מפחיד: משחק ההתאבדות "הלוויתן הכחול" – חזר

בני נוער בירושלים מאוימים שאם לא ישתפו פעולה במשחק "יחטפו מכות" • משטרת ישראל הקימה צוות מיוחד לחקירת הפרשה

צילום: מתוך פייסבוק // מימין: המשחק ברשתות החברתיות. משמאל: זרוע של נער מהודו שחרת עליה דמות לוויתן, כחלק מה"אתגר"

משחק ההתאבדות הזוועתי "הלוויתן הכחול" חזר לאחרונה, לאחר שהופץ בישראל ב-2017, והוא מופץ בקרב מספר גדול של תלמידים מבתי ספר תיכון וחטיבות ביניים בירושלים. בעקבות פניית המשרד לקידום קהילתי החלה משטרת ישראל להפעיל צוות מיוחד לחקירת הפרשה, ולנסות לאתר אדם ששמו עלה שוב ושוב בדיווחים כאחראי על העלאת המשחק: דובר אנגלית העונה לשם (ככל הנראה בדוי) ג'ונתן גלינדו.

מדובר בתופעה חדשה-ישנה ברשת בארץ וברחבי העולם, שהחלה בשנת 2016 והציגה שורה של ״מבחני אומץ״ - אתגרים בעלי אופי של פגיעה עצמית עד כדי אובדנות. התופעה המזעזעת והמסוכנת החלה במדינות מזרח אירופה באמצעות אפליקציית VK  (הגרסה הרוסית לפייסבוק), ומשם התפשטה ברחבי העולם. ההודעות בנושא ״הלוויתן הכחול״ הופכות ויראליות וגורמות לחרדה ובהלה. אחת המשימות שחזרו על עצמן במשחק: לחרות באמצעות סכין דמות של לוויתן על הזרוע.

בגרסה העכשווית, הנער או הנערה שמקבלים את ההודעה מאוימים כי אם לא יעבירו אותה הלאה או לא יבצעו את המשימה "תחטפו מכות מהמארגנים כשלא תצפו לזה". הנוסח המפחיד של ההודעה גרם לנערים ונערות רבות לשדר מצוקה. "לקח לי אתמול מלא זמן להרגיע את הבן שלי שקיבל כזו הודעה", מספרת אימא לילד בכיתה ח' בקבוצת הווטסאפ הכיתתית. "גם הבת שלי ממש מפחדת, זה לא צחוק הנושא הזה", כתבה אימא לילדה אחרת בכיתה.

זה לא לוויתן תמים. משחק ההתאבדות
זה לא לוויתן תמים. משחק ההתאבדות


בעקבות התגברות הדיווחים והשיח ברשתות החברתיות על אתגר ״הלוויתן הכחול״, יצאה השרה לחיזוק וקידום קהילתי, ח״כ אורלי לוי-אבקסיס, בקריאה לציבור ובפרט להורים ולילדים, לפנות למוקד 105 לאורך כל שעות היממה, בכל מקרה של פגיעה או חשש לפגיעה ברשת. במשרד לחיזוק וקידום קהילתי ציינו כי: ״בימים האחרונים אנו עדים לפרסומים גוברים והולכים בהקשר של משחק רשת המכונה 'הלוויתן הכחול', במסגרתו ניתנות משימות 'ילדים ולבני נוער, ולכאורה בסופן הדרישה מהנער או הנערה לשים קץ לחייהם. החשש הוא כי סקרנותם הטבעית של הילדים והנערים עלולה להביא אותם לחיפושים אחר אתגר 'הלוויתן הכחול' ואתגרי אומץ נוספים ולהגביר את תופעת החקיינות של האתגר ולהגביר את הפחד בקרב הציבור".

לפי הדיווחים שהגיעו למשרד לחיזוק וקידום קהילתי, האחראי על מוקד 105 שמרכז את ההגנה על ילדים ובני נוער, התופעה כוללת גם סחיטה ואיומים בקרב הנחשפים לאתגר וגם ילדים שמפחדים להישאר לבד בבית - שמא יאונה להם רע מאותן דמויות המובילות את משחקי האומץ. 

חלק מהמתלוננים אף מתארים את האדם שפנה אליהם – אדם דובר אנגלית העונה לשם (ככל הנראה בדוי) ג'ונתן גלינדו, שמציג עצמו כאחד ממארגני "המשחק".

אתגר מדמם. "הלוויתן הכחול"
אתגר מדמם. "הלוויתן הכחול"


השרה לוי אבקסיס הנחתה לקדם עבודת מטה בין-משרדית למיגור ההתפרצות המחודשת של המשחק המסוכן ב כלל המשרדים השותפים במטה הלאומי, ובכלל זה משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים, יחד עם משטרת ישראל. ״אני פונה להורים לגלות מעורבות בהתנהלותם של הילדים ברשת ולהיות עירניים ומודעים למתרחש בטלפונים הניידים של הילדים, ולשיח שהם מקיימים ברשתות החברתיות. דברו עם הילדים והנחו אותם לשתף אתכם בכל מצוקה שהם חווים ברשת", אמרה לוי אבקסיס. טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר