מיתוס או אמת: הבעל שם טוב קיים?

במשך שנים פקפקו חוקרים בקיומו של מייסד תנועת החסידות • מסמכים שנבדקו במחקר הוכיחו אחת ולתמיד – ספר הניסים תיעד גם אמת היסטורית

איור של הבעל שם טוב

לא הרבה ידוע על הבעל שם טוב - רבי ישראל בן אליעזר, שנחשב למייסד תנועת החסידות. ספר השבחים, שעוסק בניסים שחולל, נכתב אחרי פטירתו ואין בו תיעוד היסטורי אלא סיפורים עליו ודברי תורה שאמר. יש בסך הכל בנמצא ארבע אגרות שכתב, סידור בכתב ידו, וחלק מחלוק שנטען ששייך לו. 

אך האם הוא באמת היה קיים? במשך שנים ארוכות טענו חוקרים והוגים של מחשבת ישראל והיסטוריה שדמותו היא המצאה של תלמידיו. מדובר בהצהרה לא פשוטה, שכן על פניו מדובר בדמות שנחשבת לזו שחוללה את המהפכות הגדולות ביותר ביהדות במאות השנים האחרונות, כשהקים את תנועת החסידות לפני 250 שנה. 

כיום מדובר באחת התנועות המשמעותיות ביותר ביהדות, שמונה עשרות אלפי אנשים, אולם לא היה כך בעבר. קראו להם כופרים, אסרו להתחתן איתם, טענו שמדובר בכת שדומה למשיח השקר שבתאי צבי ואפילו הלשינו להם, בטענה של מרידה במלכות, מה שגרם לכליאה ממושכת בכלא. אלו שתמכו בתנועה נקראו חסידים ואלו שראו בה אויבי היהדות נקראו "המתנגדים". בין הסיבות להתנגדות – מנהגים מוזרים שהיו לעיתים בניגוד להלכה המוכרת ושילוב הקבלה בשגרה. 

איור של הבעל שם טוב

ציון הקבר והמצבה של הבעל שם טוב באוקראינה הפך עם השנים לאתר עלייה לרגל של אלפי חסידים, אך למרות זאת עדיין היה ספק באשר לקיומו. ואז הגיעה תגלית מפתיעה: פרופ' משה רוסמן, שמתמחה בתולדות היהודים במאה ה-16 וה-17 גילה בארכיון של העיירה מז'יבוז את הכיתוב "בעל שם, דוקטור", ברשימת משלמי המיסים, ותועד שהוא פטור ממיסים. לצד שמות של דמויות רבות מהספר "שבחי הבעל שם טוב", מה שמוכיח שהוא אמיתי. 

על פי האמונה הבעל שם טוב נפטר בחג השבועות 1760, ושנת פטירה זו קיבלה גושפנקה במסמכים, שכן בשנה זו נעלם שמו מהרישומים. התיעוד הוביל למסקנה נוספת. הוא חי כמה שנים בלי לשלם מיסים או שכר דירה בבית בבעלות הקהל, כך נחשף, מה שמוכיח שבניגוד לנטען הוא כלל לא היה מורד בממסד אלא נתמך על ידו. 

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר