צילום: באדיבות כאן 11 // מתוך "מלכויות של מטה"

מה אתם יודעים על חסידים?

הסדרה החדשה "מלכויות של מטה" של כאן 11 מספקת הצצה מסקרנת לעולם החסידויות, אך עדיין מסתירה דברים מעיני הצופה

חילונים, מה אתם יודעים על חסידים? ואני לא מדבר על פוליטיקה. עד כמה אתם מכירים את השורשים מהם צמחו?

"מלכויות של מטה", שעלתה אמש (ג') בכאן 11, מנסה להציג את ההיסטוריה של החסידויות החל מראשית התנועה. זהו מסמך שפונה לחילוני המצוי ומבקש לשים את הסטיגמות והאנטי בצד לטובת הכרת האחר.

באדיבות כאן 11

• ביקורת: "לשבור את הקרח 2"

• 'הבימה': הושעו סמכויות ההנהלה

• ביקורת: מסע הנקמה של אלון בן דוד

אז מה ההבדל בין חסיד לאדם דתי? "חסיד זה להתנהג דרגה אחת יותר גבוה מהרגיל. לקיים את שורת הדין ואף לפנים משורת הדין", מסביר לנו אחד הדוברים. אם תרצו, זה להיות אקסטרה דתי. אבל לא רק. החסידות חידשה את הגישה שלה ליהדות וחידדה את הקרבה בין האדם לבורא, והביאה את השמחה ליהדות.

החסידות הוקמה על ידי הבעל שם טוב במה שהיום נחשב אוקראינה, ואחריו הלכה וגדלה קהילה ענפה. ראשי הקהילה נפוצו לכל רחבי אירופה ושם הקימו קהילות שכל אחת מהן נקראת על שם המקום שממנו באה (בעלז, גור וכו').

הפרק הראשון מתייחס לשבר הגדול בקהילות החסידיות בעקבות השואה ולאדמו"רים שמנהיגים את הקהילות. בתחילת הפרק מדבר ישראל גולדווסר, חסיד גור ומדריך מסעות לפולין, על הקמת החסידות ואומר "כשקמה כת היא תמיד חשודה, והכת הזאת היתה חשודה במיוחד כי היא עוסקת גם בקבלה ומיסטיקה". אם הוא מתייחס לזה כאל כת, מה יחשוב הצופה החילוני?

גיבור הפרק הוא סנדר פריד, מהבודדים שניצלו בשואה מקהילת בעלז. פריד, כמו רבים אחרים במגזר, לא שואל שאלות שנוגעות לאמונה ולהשמדת היהודים. למרות שאיבד שם את כל משפחתו כשהיה ילד, הוא מביט קדימה - לא לאחור. הנקמה של פריד בנאצים היא מאות נינים שהעמיד וקהילה שלמה שהולכת אחריו.


מה הם מסתירים? // צילום: מתוך: "מלכויות של מטה", באדיבות כאן 11

באופן כללי, עד לשנים האחרונות החסידים לא ערכו מסעות למחנות ההשמדה. כיום יש יותר פתיחות להתעמתות עם עוולות הנאצים, ולימוד בשטח של ההיסטוריה של העם היהודי, אם כי גם שם שאלות של "איך השמדת העם מסתדרת עם האמונה" לא נשאלות.

נושא האדמו"רים והצדיקים הוא המעניין ביותר בעיניי. קשה לאדם חילוני להבין את גודל המעמד עבור אותם חרדים המתפללים על קברו של אדמו"ר או מנהיג קהילה גדול. אני לא יכול לא לחשוב על פולחן האישיות כלפיו. ולא רק ליד קברים - מתפללים ליד דלת החדר שבו היה לומד הרב כשהיה חי ומבקשים בקשות. לא מבורא עולם, מהרב. "בחסידות, האדמו"ר הוא מישהו שביני לבין הקב"ה... זה משהו שזה שהוא נמצא בעולם, זאת סיבה טובה לישון בלילה", מסביר אחד החסידים. דמות האדמו"ר עוד תחזור בפרקים הבאים, שם נראה כיצד הוא זה שפוסק בכל החלטה בחיי היום-יום של החסידים, והם למעשה מבטלים את עצמם בפניו ועושים כל שיגיד.

אני חייב להודות שהתקשיתי לעקוב אחר מי הקים איזו חסידות במהלך השנים. לא נראה לי שזה משנה כדי להבין את המהפכה שהתנועה הזאת עשתה. אבל מה שיותר הפריע לי הוא שלאורך כל הפרק המרואיינים מספרים רק את הטוב שבחסידות ונמנעים מלענות על שאלות שלא נוחות להם. זה מציג תמונה חסרה על החסידויות, ולכן צריך לראות את הסדרה עם סימני שאלה מתבקשים.

"מלכויות של מטה", כאן 11, 21:00

• אות הצטיינות ליזם "הסטורי של אווה"

• כוכבי "שנות ה-80": "הלכנו אחורה"

• קים אור אזולאי נגד מעיין אדם

• "יוצר "הנערים": "מדובר באפרטהייד"

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו