תנועת "בוחרים במשפחה" נגד הדמויות המצוירות שקע ותקע

במכתב ששוגר לראשי חברת החשמל ולשר האנרגיה יוצאים אנשי התנועה נגד כוכבי הפרסומת ותינוקם וטוענים: מדובר בתעמולה להט"בית שפוגעת בנו ובילדינו • חברת החשמל: הארגון ממציא פרשנות

שקע ותקע הם זוג? // צילום: AP // שקע ותקע הם זוג? // צילום: AP

נתקו את שקע ותקע: קריאה זאת שוגרה הערב (חמישי) מטעם תנועת "בוחרים במשפחה" לבכירי חברת החשמל. במכתב ששוגר לבכירים יוצאת התנועה נגד הדמויות המצוירות ותינוקן המובילים את קמפיין החברה, זאת בטענה שמדובר  למעשה בתעמולה להט"בית שפוגעת בילדים ובערכי המשפחה. 

"לשקע ותקע הדמויות המופיעות באופן קבוע בפרסומיכם נוספה בשנים האחרונות דמות של תינוק" ("שטקר" – ד.ש), כותבים אנשי התנועה במכתב. "בתחילה לא ייחסנו לכך חשיבות מרובה, אבל לאור המאבק על מתן פונדקאות לגברים החיים במשק בית משותף, אנו חשים שחברת החשמל בפרסומיה עסקה בעצם בתעמולה סמויה שנועדה להפוך את מה שפסול מבחינה חוקית ומוסרית ללגיטימי ונורמלי".

במכתב שעותק ממנו נשלח גם לשר האנרגיה, יובל שטייניץ, נכתב עוד: "חברת החשמל היא חברה שתפקידה לספק חשמל ולא תעמולה סמויה בנושאים השנויים במחלוקת ציבורית . כגוף מונופולי על החברה לנהוג במשנה זהירות בנושאים רגישים אלו. אנו סבורים, שאין זה מתפקידה של חברת החשמל לעסוק בחינוך הציבור בנושאים שאינם קשורים לצריכת החשמל".

אנשי התנועה טוענים שחשיפה שלהם לתכנים המצויים בפרסומת המצוירת מהוויה פגיעה בהם ובילדיהם ומבהירים: "אנו הצרכנים השבויים שלכם תובעים להפסיק באופן מיידי את ציורי התעמולה הלהטבי"ת הנשלחים לביתנו באמצעות החשבון החודשי וההודעות השונות של החברה".

דמויותיהם של שקע ותקע הופיעו לראשונה בפרסומת של חברת החשמל בשנת 2003. בפרסומות השונות ייקלעו לרוב דמויותיהם לאירוע כלשהו שעשוי להוביל לסכנת התחשמלות ושממנו יכולים הילדים ללמוד כיצד יש לנהוג נכון בחשמל. עד כה מעולם לא השמיעה חברת החשמל התייחסות המבהירה כי שקע ותקע אכן משתייכים לקהילה הלהט"בית.

בשנת 2015 אגב, שאל גולש בעמוד הפייסבוק של חברת החשמל מדוע אין אישה ביקום של שקע ותקע. בחברה השיבו שדמויותיהם של השניים הן ממין זכר כיוון שהמונחים "שקע" ו"תקע" הם במין זכר וכתבו גם:  "אילו היינו מוסיפים לצידם דמות נשית, הייתה לנו מגבלה לעשות בהם שימוש בפעילות פרסומית במגזר החרדי".

תנועת "בוחרים במשפחה" שבעמוד הפייסבוק שלה מגדירה את עצמה כפועלת לחיזוק ערכי המשפחה בישראל, הוקמה בשנת 2018 על ידי הרב עזריאל אריאל, רב הישוב "עטרת". התנועה יצאה נגד הקהילה הלהט"בית בהזדמנויות שונות, למשל בהפגנות מול מגדלי עזריאלי בתל אביב ובקמפיין נגד ספר ילדים בשם "כל אחד והמשפחה שלו", המציג סוגי משפחות שונים.

תגובת חברת החשמל: ''הבובות שקע, תקע ושטקר מלוות את חברת החשמל מזה שנים ארוכות ומטרתן המרכזית לשמש את החברה בפרסומים הנוגעים למידע שימושי לציבור ומסרים בנוגע לבטיחות בחשמל. 'עד היום, מבדיקות יזומות שערכה החברה בקרב לקוחותיה, ניכר כי השימוש בבובות מסייע להעברת מסרים חשובים בדבר בטיחות בחשמל, בעיקר בקרב ילדים. בסופו של דבר, מדובר בבובות ותו לא, צר לנו על כך שהארגון בוחר להמציא לדמויות קשר ופרשנות שרחוקים מהכוונה לשמה יועדו, שהיא כאמור בטיחות בחשמל ושמירה על חיי אדם''.

• לידיעת אופירה: אייל גולן סולח לך

• "הנערים": אין צד צודק, אין צד מנצח

• פייק ניוז: השמועות שאין עליהן מחילה

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר