X

11 טרנדים באוכל שהורסים את הסביבה

מגמות מזון באות והולכות, אבל ההשפעה שלהן על הסביבה יכולה להימשך הרבה יותר מהפופולריות שלהן. כמה מהרגלי האכילה האהובים עלינו אינם כל כך נוחים לכדור הארץ. מתהליכים עתירי מים ועד הובלה עם טביעת רגל פחמנית עמוקה, מה שמגיע לצלחות שלנו יכול להיות בעל השפעות מרחיקות לכת

עופרים בסביבתם הטבעית . צילום: mani34 / pixabay

בשנים האחרונות, אנו עדים לשינויים משמעותיים בהעדפות התזונתיות שלנו. עליית המודעות לבריאות מובילה רבים לאמץ טרנדים חדשים, כמו צמחונות, טבעונות, ותזונה פליאוליטית. אך האם ידעתם שחלק מהטרנדים הללו, למרות יתרונותיהם הבריאותיים, עלולים להוביל לנזקים סביבתיים משמעותיים?

צריכת בשר - שטחי גידול עצומים

צריכת בשר, בעיקר בקר, פוגעת קשות בסביבה. גידול בעלי חיים דורש שטחים עצומים, מים רבים, גורם לפליטת גזי חממה ומזהם אוויר ומים. בירוא יערות (כריתת עצי יער על ידי האדם), פגיעה במגוון הביולוגי ושימוש מוגזם באנטיביוטיקה הם חלק מהנזקים. דו"ח האו"ם מצא שתעשיית המזון מן החי אחראית ל-14.5% מפליטות גזי החממה, יותר מכל אמצעי התחבורה. 

פרות רועות, צילום: vecstock / freepik

קינואה - איום על המגוון הביולוגי

עלייתה של הקינואה כמזון-על הניעה רווחים כלכליים עבור חקלאי האנדים אך במחיר של איכות הסביבה. התרחבות גידול הקינואה מעיקה על משאבי טבע וחודרת לשטחים בתוליים, ומהווה איום על המגוון הביולוגי.

קערת סלט קינואה עם כוסברה בצד, צילום: vecstock / freepik

חלב שקדים - כמויות מים עצומות

הצמא הסביבתי של חלב שקדים, המועדף מבין חלופות נטולות חלב, הוא עצום, כאשר כל שקד דורש מעל ליטר מים לייצור. הביקוש הרב הזה תורם למחסור במים, במיוחד באזורים צחיחים כמו קליפורניה.

חלב שקדים, צילום: couleur / pixabay

מוצרי קוקוס - כריתת יערות

העלייה במוצרים המבוססים על קוקוס (ממשקאות מרעננים ועד שמנים מגוונים) גורמת לרוב לכריתת יערות בקנה מידה גדול בבתי גידול טרופיים, לצמצום המגוון הביולוגי ולהסלמה של טביעות פחמן.

קוקוס, צילום: scetchepedia / freepik

אבוקדו - מחיר סביבתי גבוה

טוסט אבוקדו אולי אופנתי, אבל המחיר הסביבתי הוא גבוה. באזורים דלי מים כמו מקסיקו, הביקוש הגלובלי הגובר לאבוקדו מוביל לדלדול מים משמעותי וכריתת יערות, מה שממיט הרס על המערכות האקולוגיות המקומיות.

פרי אבוקדו על ענפי עץ, צילום: sandid / pixabay

פלסטיק - פסולת מתכלה לאיטה

לנוחות של חטיפים וארוחות עטופים בנפרד יש צד פחות מעורר תיאבון - פסולת פלסטיק מסלימה. מגמה זו ממלאת את האוקיינוסים ואת המזבלות שלנו בחומרים שאיטיים להתכלות, מהווים איומים סביבתיים ארוכי טווח.

סכו"ם פלסטיק, צילום: hans / pixabay

צריכת שמן דקלים - כריתת יערות

ייצור שמן דקלים נקשר לכריתת יערות, הרס בתי גידול ואובדן המגוון הביולוגי באזורים טרופיים כמו דרום מזרח אסיה.

גידול עצי דקל טרופי בטבע (AI), צילום: freepik

מזון מעובד מאוד - עתיר אנרגיה

המעבר לכיוון מזונות מעובדים הוא לא רק דאגה בריאותית אלא סביבתית. הייצור של מזונות אלו הוא עתיר אנרגיה ולעיתים קרובות כרוך בשרשראות אספקה ​​ארוכות, המגדילות את פליטת הפחמן ואת פוטנציאל ההתחממות הגלובלית.

חטיף תפוחי אדמה, צילום: mabelamber / pixabay

יבוא פירות אקזוטיים - הובלה ממרחק רב

הרצון לפירות אקזוטיים לאורך כל השנה מוביל לפליטת פחמן נרחבת עקב הובלה ממדינות רחוקות. זה לא רק משפיע על איכות האוויר אלא גם כרוך בהוצאה אנרגטית משמעותית באחסון ובשימור.

פרי אננס טרי, צילום: pineapplesupplyco / pixabay

ייצור קקאו - מציאות סביבתית מרה

הפיתוי המתוק של השוקולד מסתיר מציאות סביבתית מרה. חקלאות קקאו, במיוחד במערב אפריקה, עלולה להוביל לכריתת יערות ולאובדן המגוון הביולוגי, כאשר היערות מתפנים כדי לפנות מקום ליבולים חדשים. שיטות חקלאות בנות קיימא חיוניות כדי לצמצם את ההשפעות הללו.

גידול קקאו, צילום: hernanvargasp / pixabay

פירות ים - דיג יתר

הביקוש למעדני ים אקזוטיים עלול לגרום לדיג יתר ולשיטות דיג בלתי חוקיות, מה שמוביל לדלדול מלאי הדגים ולהרס בתי גידול.

חסילונים, צילום: jackmac34 / pixabay

תרבות משלוחים - הררי פסולת

תרבות המשלוחים המשגשגת, למרות שהיא נוחה ללא ספק, יוצרת כמות משמעותית של פסולת. ממיכלי פלסטיק מוגזמים ועד סכו"ם חד פעמי, הזמנות לקחת לעתים קרובות מייצרות הר של מספוא למזבלה. מגמה זו דורשת מעבר לאפשרויות לשימוש חוזר ומסעדות בעלות מודעות אקולוגית כדי להגביל את ההשפעה הסביבתית שלה.

שליח איסוף עצמי, צילום: ompia_ / pixabay
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר