צילום: GettyImages // חשמל בגלגלים

על אופניים חשמליים ומה שביניהם

מחפשים אופניים ליום כיפור? כל מה שצריך לדעת על טרנד האופניים החשמליים המציפים את הרחובות

בילדותנו, כחלק מההכנות לחגי תשרי נהגנו להצטייד בחולצות לבנות, בספרים ובאופניים חדשים. מאז ועד היום המהות נשתמרה, אבל שינתה מעט את פניה: לחולצה הלבנה הוצמדה תווית של מותג מוכר, הספרים פינו את מקומם לטאבלטים, ולאופניים הישנים והטובים נוספו סוללה ומנוע. האופניים הרגילים עדיין כאן, אבל ככל שחולף הזמן כך גדל מספרם של האופניים החשמליים, שהפכו לכלי תחבורה עירוני ולגיטימי לכל דבר. אז איך קרה שטרנד קצת מוזר של אופניים עם סוללה תפס חזק כל כך בארץ ובחו"ל? 

נתחיל בקצת היסטוריה על המוצר שנראה לנו כיום חדשני ומהפכני. לפני כ־115 שנה, לקראת סוף המאה ה־19, נמצאו בארה"ב עדויות ראשונות לאופניים חשמליים. אופניים פשוטים למראה שהורכב בהם מנוע בגלגל האחורי, שהופעל על ידי סוללות שהוצמדו לשלדת האופן. הממציאים לא הבינו עד כמה ההמצאה שלהם גדולה ומקדימה את זמנה. מזכיר במשהו את ערוץ הטלטקסט הגאוני מתחילת שנות ה־90, שאולי גם את הפוטנציאל שלו יבינו בעוד 100 שנה.

בערך באותו זמן שבו פרץ ערוץ הטלטקסט, זיהו אלופי העולם ביעילות, דהיינו היפנים והסינים, את הפוטנציאל, והצליחו ליישם אותו בצורה שתתאים בדיוק לצרכים שלהם. זאת היתה נקודת המפנה שבה הבינו בכל רחבי העולם כי נמצא כלי הרכב העירוני שיספק לנו פתרונות היכן שהתחבורה הקונבנציונלית לא מתאימה.

בסין התפתחה התופעה למימדים מרשימים, וב־1998 היו על הכבישים לא פחות מ־58 אלף זוגות אופניים חשמליים. כיום, על פי ההערכות, המספר עומד על כ־120 מיליון.

תוך כדי התפתחות התחום בסין, הבינו אנשי עסקים באירופה ובישראל כי האופניים הללו יכולים לתת מענה גם לצרכים במדינות שלהם: מחסור בחניה, פקקים ותחבורה ציבורית שרחוקה מלהיות אידיאלית. תוסיפו לכך את העלייה במודעות הסביבתית ואת תעריפי הביטוח והדלק הגבוהים, ותקבלו את הפתרון האטרקטיבי המכונה אופניים חשמליים. מכירות האופניים החשמליים קפצו בהתאמה באירופה, והמדינות המובילות, באופן לא מפתיע, הן גרמניה והולנד, שבה כשליש מהאופניים החדשים הנמכרים כיום הם חשמליים. 

גם יצרני הרכב הגדולים הבינו את הפוטנציאל הכלכלי והחלו להיות פעילים בשוק האופניים החשמליים. לפי פרסומים בכתבי עת באירופה ובארה"ב, בשנת 2018 יימכרו בעולם כ־50 מיליון זוגות כאלה, שזוכים להגדרה "רכב עירוני קל".

חיסכון משמעותי

בשנים האחרונות אפשר לראות בארץ עלייה מתמדת במספר האופניים החשמליים. היבואנים קלטו את המתרחש מעבר לים וזיהו טרנד שבארץ בשלים לקלוט אותו. המודעות הכלכלית שחילחלה לבתי האב בעקבות המחאה החברתית הניעה ישראלים רבים לעשות בדק בית כלכלי, ובעלי חנויות אופניים מספרים על מספר גדל והולך של לקוחות שהמירו את המכונית או את הקטנוע באופניים עם מנוע. 

מחיר של אופניים חשמליים העומדים בתקן נע לרוב בין 4,000 ל־9,000 שקלים, אבל ההוצאות החודשיות נמוכות מאוד. חוץ מעלות הרכישה כמעט אין הוצאות בהמשך. זאת בתנאי שעושים באופניים שימוש סביר, ואז ההוצאה היחידה היא החלפת הסוללה פעם בשנתיים בממוצע. עלות הסוללה היא כ־2,000 שקלים, משקלה הממוצע הוא ארבעה ק"ג וזמן הטעינה שלה נע בין ארבע לחמש שעות. אם מוסיפים את עלויות הטעינה, מגיעים להוצאה חודשית שוטפת של כ־100 שקלים בלבד.

גדי מינץ, מבעלי רשת רוזן את מינץ, מסביר: "מחיר של אופניים חשמליים תקניים בארץ יכול לעלות כמו ביטוח לשנה אחת בלבד של מכונית או קטנוע". אם בשנת 2010 היו בישראל רק כ־1,000 זוגות על הכבישים, הרי כעבור שנתיים גדל המספר פי עשרה.

דבר נוסף שהגדיל את מכירות האופניים החשמליים והביא לפתיחתן של חנויות רבות העוסקות בתחום הוא הוראות השעה שהסדירו את נושא האופניים החשמליים. ההוראות נכנסו לתוקף בתחילת 2010 וקבעו: הספק המנוע לא יעלה על 250 ואט, המנוע החשמלי יופעל באמצעות דוושות האופניים ולא על ידי מצערת, המהירות המקסימלית של האופניים היא 25 קמ"ש והאופניים יעמדו בתקן האירופי, המתאים ליישום בישראל. 

מי שרוכב על אופניים חשמליים חייב להיות בן יותר מ־14 שנה. כמו כן, אין צורך ברישיון נהיגה, אך חובה לחבוש קסדה ולנסוע רק בכבישים או בשבילי אופניים. אגרה? ביטוח? אין צורך, תמשיכו לדווש בלי לשלם.

אבל לא הכל ורוד, או ירוק. היבואנים הגדולים טוענים כי למרות התקנות, שנכנסו לתוקף לפני שלוש שנים, עדיין יש חנויות המוכרות אופניים שאינם עומדים בתקן האירופי המחמיר. גורם באחת החברות מסביר: "אין הלימה כיום בשוק בין פרסום של התקנים לבין המציאות. יש חנויות שטוענות שיש להן תקן אך בפועל אין להן, ולחלופין מציגים בחנות תו תקן רק לחלק מהדגמים, מה שגורם להטעיית צרכנים. החנויות האלה גם מוכרות אופניים שיכולים להיות סכנה. לדוגמה, בלמים בדגם שאינו תקני עלולים לגרום לבלימה בלתי יעילה ברגע שחורגים מהמהירות המקובלת. כשרוכשים אופניים חשמליים, חייבים לדרוש מהמוכר הוכחה שיש לו תו תקן". 

בעיה נוספת היא שהוראות השעה שנכנסו לתוקף ב־2010 פגו, מה שיוצר קשיים באכיפה. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "בהיעדר חוק, נוצר מצב שבו אופניים חשמליים רבים משודרגים לכלים שמגיעים למהירויות גבוהות. המצב הזה חושף את הרוכבים על האופניים החשמליים לסכנה גדולה. לכן משרד התחבורה חייב להסדיר באופן חוקי את כל נושא האופניים החשמליים ולוודא כי הם עומדים בתקן בטיחותי". 

כמו לדווש באוויר

כדי להתנסות בחוויית הרכיבה על בשרי שאלתי לכמה ימים את דגם האופניים A2B RIDE 36. כמי שלא רכב על אופניים חשמליים מעולם, נזקקתי להדרכה מקיפה של 3 דקות בערך, שבה הסבירו לי איפה מתג הכיבוי וההדלקה, היכן מחברים את המטען וקצת על ההילוכים. לוחצים על מתג ההפעלה ומתחילים לדווש כמו באופניים רגילים לכל דבר. 

קשה לזנק בעלייה? האופניים החשמליים "מיישרים" אותה. העברתי להילוך נמוך ובאפס מאמץ, ממש כמו לדווש באוויר, מצאתי את עצמי מתגבר על האתגר ללא שום טיפת זיעה. הכיף גדל כשנכנסים לפארקים ונוסעים במסלולי האופניים ברחובות הראשיים. זכיתי להכיר את העיר באופן אחר לגמרי. כדי לתמצת את החוויה שעברתי במילה אחת - הרי היא חיסכון. חסכתי כסף על דלק וחסכתי את הלחצים ואת העצבים שיש בכביש. היתרון הגדול ביותר שמצאתי באופניים החשמליים הוא היכולת להגיע ליעד בביטחון ובשלווה, שזה דבר שהתקשיתי לתמחר אותו. 

[image gallery]

דברים שחשוב לדעת על אופניים חשמליים:

1. אימרו אופניים חשמליים ולא אופניים חשמליות.

2. הקפידו לבקש מהמוכרים את תו התקן של הדגם שאתם בודקים.

3. עירכו נסיעת מבחן למציאת האופניים המתאימים לכם.

4. למרות הלחץ מצד הילדים, איסרו על ילדים בני 14 ומטה לנסוע בהם.

5. חיבשו קסדה והצטיידו במחזירי אור.

6. לא מומלץ להשאיר את הסוללה בטעינה מעבר לנדרש.

7. אל תשאירו את האופניים בחוץ. אם אתם חייבים, יש לנעול אותם היטב ולקחת איתכם את הסוללה.

8. החנו את האופניים מול השומר בעבודה או במקום הבילוי.

על מה מדובר?

MEV 400

אופני עיר נוחים ומתקפלים עם בולמי זעזועים. להשיג בחנויות tesco.

משקל האופניים: 20 ק"ג.

טווח: עד 40 ק"מ.

מהירות: 25 קמ״ש.

זמן טעינה: 4 שעות.

מחיר: 5,500 שקלים

RALEIGH SIDOR 

האופניים החשמליים של חברת ראלי הותאמו במיוחד לצורכי הקהל הישראלי ולתנאי הארץ. מבנה אווירודינמי שימצה עד תום את שילוב היכולות של האופניים והמנוע גם יחד. 3 מהירויות נסיעה.

טווח האופניים: 42-33 ק"מ (תלוי בתנאי השטח).

זמן טעינה: כ־4.5 שעות.

מחיר: 4,995 שקלים

A2B Hybrid 24 מבית UMI

אופני פרימיום. שילוב של טכנולוגיה עילית ונוחות. עיצוב ייחודי עם מנוע עוצמתי במיוחד. מתאימים לרכיבה בשבילי עפר. מדובר ברכב מודרני עם הטכנולוגיה המעודכנת ביותר, המתאים לצרכנים צעירים המתגוררים בסביבת העיר.

משקל האופניים: 29 ק"ג.

טווח: עד 70 ק"מ בין הטעינות.

זמן טעינה: 5-4 שעות.

מחיר: 9,990 שקלים

2402 GEOBY METROLITE  

גלגלים 24 אינץ', 3 הילוכים המאפשרים רכיבה מהירה, בולם אחורי במוט הכיסא ובולם קדמי לנסיעה נוחה וחלקה. להשיג ברשת רוזן ומינץ.

טווח האופניים: 35-25 ק"מ.

זמן טעינה: כ־5 שעות.

מחיר: 6,817 שקלים

MEV 100

לרכיבה בשטח ובכביש. להשיג בחנויות tesco.

משקל האופניים: 20 ק"ג.

טווח: 40 ק"מ.

מהירות: 25 קמ״ש.

זמן טעינה: 4 שעות.

מחיר: 6,100 שקלים 

36 A2B Ride מבית UMI

אופני עיר קלאסיים. שלדה המאפשרת שימוש גם למבוגרים וגם לצעירים. מתאימים לנסיעות בסביבה אורבנית. מיזוג אלמנטים של אופנוע קלסי ועיצוב אופניים.

משקל האופניים: 23 ק"ג.

טווח: עד 40 ק"מ בין הטעינות.

זמן טעינה: 5-4 שעות.

מחיר: 5,800 שקלים

1606 GEOBY URBANLITE 

אופניים מתקפלים, נוחים ומעוצבים. להשיג ברוזן ומינץ.

טווח האופניים: 20-15 ק"מ. 

זמן טעינה: כ־5 שעות.

מחיר: 5,420 שקלים

26 Rainbow 

מערכת ניהול המנוע נשלטת באמצעות בקר אלקטרוני עם תצוגת LCD. הבקר מאפשר בחירת הכוח החשמלי, מידע על הסוללה, מד מהירות מרחק ומרחק מצטבר. להשיג ברשת רוזן ומינץ.

טווח האופניים: 55-25 ק"מ.

זמן טעינה: כ־5 שעות.

מחיר: 8,800 ש'

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו