משרד החינוך מתכנן להחזיר את מוסד "השארת כיתה" ולבטל את המעבר האוטומטי לכיתה עליונה שניתן היום כמעט לכל התלמידים. כך נודע ל"ישראל היום". האפשרות להשאיר כיתה היתה שכיחה למדי בעבר, ואף עוגנה בחוזר מנכ"ל משנת 1977, שקבע כי אם תלמיד לא עבר את המבחנים במקצועות הליבה בציון "מספיק" - הוא ייאלץ לחזור על שנת הלימודים וגיוסו לצה"ל יתעכב בשנה. אבל ב-20 השנים האחרונות, ובלחץ מורים, הורים ומפקחים, הלכה האפשרות להשאיר כיתה והפכה נדירה יותר ויותר. כיום בודדים הם התלמידים בכל הארץ שנשארים כיתה עקב הישגים לימודיים נמוכים, לאחר שהם מסכימים לכך. למעשה, האפשרות להשאיר כיתה ללא הסכמה מצד התלמיד כמעט שאינה קיימת, והסיבה לכך היא שבתי הספר מעדיפים שהתלמידים ישלימו את הלימודים בכוחות עצמם או ייפלטו לבתי ספר ברמה נמוכה יותר. בכירים במשרד החינוך מסבירים כי התחושה שהדרך לכיתה הבאה סלולה וכי המעבר הוא אוטומטי גורמת לתלמידים רבים לזלזל בלימודים. "הטרמינולוגיה צריכה להיות כזאת שמדובר בהזדמנות ולא בעונש", הסבירו גורמים במשרד. "אין סיבה לכך שתלמיד שלא עשה כלום כל השנה יעלה כיתה. עדיף שיישארו כיתה ויהיו ביתרון על פני התלמידים האחרים מאשר יעלו כיתה והסיכויים שיצליחו בה יהיו נמוכים". יו"ר התאגדות המנהלים, אריה לוקר, היה מהפונים הראשונים למשרד החינוך השנה בבקשה לחדש את חוזר המנכ"ל מ-1977 ולהחזיר את האופציה להשאיר תלמידים כיתה. לטענתו, חוזר המנכ"ל מעולם לא בוטל באופן רשמי, אך מנהלי המחוזות לא אישרו למנהלים להשאיר כיתה וגרמו בפועל לביטול הנוהל. "אני מאוד שמח שמנכ"ל המשרד לקח את הדברים ברצינות, ושלקראת שנת הלימודים הקרובה ייצא חוזר בנושא", הוסיף לוקר. מול משרד החינוך מתגבשת חזית מצד ההורים. "עד לבואו של השר הנוכחי נדרשו המורים להתמודד עם קשיי התלמיד על ידי תוכנית לימודים לתלמיד עצמו, והמורה נמדד על ידי הבאתו של כל ילד לרמה הנדרשת", אמרה יו"ר הנהגת ההורים, אתי בנימין. "היום היד קלה על ההדק. מתוך ההנחה שבכל הכישלונות התלמיד אשם והמורה צודק - יירמס כבודו של הילד אל מול כבודו של המורה. התלמיד יישאר כיתה כי למורה אסור להתאמץ ומותר לו לדבוק בסטיגמות, בעצלנות ובחוסר מוטיבציה להביא כל תלמיד להצלחה אישית". יוגב, בן 18 ממרכז הארץ, הוא אחד התלמידים הבודדים בישראל שנשאר כיתה לאחר התעקשות של הנהלת בית הספר שבו הוא לומד ובהסכמתו שלו. "מה שקרה הוא שבשנה שעברה לא ממש באתי לבית הספר, אבל אם כבר בתחילת השנה היו אומרים לי תתחיל ללמוד ומאיימים עלי, אז אולי הייתי עושה עם זה משהו", אמר אתמול. "היום, כשאני הולך כל בוקר בהרגשה רעה לבית הספר, מה הסיכוי שאני אעשה עם זה משהו טוב-". עם זאת מעיד יוגב כי מבחינה לימודית מצבו טוב בהרבה: "ברור שזה יותר קל כי יש לי כבר רבע מהמקצועות. אבל תכלס, להישאר כיתה זה על הפנים. אני לא ממליץ למשרד החינוך להחזיר את זה. אני לומד עם ילדים שאני או לא מכיר ודוחה את הצבא בשנה". ליאת עזר
* * *
תלמיד שנשאר כיתה: "אני הולך בהרגשה רעה לבית הספר"