X

ה’מכות’ החדשות של אפליקציות ההיכרויות – ומה לעשות נגדן

אפליקציות ההיכרויות מקלות מאוד על תהליך מציאת בני זוג – אך גם תרמו להתפתחות של כמה התנהגויות שגורמות לפגיעה קשה במשתמשים. כך תזהו את ההתנהגויות הללו ותשמרו על עצמכם מפגיעה

בחור מנסה לנופף לשלום לבחורה שמתעלמת ממנו. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

להחליק ימינה, לקבל התאמה (מאץ’), לצ’וטט ולקבוע פגישה – אפליקציות ההיכרויות הפופולריות הופכות מציאת אהבה לקלה מאי פעם, אך הולידו גם כמה התנהגויות רעילות שיכולות להשפיע לרעה על המשתמשים והמשתמשות. בעזרת Claude סיכמנו מאמר של יועצת הזוגיות האמריקאית דניאל סוקניק בנושא.

כפסיכותרפיסטית, ראתה סוקניק ממקור ראשון כיצד הדינמיקה באפליקציות ההיכרויות משפיעה באופן ייחודי על הערכה עצמית, חרדה ורווחה כללית. מאחר שיותר ממחצית מהמבוגרים הצעירים מסתמכים כעת על אפליקציות כמו טינדר ובאמבל, חשוב להבין את ההשפעות הפסיכולוגיות שלהן והדרכים להתמודד איתן.

המציאות הקשה
"גוסטינג" היא היעלמות פתאומית וסיום שקט של התקשורת ללא הסבר, ולמרבה הצער הפכה נפוצה מאוד. אבל מחקרים מראים שהיא עלולה לעורר תחושות עמוקות של נידוי, בלבול ואף איום על צרכים בסיסיים כמו שייכות וערך עצמי בהשוואה להודעה מפורשת על פרידה.

"אורביטינג" היא תופעה חדשה יותר, שבה נעשה "גוסטינג", אך הצד המבצע את ה"גוסטינג" ממשיך לעקוב אחרי הצד השני ברשתות החברתיות, ואפילו להגיב על התוכן המועלה אליהן. מחקר משנת 2022 מצא שהתנהגות כזו גורמת ליותר אי ודאות ואי בהירות מאשר דחייה מוחלטת, מכיוון שהיא מותירה פתח של תקווה לחידוש הקשר, שמפריע להתגבר עליו.

אך ההתנהגות הכי הרסנית היא ככל הנראה “בְּרֶדקְראמינג” – כשמשתמש/ת שולח באופן ספורדי הודעות או מחוות פלרטטניות כדי להעלות את התקוות של הצד השני, ללא כוונה רצינית לקשר. ההתנהגות הזו משביעה את האגו ואת תחושת השליטה של מי שמבצע אותה, אך מחקר קושר את אותה להפחתת שביעות הרצון מהחיים וחוסר האונים של הצד שחווה אותה.

איך מתמודדים?
הצעד הראשון הוא מודעות לכך שההתנהגויות הללו לא בוגרות, אנוכיות ואינן ראויות לטרוד את זמנכם ומנוחתכם. היזהרו ממחשבה שהתנהגות כזו מצד אדם אחד נובעת ממשהו שאינו בסדר אצלכם. השתדלו להזכיר לעצמכם שהיא נובעת מחסרונות של האדם האחר, ושמרו על פרספקטיבה של חמלה עצמית, ולא שיפוטיות עצמית.

מעבר לכך, תעדפו את התאמת הרגלי ההיכרויות שלכם לערכים הפנימיים שלכם; כשאתם חיים עם מטרה ומשמעות, ומרגישים הגשמה פנימית, ההכרח למצוא בן זוג יכול לשחק תפקיד משני יחסית, ולהוביל אתכם למבט מפוקח יותר על התהליך, תוך זיהוי אי התאמות ודגלים אדומים מבעוד מועד.

ותמיד חשוב לזכור שיכול להיות שדווקא אדם שפגשתם בעולם האמתי, ולא דרך אפליקציה, יתברר כבן הזוג האידיאלי עבורכם. אל תתנזרו מיצירת קשרים עם אנשים סביבכם אם זה לא דרך מסך הסמארטפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר