פסק הלכה מהפכני // אילוסטרציה: GettyImages // פסק הלכה מהפכני // אילוסטרציה: GettyImages

פסק הלכה מהפכני: מותר לגבר להשתמש בקונדום?

רב היישוב כוכב יעקב עסק בסוגיה הנפיצה בכתב העת של רבני צהר • בתום דיון ארוך קבע: מותר לגבר לעשות שימוש בקונדום, בנסיבות מסוימות

הרב שאול דוד בוצ'קו, רב היישוב כוכב יעקב, קובע בפסק הלכה מהפכני שפרסם בכתב העת של ארגון רבני צהר כי מותר לגבר להשתמש בנסיבות מסוימות בקונדום, זאת למרות שעל פי רוב הפוסקים מדובר בשפיכת זרע לבטלה. בפסק הלכה ארוך עוסק הרב בסוגיית אמצעי המניעה השונים והיחס ההלכתי אליהם, ופירוש של רבנים מפורסמים מהעבר בנושא, על מנת לדון האם מותר לעשות שימוש בפתרון שנחשב שנוי במחלוקת, וזאת בלשון המעטה, בעיני ההלכה. 

בתחילת המאמר מדגיש הרב בוצ'קו כי מצוות פרו ורבו היא המצווה הראשונה בתורה וחשובה ביותר. לכן, הוא קובע, חייב כל אדם לשאת אישה ולהביא לעולם ילדים. עם זאת, הוא קובע, הבאת ילדים לעולם היא רק פן אחד של חיי הנישואים. "האהבה המחברת בין האיש והאישה היא דבר שיש לו ערך בפני עצמו. חלק מאהבה זו הוא הקשר האינטימי ביניהם – ובלשון ההלכה "מצוות עונה" – שאיננו קשור דווקא להבאת ילדים לעולם. אדם ממשיך לבוא אל אשתו גם כשהיא בהיריון וגם כשהיא זקנה ואינה יכולה להביא ילדים לעולם".

ישנן שש דרכים עיקריות למניעת היריון – הימנעות מיחסי מין בסביבת מועד הביוץ, נטילת גלולות או מדבקה שמשבשים את תהליך הרבייה, התקן תוך רחמי, הנחת דיאפרגמה – מחיצה שמונעת מהזרע להגיע לביצית, הנחת קוטלי זרע בתוך הנרתיק, ולבסוף – שימוש בקונדום. הרב בוצ'קו מסביר כי הימנעות מיחסי מין מקובלת על ידי הפוסקים, הגלולות, ההתקן התוך רחמי וקוטלי הזרע הותרו במקרים רבים ולגבי הדיאפרגמה הדעות חלוקות. "השימוש בקונדום נאסר על ידי רבים מן הפוסקים, וגם המעטים שהתירו זאת הדגישו ברובם שההיתר אמור רק כאשר כניסה להיריון עלולה לסכן את חיי האישה ואין כל דרך אחרת למנוע את ההיריון".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

"בתפקידי כרב נוכחתי לדעת עד כמה סוגיית מניעת היריון היא בעיה מרכזית ומטרידה, וכי ישנן נשים שאמצעי המניעה המקובלים אינם מתאימים להן וששימוש בקונדום עשוי להיות מוצא הולם בעבורן. הכרה זו הביאה אותי לתור ולחפש פתח להיתר במסגרת ההלכה", הסביר הרב מדוע הוא עוסק בסוגייה הרגישה והנפיצה. 

בתום דיון הלכתי ארוך בסוגייה, ושאין כאן המקום להיכנס אליה, קבע הרב כי בנסיבות מסויימות מותר לגבר לעשות שימוש בקונדום. "מצוות פרייה ורבייה היא מצווה חשובה ביותר, והיא מתקיימת בהולדת בן ובת. נוסף על מצווה זו, ישנה מצווה מדרבנן להוליד עוד ילדים; אולם מצווה זו מוגבלת לפי כוחם ויכולתם של בני הזוג. במידה שאכן מותר לבני הזוג למנוע היריון, השאלה בדבר אמצעי המניעה המסוים שבו ישתמשו אינה העיקר, כי סוף סוף התוצאה אחת: הזרע לא יוכל להפרות ביצית. נוכח עובדה זו יש להתחשב גם בשיקולי בריאות, יעילות ונוחות בעבור האישה, בבואנו להתאים את אמצעי המניעה", ציין. 

הרב בוצ'קו // צילום: MaorHL, מתוך ויקיפדיה

הרב בוצ'קו ציין כי נטילת הורמונים באמצעות גלולות, היא הדרך המועדפת על ידי הפוסקים וכן שימוש בהתקן תוך רחמי, אולם ישנן נשים שנתקלות בבעיות בריאותיות והורמונליות כתוצאה מהם. "מובן כי השימוש באמצעי המניעה אינו אחיד, ומה שמתאים לאישה אחת אינו מתאים בהכרח לחברתה, ולא עוד אלא שישנן נשים שאף אחד מאמצעי המניעה הנזכרים אינו מתאים להן. לכן, עלינו לדעת ששימוש בקונדום גם הוא אפשרות רלבנטית אף כאשר אין סכנה לאישה אם תיכנס להיריון ובלבד שהותר לבני הזוג למנוע היריון".

ההיתר לשימוש בקונדום, כשיתר אמצעי המניעה אינם מתאימים לאישה, מבוסס על השאלה האם מותר לבצע "תשמיש במוך". לדבריו, "לפי הגמרא בנדרים מותר לאיש לבוא בכל דרך על אשתו, ולפי הפשט זהו הדין גם אם על ידי כך האיש מוציא זרע שלא במקומו; ונראה שהוא הדין לקונדום. דעה זו הובאה על ידי הרמ"א, שסייג זאת למצב של אקראי בעלמא. נראה שאם עושים כן מחמת צורך בריאות הגוף או חשש סכנה, הרי זה נחשב בכל אופן כאקראי בעלמא. המושג סכנה אינו מצומצם לסכנת חיים, והוא כולל גם פגיעה משמעותית בבריאות או בשלום בית".

"על כן, אף שלכתחילה אם אחד האמצעים האחרים מתאים לאישה, הרי זה עדיף מאשר להשתמש בקונדום – משום כבודם של חלק גדול מהפוסקים האוסרים אותו", סיכם הרב. "אומנם אם הדרכים האחרות אינן מתאימות לאישה, נראה לי שיש להתיר שימוש בקונדום אף כשחיי האישה לא יהיו בסכנה אם תיכנס להיריון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...