X

תעלומת השתן השמנוני: מה הגוף שלכם מנסה לומר לכם?

בגבולות השקט של חדר השירותים, מראה בלתי צפוי יכול לעורר אזהרה: פסים דמויי שמן מסתחררים בשתן שלכם. למרות שזה עלול להבהיל אפילו את המאופקים מבינינו, אין להתעלם מהתופעה יוצאת הדופן הזו. כדי לפענח את החידה הזו, תובנות מומחית לגבי הסיבות וההשלכות הפוטנציאליות של שתן שמנוני

שמן מסתחרר בשתן שלכם? יש לכך סיבה כלשהי. צילום: icanteachyouhowtodoit / flickr

צבע שתן רגיל יכול להשתנות, מצהוב עד צהוב חיוור ואף שקוף. עם זאת, בעיות בריאותיות מסוימות יכולות להשפיע על המראה שלו. לדוגמה, ישנם מקרים שבהם השתן שלכם יכול להכיל חלקיקים לבנים. במקרים מסוימים, אולי אפילו תבחינו שזה נראה כאילו שמן נפרד מההרכב המימי הרגיל.

אם אתם מבחינים בשמן מסתחרר בשתן שלך, זה יכול להיות קשור לשינוי בתזונה שלכם (צום או תת תזונה) או להצביע על מצב בסיסי רציני, כגון סוכרת או תסמונת נפרוטית, שהיא מחלה הקשורה לכליות. מומחית לרפואת משפחה מסבירה את הסיבות לשתן שמנוני:

ליפידוריה - כי יש לכם הפרעת כליות

כאשר שמנונים פורצים את מחסום הסינון של הכליה, ליפידוריה מופיעה כחשוד עיקרי. ליפידוריה היא מצב רפואי שבו יש הצטברות לא תקינה של שמנונים בדם. שמנונים אלה, הנקראים גם ליפידים, כוללים כולסטרול, טריגליצרידים ופו"ספוליפידים. מצב זה נגרם עקב תסמונת נפרוטית, הפרעת כליות שבין היתר מאפשרת לשמנונים לחדור אל השתן, ובכך גורמת למראה השמנוני שלו.

קטוזיס - כי אתם לא אוכלים פחמימות

עבור חסידי דיאטת הקיטו (או קטגונית), שתן שמנוני עלול להפוך לבן לוויה לא רצוי. במצב קטוזיס, המצב המטבולי שנוצר בעקבות דיאטת קיטו, הגוף משתמש בשומן כמקור אנרגיה חלופי חלופי עבור המוח, שרירים ורקמות אחרות עקב היעדרו של גלוקוז כתוצאה מתזונה דלת פחמימות. התוצאה יכולה להיות שתן שמנוני.

התייבשות: כי אתם לא שותים

במצב של התייבשות, השתן יכול לאמץ מעטה שמנוני, תוצאה של ריכוז פסולת מוגבר תוך מאמצי שימור מים. יש לציין כי תסמיני התייבשות אחרים קודמים בדרך כלל לשינויים במראה השתן.

ויטמינים ותוספי מזון: אפקט העודף

צריכת יתר של ויטמינים מסיסים במים עלולה לשנות את הרכב השתן, ולהקנות לו טבע שמנוני עקב עודפי ויטמינים היוצאים מהגוף. זה נבון להתייעץ עם ספק שירותי בריאות לפני נטילת תוספים למיניהם.

כילוריה: פולש לימפטי

כילוריה, המכונה גם שתן חלבי, היא מצב רפואי שבו יש נוכחות של כימוס בשתן, מה שגורם לשתן להיראות לבן חלבי. הכימוס הוא נוזל לימפטי המכיל שמנונים. חדירת נוזל הלימפה לשתן מעניקה לו מראה חלבי או שמנוני. זיהומים טפיליים, פגיעה בכלי הלימפה או טראומות פיזיות עלולים לעורר את ההתרחשות המטרידה הזו.

דלקות בדרכי השתן (UTI): השפעה עקיפה

בעוד שדלקות בדרכי השתן (UTI) מעוררות בעיקר אי נוחות ודחיפות, מקרים חמורים יכולים להסוות שתן עם סרט שמנוני. ביטוי זה מדגיש את האופי הרב-גוני של מחלות בדרכי השתן.

מתי לפנות לייעוץ רפואי?

שתן שמנוני, אנומליה חזותית, יכול לבשר על דאגות בריאותיות בסיסיות, המחייב התערבות רפואית מיידית. אם אתם נתקלים במראה מוזר זה, היו ערניים לתסמינים הנלווים, כולל:

כאב או צריבה במהלך מתן שתן
שינויים מתמשכים בצבע השתן או בהירות
נפיחות בגפיים או בבטן
תנודות בלחץ הדם או במשקל
מצוקה או חום במערכת העיכול
עייפות מתמשכת או קשיי נשימה

התייעצות עם איש מקצוע בתחום הבריאות היא הכרחית. באמצעות הערכה מקיפה, כולל בדיקת שתן והערכות דם, ניתן לזהות ולטפל במצבים הבסיסיים.

הכירו את המומחית: ד'ר פטרישיה וארקאלו, מומחית לרפואת משפחה ממרפאת פן היילנדס, פנסילבניה, הנוקטת בגישה הוליסטית לרפואה, תוך התחשבות בנפשו, בגוף וברוח של המטופל.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר