הנוף אל הים

הטיול המושלם לקיץ: סעו לקיסריה

השקיעה היפה אל מול הים, המסעדות הטובות, וכמובן המבנים המשוחזרים • טיול בקיסריה יחזיר אתכם אחורה בזמן ויגרום לכם ליהנות מההווה

אלפיים שנה שרדו המחסנים שבנה הורדוס ליד נמל קיסריה כדי לאחסן בהם את כל הסחורות שהגיעו מרומא לארץ ישראל. במשך חמש שנים נערך במקום פרויקט שחזור של אנשי רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים, ובסיומן, לפני חודשיים, הפכו המחסנים העתיקים למרכז מבקרים מרשים.

מרכז המבקרים בקיסריה הוא אחד ממפעלי הבנייה העצומים של המלך הורדוס, שעימם נמנה גם הר הבית בירושלים. המרכז בנוי בסגנון אדריכלות רומי בן ארבעה קמרונות, שהדרומי שבהם שרד בשלמותו במשך אלפיים שנה. בשלושת האחרים בוצע שחזור, וארבעתם יוצרים עתה חלל אחד, מושקע, שבו מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו בחפירות. כך, למשל, רואים שורה של אבני שיש, שהובאו לכאן ממדינות באירופה, כדים ששימשו להובלת יין, נרות, מטבעות זהב, ואפילו תחריט של מנורה. כל האוצרות הללו היו חבויים בחולות קיסריה במשך מאות ואלפי שנים. כשנכנסים למרכז, רואים בקצה הקמרון הצפוני את ההתפתחות של היישוב בקיסריה מימי הורדוס עד ימינו.

כמו אבני הכותל

אוצרות קיסריה

יש עוד עשרה קמרונות שממתינים לשחזור בעקבות ארבעת הראשונים. השחזור הקודם היה בתקופה הביזנטית, כשבמקום המקדש לקיסר נבנתה מעל כנסייה גדולה. מערכת הקמרונות עמדה בחזית המערבית של "במת המקדש" וכללה שני אולמות, שצידם המערבי היה פתוח לכיוון הנמל. בין האולמות הוקמה מערכת של קמרונות קטנים יותר, הנושאת על גבה גרם מדרגות שהוביל את הבאים ממזח הנמל אל עבר המתחם המקודש. 

"במהלך החפירות היה מרגש מאוד לראות שהאבנים ששימשו לבניית במת המקדש כאן נראות בדיוק כמו האבנים שאנחנו מכירים מהכותל המערבי", אומר מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, "זה מעיד על כך שאותו ארכיטקט של בית המקדש השני בירושלים תכנן גם את הקמרונות". 

בקמרון המשוחזר השני, על המסך האנכי המשתרע על כל הקיר, מוקרן סרטון המספר את סיפור חייו של הורדוס בצל השלטון הרומי. בתוך עשר דקות אנו מקבלים מושג על המאמץ שהושקע בהקמתה של קיסריה, שנבנתה לכבודו של הקיסר. הקמרונות, שבהם אוחסנה הסחורה שהגיעה לנמל, הן ליצוא והן ליבוא, שימשו בסיס לבימת המקדש שנבנתה עליהם. המקדש השקיף אל הים ומוזכר בספר "מלחמות היהודים" של יוסף בן מתתיהו, שבו מסופר כי הורדוס בנה את המקדש בראש הגבעה ובתוכו הוצב פסל ענק של הקיסר בדמות זאוס ופסל נוסף של האלה רומא בדמות הרה מארגוס. 

אצטדיון חבוי

מצפון לקמרונות משחזרים עתה את המדרגות הלבנות על רחבת הכניסה למקדש החרב. עדיין לא ידוע לאיזו רמת שחזור יגיעו כאן. בקמרון הדרומי אפשר לראות את הגומחות בקירות, ששימשו להנחת קורות מדפים לאחסון. מצפון למתחם הנמל עדיין חבוי בתוך הקרקע אצטדיון עגול גדול, שטרם נחפר, שיאפיל בגודלו על האמפי בקיסריה המשמש למופעים. 

בד בבד עם שחזור הקמרונות והקמת מרכז המבקרים, נבנתה בקיסריה גם טיילת המחברת את אמת המים הקדומה (חוף האקוודוקט) לטיילת החומות והביצורים. הטיילת החדשה עוברת, בין השאר, ליד בית כנסת עתיק. בין בית הכנסת לחומות העיר הצלבנית נחשף מבנה שקוע ובו רצפת פסיפס נדירה ועמודים רומיים עם כותרות קורינתיות. 

כשיוצאים ממרכז המבקרים בקמרונות ועולים במדרגות השחורות, ניצב כבשן להכנת זכוכית, שנבנה כשחזור של כבשן מהתקופה הביזנטית שהתגלה במהלך החפירות. לשחזור זה אחראי איתי מגר, איש הזכוכית מקיסריה, שמעביר במקום סדנה לניפוח זכוכית, שבה הוא יוצר בטכניקת ניפוח מסורתית כלים בצבעים ובעיצובם זהים לממצאי הזכוכית הרומית, שנמצאה בקיסריה הקדומה. את הדוגמאות הוא מוצא במוזיאונים בארץ, שם מוצגים כלי זכוכית מהתקופות השונות. 

קמצוץ נחושת מקנה לכלים ולתכשיטים צבע מיוחד, והזכוכית עצמה מבוססת על חול ים מקומי. 

הסדנאות לכל המשפחה יכולות להימשך בין כמה דקות לשעה וחצי, במחיר של בין 35 ל־70 שקלים למשתתף. כדאי לתאם מראש בטלפון 052-5015700. 

קפה בשקיעה

פורט קפה

בנמל קיסריה פועלות היום כמה מסעדות, שחלקן יושב ממש ליד הים. לפני כמה שנים כרסם הים ברצפה של מסעדת הצלבנים. היא ופורט קפה נמצאים במיקום הטוב ביותר כדי לראות את השקיעה היפהפייה מול הנמל. בסופי שבוע מגיעים לפורט קפה לא פחות מ־1,700 סועדים, כמעט מחציתם תיירים. הלחץ הוא בצהריים ובערב, ואילו אחר הצהרים רגוע ואפשר לנסות את הבורגר הטבעוני, שהוא מנת הדגל, או את החומוס של סאלח, שהוא פופולרי מאוד, ולהתענג על רביולי עם חמש גבינות - גורגונזולה, ריקוטה, גראנה פדאנו, רוביולה וטאלג'יו. קצת גבינת פרמזן מלמעלה משלימה את היצירה. 

השקיעה היא אחד ממוקדי המשיכה הגדולים של הנמל. העיר העתיקה היא גן לאומי של רשות הטבע והגנים, והכניסה בתשלום, אבל משעה 17:00 היא חינם. יש לזכור שמגרש החניה הופך בשעה 18:00 לפרטי, ואז כדי לצאת צריך לשלם למפעיל המחסום 15 שקלים לשעה. 

הגן הלאומי פתוח בכל יום משעה 09:00 עד 17:00 ובימי שישי עד 16:00. מחיר כניסה: 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו