X

7 ביטויים של מעוטי אינטליגנציה רגשית, לפי פסיכולוגית הארוורד

במארג המורכב של אינטראקציה אנושית, אינטליגנציה רגשית משמשת אור מנחה, המאיר את הדרך לקשרים והבנה. עם זאת, בשיחות היומיומית שלנו, ישנם ביטויים הפורמים את המארג העדין של אמפתיה ומודעות עצמית. לדברי פסיכולוגית מומחית מאוניברסיטת הארוורד, ביטויים אלה הם סימנים מובהקים של אינטליגנציה רגשית נמוכה, המטילים צל על מערכות יחסים

בעלי אינטליגנציה רגשית נמוכה חסרים את הרמזים החברתיים הדרושים ליצירת קשרים ארוכי טווח. צילום: freepik

אינטליגנציה רגשית (EI) היא היכולת לזהות, להבין ולנהל רגשות, הן של עצמנו והן של אחרים. אנשים בעלי אינטיליגנציה רגשית גבוהה מודעים לרגשות שלהם ויודעים כיצד להתמודד איתם. הם גם מסוגלים להבין את רגשותיהם של אחרים ולהגיב אליהם בצורה רגישה ומקובלת.

אנשים חסרי אינטיליגנציה רגשית, לעומת זאת, מתקשים בכל אלה. ייתכן שהם לא מודעים לרגשות שלהם, או שהם מתקשים לשלוט בהם. ייתכן שהם גם מתקשים להבין את רגשותיהם של אחרים, מה שיכול להוביל לקשיים במערכות יחסים ובתקשורת.

לפי פסיכולוגית אוניברסיטת הרווארד ד'ר קורטני וורן, PhD, ישנם ביטויים מסוימים המצביעים על אינטליגנציה רגשית נמוכה. להלן 7 כאלו:

'אני לא משתנה. זה מי שאני'.

במסע לעבר אינטליגנציה רגשית, השתקפות עצמית היא המצפן המנחה אותנו בטריטוריות לא ידועות של צמיחה אישית. מי שמתנגדים לשינוי ונאחזים בזהות אחת ללא כל רצון להתפתחות עלולים למצוא את עצמם נסחפים בים של הזדמנויות שהוחמצו לחיבור חברתי. ד'ר וורן קוראת לנו לאמץ ענווה ופתיחות למשוב, מתוך הכרה שהכוח האמיתי טמון בנכונות להתפתח.

'לא אכפת לי איך אתה מרגיש.'

לבטל את הרגשות של אחרים זה לכבות את להבת האמפתיה המהבהבת שמגשרת על הפער בין הלבבות. במקום להקים חומות של אדישות, ד'ר וורן מעודדת אותנו להושיט יד של חמלה, להציע תמיכה והבנה בעת מצוקה.

'זו אשמתך שאני מרגיש ככה.'

אחריות היא החוט המנחה שמוביל אותנו למודעות עצמית. האשמת אחרים במצב הרגשי שלנו רק משמשת לסבך אותנו ברשת של טינה ואי הבנה. על ידי הכרה באחריותנו לתפיסות ולרגשות שלנו, אנו מעצימים את עצמנו לניווט במורכבות של דינמיקה בין אישית בחן ובבגרות.

'אתה פשוט טועה.'

סכסוך אינו שדה קרב שבו מנצחים ומנוצחים יוצאים ללא פגע. מה עוד, שזהו כור היתוך שבו נרקמת ההבנה מבעד לאש של הזדהות ולקיחת פרספקטיבה. ד'ר וורן מזכיר לנו שהחוכמה האמיתית טמונה לא בוודאות דוגמטית, אלא בנכונות להקשיב וללמוד מניסיונם של אחרים.

לא מראים רצון להתפתחות אישית. אנשים עם אינטילגנציה רגשית נמוכה, צילום: freepik

'תפסיק להיות משוגע!'

לפטור רגשות של מישהו כלא רציונליים זה לשלול את תקפות החוויה שלו. במקום לתייג אחרים, ד'ר וורן מעודד אותנו לחפש הבנה ואמפתיה, מתוך הכרה שמאחורי כל חוסר רציונליות נתפסת מסתתר סיפור שמחכה להישמע.

'אני לא יכול לסלוח לך.'

סליחה אינה סימן לחולשה, אלא עדות לחוסן הרוח האנושית. על ידי שחרור עצמנו מכבלי הטינה והכעס, אנו סוללים את הדרך לריפוי ופיוס. ד'ר וורן מזכירה לנו שסליחה היא לא פעולה של הסכמה, אלא פעולה של שחרור עצמי.

'הרגשות שלך לא רציונליים.'

במרקם הרגש האנושי, כל חוט הוא חשוב, ויחד כלל החוטים שוזרים יחד את מארג האנושות המשותפת שלנו. ד'ר וורן מפצירה בנו לאמץ אמפתיה וחמלה, מתוך הכרה שאימות הוא אבן היסוד של קשר רגשי.

כשאנחנו יוצאים למסע לעבר אינטליגנציה רגשית, הבה נשים לב לחוכמתה של ד'ר וורן ונתכנת מחדש את מוחנו כדי להחליף ביטויים רעילים במילים של הזדהות והבנה. בכך, אנו לא רק מעשירים את חיינו אלא גם מטפחים עולם שבו החמלה שולטת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר