בשנת 1670 פירסם באמסטרדם ברוך שפינוזה בן ה־38 את "מאמר תיאולוגי מדיני", ומייד זכה לקיתונות של שופכין. נכבדי הכנסייה תיארו את הספר כ"נתעב ומעורר פלצות", ואת שפינוזה כ"משתף פעולה עם השטן", ודרשו ש"הספר ייקבר לנצח בתהום הנשייה".
בגלל דעותיו הטילה הקהילה היהודית־פורטוגלית על שפינוזה את העונש החמור ביותר - חרם. כתב החרם, שמעולם לא הותר, היה הקיצוני ביותר שהוצא אי פעם: "ארור יהיה ביום, וארור בלילה. ארור יהיה בשוכבו וארור בקומו. ארור בצאתו וארור בבואו". אוריאל ד'אקוסטה, שקדם לשפינוזה, הביע דעות דומות, הוחרם אך נשבר והודה ב"שגיאותיו". החרם עליו הוסר לאחר שהוכה 39 מלקות, ולאחר שהושכב על מפתן בית הכנסת, והקהל היוצא דרך עליו. מה אמרו וכתבו השניים שעורר זעם כה רב?
אירופה היתה שסועה ממלחמות הדת בין קתולים ופרוטסטנטים, אבל כולם, לרבות היהודים, הסכימו ש"בני בלי אל" מקומם בגיהינום. את הקונצנזוס זיעזע שפינוזה שאמר את מה שהחילוני המודרני רואה כמובן מאליו: שהתנ"ך לא נכתב על ידי האל אלא על ידי בני אדם ושהוא אנתולוגיה מקוטעת שאינה ערוכה היטב, שהטקסטים הליטורגיים הם חסרי משמעות, שאין ניסים ואין השגחה עליונה - ומכאן, שאין טעם בתפילה, ואין צורך בממסד הדתי על רבניו וכמריו.
אבל אסור בשום אופן לראות את שפינוזה כאתיאיסט הדומה לאסטרונום פייר סימון לפלס, שכאשר נשאל על ידי נפוליאון מדוע לא הזכיר כלל את אלוהים בספריו - ענה: "אין לי צורך בהיפותזה זו". שפינוזה כלל את האלוהים בעולמו, ואף נעלב כאשר הטיחו בפניו שהוא כופר. פרופ' סטיבן נדלר, מומחה לפילוסופיה של המאה ה־17, ניחן בכישרון נדיר להסביר דברים מסובכים בלשון פשוטה, ומכניס אותנו למבואה של עולם המושגים של שפינוזה. ליקום כולו קרא שפינוזה "אלוהים, שהוא הטבע". ומכיוון שהאלוהים והטבע זהים, הרי ככל שנדע יותר על הטבע נתקרב יותר לאושר השופע מהכרת האל.
קריאה בספרו של נדלר מבהירה כמה שפינוזה רלוונטי היום אף יותר מתמיד. מאז עידן הנאורות חלפו כ־250 שנה, אבל מאות מיליוני אנשים עדיין מאמינים ופועלים מתוך אמונה בכוח עליון, בגזירה ובשכר ועונש. כל עניינה של הדת האמיתית, אליבא דשפינוזה, הוא בהתנהגות מוסרית. אין משמעות במה מאמינים ומה חושבים - החשוב הוא לנהוג בצדק ולאהוב את הזולת. זהו מסר חיוני לעולמנו, שבו ציביליזציות מתנגשות עד זוב דם.
נדלר משרטט את דמותו של שפינוזה כאדם שהוא מופת לתעוזה, לחשיבה מחוץ לקופסה ולדבקות בדעותיו - אפילו במחיר אישי כבד. המתלבט הדתי בן דורנו, החוזר בשאלה, החוזר בתשובה וגם החילוני המשתוקק לראות אל מעבר לפינה - ימצאו בספר זה עזרה רבה.
ספר שחושל בגיהינום - שפינוזה והולדת העידן החילוני / סטיבן נדלר; מאנגלית: אביעד שטיר; עליית הגג, 368 עמ'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו