מח"ט על חייליו: "הם ערסים, תופעת טבע שלא ניתן לסדר"

סערה בקרב חיילים בעוטף עזה: נהגי ביטחון שוטף טוענים כי מפקדם התבטא באופן מזלזל בביקורת שערך בשבת האחרונה • דובר צה"ל: "הוא התנצל על דבריו"

צילום: אייל מרגולין - ג'יני

נהגי ביטחון שוטף בגבול רצועת עזה טוענים כי מפקד החטיבה בגזרה שבה הם משרתים כינה אותם "ערסים". במכתב של החיילים, שפורסם בעמוד של "הצל" בפייסבוק, הם תיארו את השתלשלות האירועים שהובילו, לטענתם, להתבטאויות פוגעניות מצד המח"ט, אל"מ יואב ברונר. ל"ישראל היום" נודע כי המח"ט טילפן באופן אישי לכל אחד מהחיילים על מנת להתנצל ולהודות להם על העבודה הקשה מדי יום בגזרה.

"אנחנו נהגי בט"ש (ביטחון שוטף) על גבול רצועת עזה בחטיבה הצפונית", כתבו החיילים. "למי שלא יודע, אנחנו תומכי לחימה עם רמת הכשרה מינימלית, ולמרות זאת אנו נמצאים מדי יום באחת הגזרות הכי חמות ומסוכנות בארץ, כשאנחנו חשופים לסכנות לא צפויות הן בשגרה והן בהפרות סדר המטורפות של החמאס. אנחנו מבצעים את העבודה שלנו מתוך שליחות ותחושת גאווה למען ביטחון המדינה.

אבל לצערנו, לא אחר מאשר מפקד החטיבה של הגזרה, אל"מ יואב ברונר, לא מסתיר את הדעות הגזעניות והמזעזעות שלו כלפינו". 

לטענת החיילים, בשבת האחרונה עצר המח"ט את לבנת הסיור, המורכבת מג'יפ דויד והאמר ממוגנים, וערך ביקורת ללוחמים ולנהגים. 

"תוך כדי הביקורת שעשה ללוחמים, הוא בירר עם אחד מהם על אירוע התהפכות ג'יפ בגזרה כמה ימים לפני כן", סיפרו החיילים בפוסט. "הלוחם הסביר לו שמדובר היה בנהג חדש שככל הנראה לא ערך היכרות עם הגזרה ולא היה מודע להשלכות של תנאי מזג האוויר. חשוב להדגיש שלא מדובר בנהג שנסע במהירות מופרזת או בנהג רשלן. במקום לקבל את הטיעון, המח"ט בחר להוביל את השיח למקום חשוך ופוגעני, ושאל את הלוחמים, 'הנהג היה ערס, נכון?'

"אחד הלוחמים ענה לו, 'ואם הם ערסים, הם לא בני אדם?', וקיבל את התשובה המזעזעת הבאה: 'לא. הם לא בני אדם. הם תופעת טבע שאי אפשר לסדר אותה. אם הייתי צריך לבחור לשלוח 100 מחבלים לעזה או 100 ערסים, הייתי שולח 100 ערסים'. מזעזע. אבל זה לא נגמר פה. 

"הלוחמים ענו לו, 'גם לנו יש חברים ערסים'. בתגובה ענה להם, 'החברים שלכם הם ערסים צעצוע, לא כמוהם'.
"ואם לא מספיק הזלזול הזה, המח"ט המשיך ואמר, 'אתם עושים עבודה טובה, אתם תמשיכו בעבודה שלכם ואני אדאג שהנהגים לא יהפכו אתכם. יש להם שם אידיוטים'".

צילום: איי.אף.פי

הנהגים הביעו במכתבם את הפגיעה הקשה שחשו בעקבות דברי המח"ט. "ככה מדבר עלינו המח"ט שלנו. במקום להיות גאה בפקודים שנמצאים תחתיו, ולפרגן לנו על שאנחנו מבצעים את המשימות שלנו על הצד הכי טוב, הוא הופך אותנו לסכנה. לא החמאס מסכן את הלוחמים, לא 100 מחבלים מסכנים אותם - אנחנו, נהגי הבט"ש מסכנים אותם".

בסיכום, כתבו החיילים כי הם ימשיכו בעבודתם, והוסיפו: "לך, מח"ט צפונית יקר - ההערכה שאנחנו מקבלים מכלל הלוחמים והמפקדים של גדוד שמשון מחזקת אותנו להמשיך בעבודה שלנו. בניגוד אליך, הם יודעים באמת להעריך ולהוקיר אותנו, כי הם לא נשענים על גזענות וסטיגמות. הם נשענים על המצוינות שלנו ועל כך שאנחנו מבצעים את המשימה שלנו. 

"אנחנו מזמינים אותך לבוא ולהתנצל על המילים הקשות שלך, גם אם זה לא יעזור הרבה. כי ברגעים כאלו אתה חושף את מה שאתה באמת חושב.

"מיותר לציין שמדובר בפלוגת נהגי בט"ש שקיבלה אותות הצטיינות על תפקודה, ולא כמו שמצטייר מדבריו של המח"ט שכנראה לא מודע למה שיוצא לו מהפה".

דובר צה"ל: "ביום שישי בלילה יצא מפקד החטיבה לסייר בין הכוחות במרחב הגדר. במהלך הסיור פגש המחט לבנת סיור והתפתחה שיחה אודות התהפכות רכב שאירעה לפני כשבוע ונבעה מאי הקפדה על הנהלים. המח"ט קבע שיחה עם הנהגים על מנת להתנצל על דבריו במידה שלא הובנו או פגעו במי מהם. כלל החיילים והמפקדים הפועלים בגזרת אוגדת עזה ובפרט פלוגות הנהגים שמהוות מכפיל כוח משמעותי, ראויים לכל הערכה על  שירותם בתנאים מבצעיים מורכבים ומאתגרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר