פסטיבל בשווייץ: פרס לסרט על אמיר חצרוני

הסרט התיעודי "אמיר חצרוני: תיאור מקרה" זכה בקטגוריית הסרטים התיעודיים בפסטיבל סרטים שווייצרי • חצרוני: "הזכייה הזו מאשרת שיש כאן עסק עם מישהו שהוא לא רק אושיית אינסטגרם אלא אינטלקטואל והוגה דעות ברמה עולמית"

פרופ' אמיר חצרוני, צילום: צילום מסך

הסרט התיעודי "אמיר חצרוני: תיאור מקרה" בכיכובו של פרופ' אמיר חצרוני זכה בפרס בפסטיבל סרטים שוויצרי בקטגוריית הסרטים התיעודיים. את הסרט ביים והפיק ג'וזפה (יוסי) שטרנגר, והוא גם זה שהגיש אותו לפסטיבל.

"הסרט התקבל והוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של שוויץ (SIFF - Switzerland International Film Festival) שנערך מידי שנה מאז 2017, ומנוהל על ידי דניאל פוגר שמכהן גם כראש חבר השופטים. בעקבות משבר הקורונה האירוע התקיים השנה באופן וירטואלי", מסביר שטרנגר, בן 31 מתל אביב, פסיכולוג שלמד גם קולנוע ומעיד על התחום כתשוקתו האמיתית.

"הפסטיבל בוחר לתחרות סרטים באופן אקלקטי עם דגש אסתטי, ורמת הסרטים בפסטיבל השנה הייתה גבוהה מאוד. מתוך אלפי הסרטים שנשלחו, 48 מהם התקבלו לתחרות הדוקומנטרית. כשצפיתי בסרטים קצת חששתי, לא חשבתי שאזכה בפרס הראשון. עם זאת, אני מאוד מאמין בסרט הזה והאמנתי בו מהרגע הראשון, משום שקולנוע נועד לקלף שכבות וזה ההישג האמיתי שלי בסרט".

הסרטים הזוכים בקטגוריית הסרטים הדוקומנטריים // צילום מסך
הסרטים הזוכים בקטגוריית הסרטים הדוקומנטריים // צילום מסך

הסרט, בן שעה וחמש דקות, עוקב אחר חייו של חצרוני (52) לאורך כחודש, ברגעי המשבר הקשים ביותר של חייו. אף קרן לא תמכה בסרט ואף גוף שידור לא לקח עליה חסות ועל כן העבודה על הסרט נמשכה יותר מארבע שנים.

"הסרט מתאר את חיי באותה תקופה", מספר חצרוני, "חיים של סלב במצוקה על רקע מות אבי, משבר ביחסים הרומנטיים עם חברתי הערבייה דאז, משבר בקריירה האקדמית, סכסוך עם בונה מצבות שסירב בהתחלה לבנות את המצבות המדליקות של הוריי בגלל הטקסט הציני, פגישות עם מעריצים, גרופיות. הסרט, באופן מפתיע, נקי כמעט לגמרי מפוליטיקה ונקי לגמרי מפרובוקציות. סרט מאוד אישי על בן אדם מפורסם שלא מקבל את ההכרה הממסדית לה הוא ראוי לדעתו.

"הזכייה הזו מאשרת שאני מקרה קלאסי של 'אין נביא בעירו'. אינני נביא, ולכן אינני יכול לדעת מתי ואם יוסר מעלי החרם במדיה הישראלית, אבל אני מציע לפתוח עיניים ולראות שיש כאן עסק עם מישהו שהוא לא רק אושיית אינסטגרם אלא אינטלקטואל והוגה דעות ברמה עולמית".

מדוע אף קרן או גוף שידור לא תמכו בסרט?

"האמת היא שמראש הנחתי שבגלל הבחירה באמיר כמושא הסרט לא יתמכו בפרויקט או ידרשו להגביל אותו, ולכן נמנעתי לפנות לקרנות ולגופי שידור מלכתחילה", מסביר שטרנגר. "היה לי חשוב במקרה הזה לספר את האמת או לא לספר אותה בכלל".

"הזכייה הזו מאשרת שאני מקרה קלאסי של 'אין נביא בעירו'" // צילום מסך, מתוך הסרט "תיאור מקרה"
"הזכייה הזו מאשרת שאני מקרה קלאסי של 'אין נביא בעירו'" // צילום מסך, מתוך הסרט "תיאור מקרה"

"זה תמיד כיף ומחמיא לזכות בפרסים", מסכם הבמאי, "אבל מבלי להמעיט בערך של הזכייה - עם פרסים לא הולכים למכולת. הרצון החזק ביותר שלי כרגע הוא למצוא עבודה יציבה בתחום, ואם זה יקרה למרות המצב הנוכחי הקשה של הקורונה אהיה מאושר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר