מסתמן: ארה"ב תציג את "תוכנית המאה" בשבוע הבא

אחרי ציפייה של שלוש שנים הפרק המדיני של תוכנית השלום ייחשף לעולם • סגן נשיא ארה"ב מייק פנס המבקר בישראל לרגל אירועי פורום השואה הבינלאומי, הזמין את נתניהו וגנץ לוושינגטון להשקת "תוכנית המאה" • הערכה: טראמפ יאפשר לישראל לספח את בקעת הירדן

נתניהו, טראמפ ואבו מאזן // צילום: EPA, AFP // נתניהו, טראמפ ואבו מאזן // צילום: EPA, AFP

בתום ציפייה עולמית בת שלוש שנים "תכנית המאה" של ממשל טראמפ, יוצאת לדרך - כך נודע ל"ישראל היום" מפי מקורות בכירים בארה"ב ובישראל. שלוש שנים לאחר שהחלה הכנתה, ושנה מאז שהסתיימה כתיבתה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר לצוות השלום של הבית הלבן, בראשות חתנו ג'ארד קושנר, לפרסם בשבוע הבא את הפרק המדיני והעיקרי של התכנית, שנועדה להביא לשלום בין ישראל לפלשתינים. טקס השקת התוכנית צפוי להתקיים בשבוע הבא בארה"ב. 

ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הוזמנו היום (חמישי) על ידי סגן הנשיא מייק פנס להשתתף בהשקת "עסקת המאה" הצפויה להתקיים בשבוע הבא בוושינגטון.

המידע אודות הכוונה לפרסם את תכנית השלום הגיע לראשי המתנחלים שמקיימים בימים האחרונים התייעצויות דחופות. בדיונים אלה נקבעו שלושה קווים אדומים לתכנית שיציג הממשל: לא למדינה פלשתינית (גם אם "מפורזת"), לא למסירת שטחים ומאבק נחרץ נגד הכנסת ישובים למצב של "מובלעות".

 

גם ירושלים בתוכנית // צילום: משה שי

על תכנית השלום שזכתה לשם "עסקת המאה", עובדים בבית הלבן מאז החל ממשל טראמפ את כהונתו. נוסף לקושנר וברקוביץ', נטלו חלק מרכזית בהכנתה השגריר האמריקני בישראל, דיוויד פרידמן והשליח המיוחד הקודם, ג'ייסון גרינבלאט. כחלק מתהליכי שלום קודמים שהובילה ארה"ב, הצוות ניסה לשבור תפיסות ישנות הן באופן הכנת התוכנית, הן בתכניה. 

 

השקעות של מיליארדים ברשות הפלשתינית

כחלק מהגישה המחודשת, גיבשו קושנר ואנשיו תכנית השקעות נרחבת ברשות הפלשתינית, שאמורה להביא לקדם את השלום באמצעים כלכליים. פרקים אלה של התכנית הוצגו על ידי הממשל בסדנה הכלכלית שנערכה בבחריין לפני חצי שנה. עם זאת, קושנר הבהיר בוועידה כי מימוש תכנית ההשקעות, שהיקפה 50 מיליארד דולר, מותנה ביישום החלק המדיני שייחשף בשבוע הבא.

בממשל האמריקני ישנו תסכול מתמשך מכך שהמשבר הפוליטי בישראל מנע עד כה את פרסום התכנית. כבר במהלך מערכת הבחירות הראשונה, לפני שנה, שקלו קושנר וצוותו לפרסם את הפרק המדיני של התכנית. ואולם, בעקבות הערות בישראל כי הצגת תכנית השלום בעיצומה של מערכת הבחירות תתפרש כהתערבות בתהליך הדמוקרטי החליטו בממשל להמתין.  

 

לאחר מערכת הבחירות השנייה הממשל החליט להמתין למיצוי ההליך הפוליטי בישראל. עם היציאה לבחירות השלישיות ולאחר מספר הכנות ותיאומים סופיים שנמשכים גם בימים אלה, הגיעו בממשל למסקנה כי אין טעם להמתין עוד. בין היתר, בממשל מודעים לאפשרות שטראמפ לא ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו בסתיו הבא ואז התכנית תיגנז עוד לפני שפורסמה. בנוסף, בממשל עוקבים מקרוב אחר התהליך הפוליטי בישראל ומודעים לסקרים הצופים שלא תהיה הכרעה גם בסיבוב הבא. 

בממשל לא מנסים עוד לשכנע את הרשות הפלשתינית להצטרף לתהליך המדיני. יו"ר הרשות אבו מאזן ואנשיו מחרימים למעשה את ממשל טראמפ מאז החלה כהונתו ולבית הלבן ברור שיתנגדו לתכנית. ל"ישראל היום" נודע כי הסרבנות הפלשתינית השפיעה על תכני התוכנית וכן על סעיפים שונים בה, ככל הנראה לטובתה של ישראל. 

בממשל הקפידו לשמור בסודיות רבה על תכני הפרק המדיני של "עסקת המאה" לכל אורך תהליך הכנת התכנית וגם ברגע זה אומרים כי "את מספר האנשים שמכירים את כל התכנית לא עולה על אצבעות יד אחת". עם זאת, ההערכה היא שהממשל יאפשר לממשלת נתניהו להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן, כפי שהתחייב ראש הממשלה פעמים רבות בעת האחרונה. 
בנוגע לפלשתינים, הממשל צפוי לתמוך בכינון מדינה פלשתינית במידה וכן בבירה פלשתינית בסביבות ירושלים. עם זאת, עמדות אלה יותנו בכך ששני הצדדים יסכימו להם. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר