זה בזמן שלמד בבית הספר המלכותי, יחד עם לא אחר מאשר מוחמד השישי, מלך מרוקו לעתיד. הבישול, ככל הנראה, לא עלה יפה, וזאיד העיד בכתבה שניזון בעיקר מסלטי טאבולה יום אחר יום.

השנים הבאות עברו על מוחמד בן זאיד במוסדות חינוך בארצו. בחופשת קיץ אחת, נשלח גם לסקוטלנד. בתקופה הזו, התקרב הנסיך למשנת האחים המוסלמים בחסות מורו המצרי. למרבה המזל, המורשת השבטית עליה גדל הייתה חזקה יותר. הנאמנות לאביו הייתה גדולה יותר. והן אלה שהטו את הכף. כשבגר, עבר לדרום בריטניה על מנת ללמוד באקדמיה הצבאית המלכותית בעיר סנדהרסט.

עוד באותו נושא

"הכאסח" שהוביל להסכם ההיסטורי עם ישראל

קטן, איכותי ועשיר: הכירו את צבא איחוד האמירויות

יהודי האמירויות נרגשים: "יום היסטורי"

הידידה החדשה של ישראל היא ארץ של ניגודים והזדמנויות

באי של הממלכה המאוחדת, MBZ ירכוש את ניסיונו הראשון בטיס ויצלח אף קורס צניחה. המטוסים והמסוקים שבהם יטוס, רק יכינו אותו להכשרות שיעבור באיחוד האמירויות בדרך לצמרת הביטחונית של המדינה. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי במהלך שנות ה-90, מוחמד היה המנוע מאחורי פרויקט ה-אף 16 של איחוד האמירויות וארצות הברית. הנסיך הציע לגורמים בוושינגטון הון עתק על מנת לפתח מטוס משופר שיירכש על ידי הנסיכות. מכאן קשריו עם ארצות הברית רק הלכו והתחזקו. 

קורס הקצינים שהשלים, שלח את בן זאיד למשמר הנשיאות באיחוד האמירויות רק בהמשך, הוא יגיע לחיל האוויר כדי לשמש טייס קרב. ממקום זה, הוא יטפס בסולם הדרגות עד לעמדת מפקד חיל האוויר. ב-2005, כשנה לאחר שמונה רשמית ליורש העצר לאחר מות אביו, הוא יזכה אף לדרגת גנרל, כסגן מפקד הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות.

מאותו רגע, כך נדמה, השלטון רק המתין ליפול לידיו. עשור אחד בלבד הפריד בין מות אביו לשבץ שיחווה אחיו ח'ליפה בן זאיד. והחל מאותו יום בינואר 2014, MBZ הפך לשליט בפועל. האיש החזק בפדרציה. 

ללא עכבות

האביב הערבי, התחזקותם של האחים המוסלמים, המעורבות הגוברת של איראן במסדרון הצללים שבין טהרן, בגדד, דמשק וביירות, כל אלה הדאיגו מאוד את MBZ עוד ב-2013. עם ההבנה שארצות הברית של אמריקה לא מתכוונת להציל אותו, הוא החל בשורת רפורמות בצבא שכללו בין היתר גיוס חובה לצעירים. 

ארצות הברית, הוא הפנים בימי ממשל אובמה, לא תהיה שם תמיד בשביל להושיע את הערבים מפני הכוחות הרדיקליים במזרח התיכון. כך יש להבין את התגייסותו לחרם על קטאר ולמלחמה הסעודית נגד החות'ים הפרו-איראניים בתימן – מאבק חסר פשרות במה שהוא מגדיר אסלאם קיצוני, שיעי או סוני, השואף להקים ח'ליפות על חשבון הסדר הקיים. כך אפשר אולי להבין את שבירת הטאבו הערבי בשבוע האחרון, לפיו לא תהיה נורמליזציה עם ישראל ללא התקדמות במשא ומתן עם הפלשתינים. 

בנה קשרים הדוקים עם האמריקנים. בן זאיד ופומפאו // צילום: אי.אף.פי
בנה קשרים הדוקים עם האמריקנים. בן זאיד ופומפאו // צילום: אי.אף.פי

כל האמצעים כשרים במלחמה הזו. בן זאיד הקים עם השנים מערך ריגול וניטור טרור שעוקב אחר אזרחיו שלו. על פי פרסומים זרים, איחוד האמירויות רכשה אף תוכנת ריגול ישראלית למעקב אחר יריבים פוליטיים ומנהיגים בינלאומיים. ב-2019, נבדקו חשדות נגדו בצרפת לגבי מעורבות בעינויים בעקבות תלונה שהוגשה על ידי שישה תימנים. יש מי שיטען, שהכול תחפושת. מאחורי הכנסת הנשים לצבא, הגינונים הדיפלומטיים, שיפור מערכת החינוך, הרפורמות בכלכלה וההתקרבות לארצות הברית, עומד עוד דיקטטור מזרח תיכוני, שמקווה לשרוד את הסערות שבאופק.  

בחמישי האחרון, הצטרף מוחמד בן זאיד לאנוואר סאדאת נשיא מצרים ולחוסיין מלך ירדן. כמוהם, ובניגוד להלך הרוח המדיני ששלט בכיפה יותר מדי זמן, הוא הושיט יד לישראל. את ההסכם משווק זאיד כ"עצירת הסיפוח" ביהודה ושומרון והנחת מפת דרכים לשיתוף פעולה. ייתכן שהוא מקווה שדרך ירושלים, איחוד האמירויות תזכה למטריית הגנה מוושינגטון. אבל כנראה שגם זה לא יעזור לו. כבר עכשיו הוא מכונה בוגד במקומות רבים בעולם הערבי. לפחות כרגע, נדמה שאין מישהו שיותר מתאים ממנו לשלם את המחיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו