תמונת המחשה // צילום: דובר צה"ל

"קפיצת מדרגה משמעותית ללוחמי החוד": זו הקסדה החדשה של צה"ל

ביחידת מטמו"ן חשפו את קסדת "שחר" שכוללת מיגון משופר דרמטית ואפשרות לחיבור אמצעים מתקדמים • "הקסדה תורמת ישירות לשרידות ולקטלניות הלוחם"

צה"ל חשף לאחרונה את קסדת "שחר", קסדות חי"ר חדשות שפותחו ונרכשו בארצות הברית, ושכוללות שורה של יכולות מתקדמות לעומת הקסדות הישנות. בניגוד לקסדות שנמצאות כרגע בשימוש, צורת הקסדה ושטח המיגון נקבעו בהתאם למיפוי פגיעות שביצע חיל הרפואה, ובמקביל היא מאפשרת התאמה למגוון אמצעים מתקדמים.

הקסדות נרכשו בהובלת יחידת מטמו״ן (מבצעים, טכנולוגיה, מחקר ותכנון וניסויים) בחטיבה הטכנולוגית ליבשה שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומחלקת אמל״ח בזרוע היבשה, מתוך הבנה כי יש צורך לשדרג את יכולות צה"ל בנושא.

מיגון וקטלניות גבוהות יותר. הקסדה החדשה // צילום: דובר צה"ל
מיגון וקטלניות גבוהות יותר. הקסדה החדשה // צילום: דובר צה"ל

"הקסדה תוכננה מתוך הסתכלות רחבה ורב-תחומית: מבצעית, טכנית, רפואית וארגונומית", אמר מפקד יחידת מטמו״ן, אלוף משנה יוסי דניאל. "הקסדה תקנה הגנה בליסטית ומכנית גבוהה לצד נוחות, התאמה לטווח רחב של מידות, יציבות וממשקים לציוד נלווה הנישא על הקסדה לרבות אמר"לים (אמצעי ראיית לילה), פנסי נצנץ, מיגון, שמע וכדומה. הקסדה תסופק עם כיסוי שיאפשר שילוב מארזי אנרגיה לאמר"ל, ניהול כבלים, משקולת איזון ועוד".

בצה"ל מציינים כי הקסדה החדשה מספקת עלייה ברמת המיגון אל מול הקסדה הנוכחית, ללא עליה במשקל הקסדה, ובנוסף היא מספקת התאמה לעבודה עם מיגון שמע או מערכות קשר טקטי ללא פשרות בשטחי המיגון. כיסוי הקסדה מותאם לצרכים המבצעיים לרבות ניהול כבלים, מתאם למשקולות איזון וכדומה. בנוסף ערסל הקסדה מבוסס על רשת ולא על כריות דבר שמשפר את מידת האוורור הפסיבי של הראש ומקטין את הצטברות הזיעה וכן קיימת בה מערכת רתימה לראש (ערסל ורצועות סנטר) המבטיחה יציבות, פשטות ונוחות מיטביים ובדגש בעת נשיאת אמצעים.

״הקסדה החדשה מהווה קפיצת מדרגה משמעותית ללוחמי החוד בצה״ל בכלל וביבשה בפרט", מדגיש ראש ענף חי״ר במחלקת אמל״ח בזרוע היבשה, סגן אלוף שלומי בוסקילה. "מפקד זרוע היבשה הגדיר את שנת העבודה 2020 כשנת השחזת הקצה המבצעי. על כן, במהלך שנה זו אנו מבצעים תהליכים משמעותיים וחדשניים אשר יובילו למהפכה בקטלניות הלוחם בהתאם להשתנות האיומים, ולחיזוק כשירות צה״ל למערכה הבאה.

תורמת באופן ישיר לקטלניות // צילום: דובר צה"ל
תורמת באופן ישיר לקטלניות // צילום: דובר צה"ל

"הרעיון הזה בא לידי ביטוי גם באמל״ח שהלוחמים מקבלים", הוא מסביר. "הקסדה נועדה לחזק את ההגנה על הלוחם, ולאפשר לו לחבר את הציוד הנלווה בקלות ובמהירות, בכך הקסדה תורמת באופן ישיר לשרידות ולקטלניות הלוחם בקצה המבצעי, ובכך תעצים את תרומתו בלחימה, בפעילות מבצעית ובאימונים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו