"משבר הקורונה פרץ אלינו כגל צונאמי של המוני תביעות לבקשת דמי אבטלה, ביום בהיר אחד, כשאין לנו מושג מה יילד יום", מספרת קרן שמעיה, מנהלת מחלקת האבטלה בסניף המוסד לביטוח לאומי בירושלים.
הסניף הירושלמי, בדומה לסניפים אחרים, מתנהל מחודש מארס ועד היום במתכונת חירום לנוכח המצוקה הכלכלית המתמשכת שנכפתה על מיליון אזרחים שאיבדו את מקור הפרנסה שלהם עם המגבלות והסגר המתמשך. "אני זוכרת את הרגע הזה שנעמדתי מול הארגזים שנערמו, ופשוט נשברתי - כל טופס כזה בארגז זה בן אדם, זו משפחה, וזה פשוט לא נתפס".
סניפי המוסד לביטוח לאומי הפכו למוקד הנושא בנטל הטיפול במצוקת האבטלה לנוכח משבר כלכלי שלא נראה כמותו בישראל. הפקידות, הפקידים והמנהלות בסניפים עובדים מסביב לשעון, כדי להספיק לעמוד בטיפול באלפי הבקשות, ונשברים אל מול הסיפורים האישיים וחווים תסכול לנוכח ההבנה שגם כשהסיוע מאושר, היקפו לא מספיק. "אנחנו בין הפטיש לסדן, בין מגבלות החוק למצוקה שזועקת לשמיים, ידינו כבולות", מציינת שרית מנשה, מנהלת מחלקת קבלת קהל בסניף ראשל"צ.
עוד בנושא:
השר כץ חשף את תוכנית הסיוע הכלכלית
תוכנית החירום של הקהילות היהודיות בעקבות החשש מגל שני
נתניהו וכץ החליטו: תוכנית סיוע נוספת בהיקף של 2 מיליארד שקלים לעסקים ולעצמאים
אנחנו פוגשות מדי יום אנשים שעבדו כל חייהם, שמעולם לא ידעו מה זה ביטוח לאומי, והתסכול אדיר, כי גם כשאנחנו מאתרות וממצות את כל הזכויות, ברוב המקרים לאנשים אין דרך להרים את הראש מעל המים, הלב נשבר".
כמיליון אזרחים איבדו את פרנסתם מאז פרוץ משבר הקורונה, ששיתק את המשק באבחה אחת. זאת, לא כולל עצמאים ובעלי עסקים שאינם זכאים לדמי אבטלה. רק %43 חזרו לשוק התעסוקה עד כה, כשהמגבלות החדשות והסיכוי הגובר לסגר נוסף מביאים איתם חששות כבדים מגל מפוטרים חדש, שכבר החל לזרום אל הסניפים בשבוע האחרון.
טלי מצרי, מנהלת תחום הקצבאות (גמלאות) בסניף ירושלים: "לא תיארתי לעצמי מעולם שדבר כזה יקרה בישראל. לפגוש שוב ושוב את החלל הזה בעיניים של האנשים, של חוסר הוודאות, של פחד קיומי. אני חוזרת הביתה עם הסיפורים האלה - ולא מצליחה לישון".
סיור בסניפי הביטוח הלאומי: מחר במוסף "ישראל השבוע".
