עשרות קווים עם פחות מנוסע אחד בממוצע

כ־600 מיליון ש"ח הושקעו בקווי אוטובוס עם פחות מחמישה נוסעים בממוצע • משרד התחבורה: "מחויבים לספק שירות בכל מקום"

נוסעים לשום מקום // צילום: יהושע יוסף // נוסעים לשום מקום // צילום: יהושע יוסף

130 קווי אוטובוס של חברות שונות הסיעו פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה ב־2017, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו ל"ישראל היום" לאחר בקשה לחופש מידע שהגיש ארגון "בצלמו". 

בבדיקה מורחבת התגלו 560 קווים שבהם נוסעים פחות מ־5 נוסעים בממוצע לנסיעה ב־2017. קווים אלה נסעו 47 מיליון ק"מ, ובחישוב כולל שילם עליהם משרד התחבורה כ־600 מיליון שקלים. 

יהודה פואה מארגון "בצלמו", הנוסע באופן קבוע בקו ריק מנוסעים, החליט לבדוק ברמה הארצית אם יש עוד קווים כאלו. בקשה לפי חוק חופש המידע שהוא הגיש למשרד התחבורה, הניבה תוצאות מפתיעות. 

לדוגמה, קו 6 של סופרבוס בעפולה, שנוסע מתחנה מרכזית לבית העלמין, הסיע 1,122 נוסעים בלבד ב־2,770 נסיעות במהלך 2017. גם בנתיבות יש קו דומה. מדובר בקו 56 של דן בדרום הנוסע

לתחנת הרכבת הסמוכה לעיר. בקו השתמשו 1,533 נוסעים והקו ביצע 2,598 נסיעות, כלומר חצי נוסע בממוצע.  

פחות מרבע נוסע בממוצע

קו 257 של אגד תעבורה הנוסע מקריית ארבע לקריית גת ביצע בשנה שעברה 3,471 נסיעות, אך הסיע בסך הכל 851 נוסעים, פחות מרבע נוסע בממוצע לנסיעה.

עוד דוגמה הוא קו 910 של אגד הנוסע מחיפה דרך השרון לתל אביב, שנסע 717 פעמים בשנת 2017 אך הסיע בסך הכל 459 נוסעים, כלומר הרבה פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה.

קו 990 של אגד הנוסע מחיפה לאילת דרך ירושלים ביצע 548 נסיעות והסיע רק 441 נוסעים, כלומר פחות מנוסע אחד בממוצע לנסיעה. עלות של הקו הזה בלבד היא כ־3 מיליון שקלים ב־2017.

"התחבורה הציבורית המסובסדת לא מייעלת את התחבורה בפריפריה. דווקא שחרור של השוק לתחרות חופשית שתתאים את התחבורה לצרכים של הציבור, יאפשר שירות טוב יותר", אמר פואה.   

מחויבים לתת שירות

משרד התחבורה מסר: "מספר הנסיעות שביצעו קווי האוטובוסים המדוברים מהווה פחות מאחוז אחד מכלל הנסיעות שבוצעו במהלך 2017. יתרה מכך, הנתונים שהוצגו אינם משקפים את המצב

הקיים, שכן מספר הנוסעים אינו כולל את החיילים, וכן נסיעות מוזמנות מראש באזורי פריפריה. 

"כמו כן, הנתונים כוללים קווי אוטובוסים חדשים, וכן קווים שכבר בוטלו מחוסר ביקוש. 

"אנחנו מחויבים לספק שירותי תחבורה ציבורית ראויים לכל יישוב בארץ, גם כאשר מדובר ביישובי פריפריה רחוקים עם מעט תושבים. עם זאת, המשרד מסיט קווים שבהם הביקוש נמוך, לטובת קווים מבוקשים יותר".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר