הדג המיוחד // צילום: גיל אליהו, ג'יני

מעורר בהלה: האם נמצא דג טורף בכנרת?

דג עם שיניים בולטות במיוחד נתפס בכנרת ועורר בהלה • ככל הנראה מדובר בדג ששוחרר מאקווריום • יתכן ששוחררו מספר דגים שהתרבו במימי האגם

דג מיוחד, עם שיניים בולטות, נתפס הבוקר בכנרת באזור בקעת בית צידה, ומיד עורר התרגשות לצד חששות רבים של הנוכחים במקום. ערן אסייג, הדייג שתפס את הדג המדובר סיפר: "אני מגיל 11 בים ותמיד מוצא פה הפתעות. תפסתי את הדג במרחק של כ-300 מטרים מהחוף. יש לו שיניים חזקות, אם תשים לו עץ בפה הוא ישבור אותו בוודאות. נראה לי שזה פאקו (קרוב משפחתו של הפיראניה, דג עם שיניים ישרות וגדולות אך שאינו ניזון ממזון בשרי). הדג עדיין אצלי, שמתי לו חמצן והכל".  

 

גיל אליהו, ג'יני

 

לשאלה כיצד לדעתו הגיע הדג לאזור הסביר אסייג: "כנראה מישהו הוציא אותו מאקווריום פרטי ושחרר אותו איפשהו באזור הצפון כי נמאס לו מהדג. הדג הזה מתרבה כי יש לו מה לאכול פה, בעיקר דגים ועשביה. לפני שנה תפסתי כאן דג בלוגה, ככה שההפתעות אף פעם לא מסתיימות". 

המנהל המדעי באגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, ד"ר עדי לוי, מוסיף הסבר משלו: "על פי הצילומים עולה כי שיני הדג לא נראות כשיניים חותכות שמאפיינות דגים טורפים שעלולים להיות מסוכנים לאדם בצורה זו או אחרת. השיניים נראות כשיניים טוחנות, אך רובן שחוקות ולכן קשה לקבוע בוודאות. זהו דג נדיר שלא אופייני לכנרת, וזאת יכולה להיות תוצאה של שחרור לטבע של דג אקווריום, כפי שקורה לעיתים כאשר בעלי אקווריום נוהגים בחוסר אחריות".

עם זאת, ד"ר לוי ביקש גם להרגיע: "בכנרת חיים מינים שונים של אמנונים, שפמנונים, קרפיונים, דגי בורי משני מינים ודגים נוספים שאוכלסו בכנרת באופן מלאכותי, אך לא מוכרת כל נוכחות קבועה של "דג טורף" שיכול לסכן בני אדם". 

מבדיקת "ישראל היום" עולה כי יתכן שמדובר בפאקו- דג טרופי שכבר נתפס מספר פעמים בכנרת. למרות שהפאקו הינו קרוב של הפיראנה ההבדל בינהם מהותי: הפאקו - ששיניו ישרות- ניזון ממזון צמחוני (אגוזים זרעים וכו) בעוד שהפיראנה ניזונה ממזון בשרי.

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו