X

תקופת האבן: האם סטונהנג’ עומד לחשוף תגלית נוספת?

האתר שמצליח לבלבל חוקרים כבר עשרות שנים עושה זאת שוב, כאשר כעת הם מתכוננים לאירוע אסטרונומי שיקרה בשנה הבאה, ובמהלכו ייתכן שייחשף פרט מדהים אודות המקום

ירח זורח מעל סטונהנג'. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

סטונהנג' מצליח לאתגר חוקרים כבר עשרות שנים, ובכל פעם נדמה שהוא מגלה טפח ומכסה טפחיים באשר לכמות המידע האסטרונומי וכישורי הבנייה שהיו לתרבות העתיקה שבנתה אותו. מחקר חדש של צוות ארכיאולוגים, אסטרונומים וצלמים תומך בהשערה לפיה הפלא המסתורי בדרום בריטניה התאים לא רק לתנועת הארץ סביב השמש, אלא גם לתנועת הירח. Cluade מאירה לנו את המסקנות.

הקשר של סטונהנג' עם השמש מבוסס היטב כבר עידן ועידנים – אך מאפיינים אניגמטיים מסוימים באתר גרמו לחלק מהמדענים להאמין כי הוא מתואם גם עם מה שמכונה "דום הירח הגבוה". במהלך מחזור של 18.6 שנים, הנתיב הנראה לעין של הירח בזריחתו ובשקיעתו נע בין הקצוות הצפוני והדרומי שלו ביחס לנקודות העקיבה הסטטיות של השמש, המסומנות על ידי מצבי היפוך. ב"דום הירח הגובה", הירח עושה את מה שנראה כמסלול הרחב ביותר שלו על פני השמים.

במשך למעלה מ-60 שנה, שיערו חוקרים מסוימים כי המלבן שנוצר על ידי ארבע "אבני התחנה" של סטונהנג' נבנה כנקודת תצפית אסטרונומית בת מאות שנים לניטור וסימון הקטבים של "דום הירח".

"המלבן (...) הוא לא סתם מלבן", מסביר הארכיאולוג טים דאו מאוניברסיטת בורנמות'. "מאמינים כי הצדדים הארוכים יותר (...) מיישרים קו עם דום הירח הגבוה". כעת, נתוני תצפית חדשים שנאספו בתקופה של 18 חודשים בין השנים 2024-2025 שואפים לקבוע באופן סופי אם מלבן "אבני התחנה" אכן מכיל נקודות תצפית ייחודיות לאירועי "דום הירח".

סריקות לייזר, צילום ותצפיות במהלך חלון הדום הקרוב, שיארע בינואר 2025, יבדקו האם האבנים יאפשרו לצופים המופתעים לעקוב אחר קשתות הירח הרחבות ביותר ביחס להתנהגות השמש. "אנחנו לא יודעים אם יישורי הירח (...) היו סמליים, או שאנשים נועדו לצפות בירח דרכם", אומר דאו. "אנחנו גם לא יודעים באילו שלבים (...) יהיה הכי דרמטי לצפות".

עם זאת, קיים תקדים לשילוב ארכיטקטורה עם מעקב אחר דום הירח, באתרים כמו Chimney Rock בקולורדו, שבהם בונים קדמונים חיברו בתי מגורים מרובים כדי למסגר את הקצוות של הירח בין עמודי אבן חול נישאים.

בעוד שהמעגלים המתרחבים של אבני הענק בסטונהנג' מסמנות בבירור את המוות והלידה מחדש המחזוריים של השמש, חוקרים מאמינים יותר ויותר שאבני התחנה המסתוריות אפשרו לצופים לעקוב באופן דומה אחר מחזורי ה"שיטוט" של הירח על פני השמים.

החוקרים מתכננים עירוב של הציבור בשלבי הבדיקה, כולל שידורים חיים, אירועים וחומרים חינוכיים, שיוסיפו מימד חדש ומרגש לאופן שבו אנו מבינים את האובססיות האסטרונומיות העתיקות של המין האנושי. אם היישורים יתבררו כמדויקים, המסתורין השמיימי המרשים ממילא של סטונהנג' יתרחב, ויכלול כוריאוגרפיות קוסמיות כפולות – הן לאור היום והן לאור הלילה – שנוצרו ללא הכלים האסטרונומיים שנמצאים בידינו כיום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר