X

בגלל טסלה? הצבע השחור החדש שהומצא בשביל מכוניות

בעיות שהתגלו במנגנוני נהיגה עצמית של מכוניות וחשפו סכנות בשימוש בהן הובילו לפיתוח צבע שחור מסוג חדש, שאמור להבטיח שהרכבים הללו יהיו בטיחותיים יותר

מכונית טסלה שחורה נוסעת על כביש באור יום. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

היום שבו המכוניות שלנו תוכלנה לנהוג בעצמן הולך ומתקרב, למרות שכרגע נראה שיש לא מעט בעיות בחזון הזה שיהיה קשה מאוד לפתור. לפחות אחת מהן דרשה ממדענים לעבוד שעות נוספות כדי לפתור אתגר בלתי צפוי: החיישנים המשמשים למכוניות האוטונומיות כ"עיניים" נאבקים לזהות עצמים כהים. על הפיתרון האפשרי נספר בעזרת Claude:

רכבים אוטונומיים רבים מסתמכים על חיישני LIDAR (ראשי תיבות שאין הסכמה האם הם קיצור של Light Detection And Ranging – “איתור וטיווח (באמצעות) אור”, או Laser Imaging, Detection and Ranging – “צילום, איתור וטיווח באמצעות לייזר”) כדי למפות את הסביבה התלת-ממדית שלהם על ידי ‘יריית’ קרני אור בטווח קרוב לתת-אדום, שמוחזר מעצמים שונים. עם זאת, כאשר עצמים סופגים את קרני האור ולא מחזירים אותן, המכוניות לא מצליחות לזהות אותם – מה שקורה לעתים קרובות עם עצמים בצבע שחור כהה, ה’בולע’ את רוב תדרי האור.

פתרונות קיימים, המשלבים LIDAR עם חיישנים אחרים, יכולים להשלים את החסר, אך עדיין עלולים לפספס אובייקטים מסוימים במצבים מסוימים. כעת, במאמר שפורסם ב-ACS Applied Materials & Interfaces, חוקרים מקוריאה מתארים פיתוח נוסחת צבע שחור מיוחד, שנועד להחזיר את רוב האור בתדרים שבהם משתמשות מערכות ה-LIDAR. החידוש העיקרי הוא שכבה חלולה של הפיגמנט הלבן טיטניום דו-חמצני המודבק על שברי זכוכית, השומרת על השתקפות גבוהה גם לאחר הפיכת החומר לשחור בתהליך כימי.

כאשר נבדק באמצעות חיישני LIDAR קיימים, הצבע השחור החדש זוהה בקלות, בעוד שצבע שחור מסורתי המבוסס על פחמן שחור לא זוהה.

לעבודה של הצוות עשויות להיות השלכות משמעותיות על תעשיית הרכב ועל הבטיחות בדרכים ככל שמכוניות אוטונומיות הופכות נפוצות יותר. צביעת כבישים, שילוט, מעקות בטיחות ואפילו מרכבי רכב וצמיגים בצבע החדש יהפוך אותם לנראים יותר עבור הרכבים האוטונומיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר