X

הגיע הזמן לצלות את המיתוס על השלכות השימוש במיקרוגל

הם נמצאים במטבחים של כולנו מאז סוף המאה הקודמת, אבל עדיין סובלים מתדמית נחותה ושלילית לעומת המכשירים שבהם באו להתחרות. האמת רחוקה מאוד מהשמועות

חימום אוכל במיקרוגל. צילום: Getty Images

היום קשה להאמין, אבל רוב קהל הקוראים שלנו נולד וגדל עוד כשבמטבחים ביתיים לא היו מיקרוגלים. גם כיום, כשכבר קשה למצוא בית בלי מיקרוגל, ישנם מיתוסים ישנים אודות בטיחותם של אמצעי חימום המזון המהירים הללו שעדיין מופצים ומרתיעים אנשים מסוימים משימוש במכשירים. אחת התפיסות השגויות הנפוצות ביותר היא שחימום אוכל ב"מיקרו" יכול להפוך אותו לא בריא או אפילו רדיואקטיבי. בעזרת Claude נסביר איך המיתוס נולד ולמה הוא לא נכון.

תנורי מיקרוגל משתמשים, כפי שמעיד שמם, בגלי מיקרו – סוג של קרינה אלקטרומגנטית – כדי לחמם מזון. הגלים נספגים על ידי מולקולות המים במזון, וגורמים להן לרטוט ולהתחמם. תהליך זה מבשל את האוכל מבפנים החוצה, בניגוד לשיטות מסורתיות, שבהן החום מתחיל מבחוץ וחודר לאט לאט פנימה.

בניגוד לדעה הנפוצה, שימוש במיקרוגל לא פולט קרינה מזיקה כלשהי. תנורי מיקרוגל מתוכננים עם מאפייני בטיחות המונעים דליפה של גלי המיקרו, ומבטיחים שהקרינה נותרת בתוך חלל התנור. כל עוד "כלוב הפארדיי" (הרשת המקיפה את התא מכל הכיוונים) שלם ופעולתו מופסקת עם פתיחת הדלת – אין סכנה לחשיפה לקרינה מזיקה מהמכשיר.

אחד החששות המועלים לעתים קרובות לגבי בישול במיקרוגל הוא השפעתו הפוטנציאלית על הערך התזונתי של המזון. עם זאת, מחקרים הראו כי ההשפעות של מיקרוגל על תכולת החומרים התזונתיים דומות לשיטות בישול אחרות, ובמקרים מסוימים, בישול במיקרוגל עשוי אף לסייע בשימור תכונות תזונתיות מסוימות.

כך, למשל, חימום בשיטה הזו מסוגל לשמור על ויטמינים מסיסים במים, כגון ויטמין C וויטמיני B, טוב יותר מאשר הרתחה או אידוי. הסיבה לכך היא שבישול במיקרוגל משתמש בפחות מים וזמני בישול קצרים יותר, וממזער את ה’שחיקה’ של חומרים מזינים אלה. בנוסף, נמצא כי בישול במיקרוגל משפר את הזמינות הביולוגית של נוגדי חמצון מסוימים, כגון ליקופן בעגבניות ובטא-קרוטן בגזר. החום שנוצר על ידי גלי מיקרו יכול לעזור לשבור את דפנות תאי הצמח, מה שהופך את התרכובות המועילות הללו לזמינות יותר לספיגה בגוף.

למסקנה, התפישה לפיה חימום אוכל במיקרוגל עלול להזיק לו אינה מבוססת, והמציאות אף הפוכה ממנה. לכן, אין סיבה להימנע מחימום במיקרוגל מלבד העדפות אישיות לגבי המרקם השונה שמתקבל בחימום מבפנים החוצה לעומת בחימום מבחוץ פנימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר